يکي از مهمترين دغدغه هاي امروز خانواده ها استفاده بي حد و اندازه کودکانشان از بازي هاي رايانه اي بوده که هشدار کارشناسان علوم اجتماعي در اين زمينه را برانگيخته است.


به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران با آغاز تعطيلات تابستاني  اوقات فراغت کودکان و نوجوانان بيشتر شده و از آنجايي که هم اکنون  در بيشتر خانه ها رايانه يا در صورت نبودن آن از جايگزين هايي چون پلي استيشن و سگا وجود دارد ، براي پرکردن اوقات فراغت کودکان و سرگرمي آنان با بازي هاي کامپوتري  استفاده مي شود .
اما نکته قابل تامل در اين زمينه  هشدارهايي است که کارشناسان علوم اجتماعي و متخصصان کودکان در زمينه آثار مخرب اين نوع سرگرمي ها در صورت استفاده بيش از اندازه و مداوم و مهمتر از آن سن استفاده کوکان از بازي هاي کامپيوتري است.
مناسب ترين سن براي بازي هاي رايانه اي در کودکان
به عقيده بسياري از کارشناسان ومتخصصان روانشناسي کودک  بهتر است كودكان زير 3 سال اصلا با كامپيوتر و بازي‌هاي رايانه اي آشنا نشوند و تا آنجا كه ممكن است با اسباب بازي هاي قابل لمس و واقعي مثل لگو و خانه سازي و ... سرگرم شوند.
بنابراين اسباب بازي‌هاي انتزاعي براي اين سن مناسب نيست . اما اگر در مواقعي كودك زير 5 سال قبلا دسترسي به اين بازي‌ها را پيدا كرده  و اين امر بعنوان عادتي براي او در امده است ، بايد هم اكنون به فكر شروع قانون و تعيين حدود براي بكارگيري اين بازي ها بود.
ميزان استفاده مناسب از بازي هاي کامپيوتري
بيشتر  متخصصان رشد كودك مجموع زمان استفاده از صفحه نمايشگر   شامل صفحه تلويزيون ، تماشاي فيلم ويديو و كارتون ، جستجو در اينترنت براي كودكان بزرگتر   و بازي هاي کامپيوتري را  بين يك ساعت تا حداكثر 2 ساعت در روز را  توصيه مي کنند.
بنابر تحقيقات انجام شده، بازي هايي كه محتواي خشن دارند، كودك را در معرض افزايش رفتارهاي پرخاشگرانه قرار مي دهند ، بخصوص اگر به صورت هميشگي بازي شوند و عملا كودك، زمان خيلي زيادي را به اين بازيها اختصاص دهد .
از ديگر آثار منفي استفاده بيش از حد از بازي هاي کامپيوتري  اين است که کودکانی که به طور مداوم با این بازی ها درگیرند درون گرا می شوند. در جامعه، منزوی و در برقراری ارتباط اجتماعی با دیگران ناتوان مي شوند که در نتيجه آن روحیه انزواطلبی  کودک از گروه همسالان جدا شود که این خود سرآغازی برای بروز ناهنجاری های دیگر است.
آسیب های جسمانی نيز از ديگر آثار منفي استفادا بيش از حد کودک از بازيهاي رايانه اي بوده چراکه چشمان فرد به دلیل خیره شدن مداوم به صفحه نمایش رایانه به شدت تحت فشار نور قرار می گیرد و دچار عوارض مي شود.
همچنين به دلیل این که کودک در یک وضعیت ثابت تا ساعت ها می نشیند، ستون فقرات و استخوان بندی او دچار مشکل می شود.  احساس سوزش و سفت شدن گردن، کتف ها و مچ دست از دیگر عوارض کار نسبتاً ثابت و طولانی مدت با رایانه است.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۲ ۱۳ آبان ۱۳۹۶
تشکر از مطالب خوبتون
آخرین اخبار