استفاده ی بی رویه از ناس که این روزها در مناطق مختلف کشور، خصوصاً در بین گروههای سنی جوان ، نوجوان و حتی کودک دیده می شود ، از عوامل موثر در ایجاد سرطان مری و دهان است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از کرمان:

کرمان ـ  چهار راه ارگ

در میان جنب و جوش انسانها ، در بین تمام رفت و آمد ها ، مرد بساطش را پهن کرده ، کهنه صندوق کوچکی که رویش را پاکت های سبز رنگ کوچکی پوشانده ، با هر رفت و آمدی ، گاهی دستی بر سبیل پرپشتش می کشد و چیزی زیر لب می گوید ، آنقدر آهسته که فقط آن رهگذر می شنود.

کرمان ـ راسته بازار

توی این راسته بازار پر است از این بساط ها ، بساط هایی که حالا به جز جوانان و نوجوانان ، کودکان را نیز به دور خود جمع کرده ، کودکانی که با ترس و لرز ، پول های توجیبی یک هفته و یا یک ماهشان را توی این بساط ها خرج می کنند.

کرمان ـ سه راه جوپاری ـ سوپرمارکت

اینجا حتی پای این بسته ی سبزرنگ به سوپرکت ها هم کشیده شده ، جایی که زنان ، کودکان ، جوانان و نوجوانان آزادانه و بدون هیچ ترس و لرزی ، این بسته ی سبزرنگ را سفارش می دهند.

کرمان ـ پارک ملی

نوجوان است ، سن و سالی ندارد ، موهای ژل زده و تیپ اسپورتش ناخوداگاه توجهم را به طرفش جلب می کند ، پلاستیک کوچکی را به صورتی مشکوک ازجیبش بیرون می کشد و نگاهی به اطرافش می اندازد ، وقتی مطمئن می شود کسی او را زیر نظر ندارد دستمال کاغذی را از جیب دیگرش بیرون می کشد و مقداری از مواد سبزرنگ داخل پلاستیک را روی تکه ای از دستمال کاغذی می گذارد و به نحو ماهرانه ای می پیچد و پشت لبش می گذارد ، سپس فارغ از دنیا روی چمن پارک دراز می کشد.

کرمان ـ میدان بیرم آباد ـ درون تاکسی

تاکسی در حرکت است ، جوان عقب ماشین لم داده ، صورت عرق کرده اش ، برافروخته به نظر می رسد ، گاهی بلند می شود و می نشیند گاهی دوباره لم می دهد ، دستهایش را محکم بهم فشار می دهد و دوباره در جیبش فرو می برد ، چند ثانیه ای می گذرد ، دوباره می نشیند ، این بار پاکت کوچک سبز رنگی را از جیش بیرون می کشد و مقداری از مواد سبزرنگ را داخل دستمال کاغذی می پیچد و پشت لبش می گذارد و دوباره لم می دهد.

کرمان ـ آزادی ـ ایستگاه اتوبوس

ساعت 14:3 دقیقه ی ظهر است، گرمای هوا بیداد می کند، ایستگاه خط واحد خلوت است ، از تیپ دختر به نظر می رسد دانشجو باشد ، کلاسور مشکی رنگی به دست دارد و کیف کولی قهوه ای مشکیش را روی پاهایش انداخته ، دختر سراسیمه کیفش را باز می کند و در حالی که به درون کیف نگاه می کند ، دو دستش را درون کیف می برد و با عجله کاری انجام می دهد ، سپس نگاهی به اطراف می اندازد و به دور از تمام نگاهها ، چیزی را پشت لبش پنهان می کند.

این قصه ، قصه ی روزهای دیروز نیست ، این قصه شرح حال کودکان ، جوانان ، نوجوانان و زنان امروز است که متأسفانه به دلیل استفاده ی بی رویه از  ناس ، در منجلاب نابودی دست و پا می زنند.

ناس ، نابودگر زنان و جوانان

ناس یا نسوار نام یک ماده گیاهی اعتیادآور است، سبزرنگ است و از برگ تنباکو گرفته می‌شود که متأسفانه این روزها مصرف آنان در بین زنان ، کودکان ، جوانان و نوجوانان رو به افزایش است.

کاربرد ناس

ناس، برگ خشک از نوع تنباکو که آن را نرم می‌کوبند و با اندکی آهک مخلوط کرده در جلو دهان میان لب و دندان می‌ریزند. نسوار پس از ساخته شدن سبز رنگ می‌شود. ناس بیشتر در افغانستان کشت می‌شود.

 مردم مناطق ایران، بیشتر مناطق افغانستان و پاکستان و قسمت‌هایی از هند، ترکمنستان، تاجیکستان و ازبکستان از نسوار استفاده می‌کنند.

استفاده از نسوار را نسوار انداختن می‌گویند و مصرف‌کننده ناس را نیز "ناسی" یا ناس‌کش گویند ، نسوار یاهمون ناس در جایی که استفاده می شود (زیر زبان، پشت لب و...) بشدت می سوزاند.

عوارض

دردفعات اول عوارض آن عبارت است: ازاحساس سرگیجه و سردرد و تهوع وسایرعوارض ، استفاده مدید از ناس شامل از دست دادن تعامل رفتاری و حرکتی، ایجاد حرکات غیر طبیعی در چشم‌ها، تغییرات محسوس در فشار خون، افزایش ضربان قلب، دندان قروچه، لرزش، اختلال در خواب، وابستگی روحی و روانی، بیماری‌های لثه و سرطان لثه، سرطان حنجره و روده بزرگ، نارسایی‌های کلیوی است.

ا‌ین روزها قوانین منع دخانیات بین‌المللی که در قالب کنوانسیون منع دخانیات در بسیاری از کشورها در حال اجراست، به سیگاری‌های دنیا محدودیت‌های زیادی را تحمیل می‌کند.

برای همین عده‌ای برای فرار از قوانینی که می‌گویند، استعمال دخانیات در اماکن عمومی ممنوع است، به انواع غیرتدخینی تنباکو روی آورده‌اند.

مهم‌ترین این مواد ناس است که اتفاقاً در کشور ما هم طرفداران زیادی پیدا کرده ، به همین دلیل برخی از گروه‌های مخالف استعمال دخانیات و صنایع دخانیات اروپا خواستار لغو ممنوعیت مصرف ناس در این قاره شده‌اند.

ناس، شکلی از تنباکوست که مصرف آن دود تولید نمی‌کند. مصرف‌کنندگان ناس آن را زیرلب خود قرار می‌دهند و تنباکو که در مجاورت لثه قرار گرفته وارد خون می‌شود.

متخصصان یکی از دانشگاه‌های معتبر پزشکی سوئد می‌گویند که بدون شک مصرف ناس موجب سرطان لوزالمعده و دهان می‌شود.

یکی از تحقیقاتی که در اختیار قانونگذاران اتحادیه اروپا قرار گرفته است، نشان می‌دهد که ناس نه تنها سرطان‌زاست، بلکه باعث افزایش فشار خون و احتمال بروز حمله قلبی نیز می‌شود.

پروفسور گوران پرشاگن که انجام این تحقیق را برعهده داشته است، می‌گوید:«ما باید خیلی دقت کنیم که چه مواد مصرفی را به مردم معرفی می‌کنیم. ترغیب مردم به جایگزین کردن سیگار با ناس، در نهایت منجر به بالا رفتن مصرف تنباکو خواهد شد.»

او معتقد است که در مقایسه با سیگار، تحقیقات در مورد خطرات مصرف ناس به قدر کافی گسترده و جامع نبوده است.

تنباکو به هر شکلی مرگ‌آور است

با وجود زمزمه‌های لغو منع دخانیات جویدنی به ویژه ناس در اروپا، چند سال پیش، سازمان جهانی بهداشت روز بدون دخانیات خود را با این هشدار برگزار کرد که صنعت دخانیات با توجه به مقررات سختی که در کشورهای مختلف در مورد کشیدن سیگار و تبلیغ در این باره اجرا شده، تولید محصولات دیگری مانند تنباکوی جویدنی، انفیه (گرد توتون) و قلیان را افزایش داده است.

این سازمان از کشورهای جهان خواست تا تدابیر فوری برای کنترل بازاریابی این دسته از محصولات تنباکو - که به ویژه جوانان و زنان را هدف قرار داده - و همچنین مصرف آنها، اتخاذ کنند. به گزارش سازمان جهانی بهداشت که در روز بدون دخانیات منتشر شد، بر خلاف آنچه تبلیغ شده است این محصولات سالم‌تر از سیگار نیستند.

سازمان جهانی بهداشت تبلیغات نادرست بازار را که می‌گوید: استعمال شکل‌های دیگر تنباکو بی‌خطر است، دلیل گسترش مصرف این‌گونه محصولات می‌داند. این سازمان خواستار مقررات شدیدتری در مورد محصولات تنباکو شده و می‌گوید که دخانیات در هر شکل آن مرگ‌آور است.

مبارزه با ناس قائم به شخص شده است

محسن پرنده ، مدیرگروه بهداشت محیط و حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی کرمان ، در پاسخ به اینکه متأسفانه فروش و مصرف ناس در بین جوانان ، نوجوانان ، کودکان و زنان در استان کرمان رو به افزایش است تاکنون برای مبارزه با این معضل اساسی چه کارهایی انجام شده ، می گوید: ناس یکی از مواد مخدر مضر، خطرناک و به نوعی تهدیدی برای سلامت جامعه به شمار می رود.

وی می افزاید: ما از سال 86 طرح مبارزه با این معضل را آغاز کردیم اما متأسفانه این مبارزه ، قائم به شخص شده است و به محض کوچکترین تغییر و تحولی در  سمت ها ، کارها رها می شود.

پرنده تصریح می کند: این طرح در آغاز موفقیت های خوبی را در پی داشت که متأسفانه به بن بست خورد و رها شد.

مبارزه با این معضل نیازمند همکاری بین بخشی است

پرنده خاطرنشان می کند: با توجه به اینکه این بحث با سلامت جامعه ارتباط مستقیمی دارد، بهداشت استان به تنهایی نمی تواند کاری انجام دهد و مبارزه با آن همکاری همه ی ارگانهای مرتبط با امور بهداشتی را می طلبد.

این معضل باید در شواری بهداشتی شهرستان ها مطرح شود

وی می گوید: معضلات بهداشتی باید در شواری بهداشتی شهرستان ها که متشکل از فرمانداری ها ، شهرداری ها ، دادسرای عمومی و انقلاب ، نیروی انتظامی و ... هستند طرح موضوع شود  تا بررسی شود.

پرنده در پایان با اشاره به اینکه هم اکنون این حساسیت با تمام وجود احساس می شود ابراز امیدواری می کند فرمانداری ها به عنوان محور در ارتقاء وضعیت بهداشتی  و بهبود وضعیت موجود اقدامات لازم را انجام دهند./س

گزارش از : مریم بهادری

برچسب ها: ناس ، ابتلا ، سرطان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۷ ۱۲ خرداد ۱۴۰۲
حالم خیلی بده امشب تو جزب شوهرم ی چیز دیدم ک سریع ازم قایمش کرد دقیقا نفهمیدم چی بود ولی حدود ۲ سال پیش اوایل عقد تو جیبش ناس دیدم ک قسم خورد ترگ کنه تا امشب ک اینجوری شد نفهمیدم چی بود خیلی حالم بده کمکم کنید
Iran (Islamic Republic of)
کمالس
۰۶:۱۶ ۲۱ اسفند ۱۳۹۸
باعرض سلام وخسته نباشیدبه همه عزیزانی که میخواهندناس ترک کنند..خداشاهده که من ۱۷سال ناس مصرف میکردم الان درست ۵ماه کامل است که هیچ چیز مصرف نمیکنم..راه ترکش هم بهتون میگم شاید خنده دارباشه ولی خداشاهده بایه کم صبرجواب میده..شماهروقت احتیاج به ناس پیداکردی فقط دستمال کاغذی خالی کمی تا کنید وزیر لب بذارید به خداجواب میده چون ۷۰درصدش تلقینه ..امتحانش ضرری نداره.چون توشهرماچندتاازرفیق های خودم سرطان گرفتن..الان هم دورنیست توکل کن به خداراحت متونی ترکش کنی..فقط دستمال کاغذی خالی ..یاعلی مدد سالم باشی رفیق تن سلام خیلی خوبه به خاطرناس ۱۰۰۰تومنی ۴سال دگه بایدکلیه ات دیالیز کنی..سرتون دردآوردم موفق باشید..
Iran (Islamic Republic of)
مهتاب
۱۷:۱۰ ۱۳ شهريور ۱۳۹۷
سلام من به شوهرم شک‌دارم ۲بار پیدا کردم میگه مال من نیست چطوری میتونم مطمئن بشم ناس مصرف میکنه یا نه با آزمایش قابل تشخیص هست
United States of America
ناشناس
۱۷:۲۰ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
س دوستان خدا لعنت کنه باعثو بانیشو حدودا دوساله ناس میندازم خیلی خسته شدم یدفه نمیشه ولش کرد ولی یه راهکار دارم نعناع خشک شده پودر شده جواب میده برام دعا کنید خیلی داغونم
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۲۲:۳۴ ۲۸ فروردين ۱۳۹۷
سلام دوستان من 10سال ناس میزدم الان شش ماهه نزدم پاکم اولا این یک عادته وفقط سه روزتحمل میخواددتاوسوسش کم بشه بعدسه روزوقتی سرحال بشی وسوسه اش خیلی کم میشه دوستان این فقط یک عادت بده درضمن کلاس نیکوتینیهای گمنام هم هست توهرشهری باکمک همدردهامون هم میتونیم پاک بمونیم یاعلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۰ ۲۸ آبان ۱۳۹۶
سلام من یه ساله ازدواج کردم یه سال هم میشه ک اومدم خونه خودم منو شوهرم خیلی زندگی خوبی داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۰ ۲۸ آبان ۱۳۹۶
با سلام من میخوام ترک کنم از چه دارو یا راه حلی میشه استفاده کرد برای ترک کردن؟ لطفا راهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۰ ۲۸ آبان ۱۳۹۶
با سلام من میخوام ترک کنم از چه دارو یا راه حلی میشه استفاده کرد برای ترک کردن؟ لطفا راهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۴ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
با سلام من میخوام ترک کنم از چه دارو یا راه حلی میشه استفاده کرد برای ترک کردن؟ لطفا راهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۸ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
با سلام من میخوام ترک کنم از چه دارو یا راه حلی میشه استفاده کرد برای ترک کردن؟ لطفا راهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
تنها
۱۷:۱۱ ۲۷ مهر ۱۳۹۶
شوهرمنم ناس،میزنه تصمیم گرفتم ازلجش هم ک شده منم ناسی بشم،تاالانم چندباری ناس زدم فقط بخاطرلجبازی باشوهرم
Iran (Islamic Republic of)
Hosein
۱۳:۴۴ ۲۷ مهر ۱۳۹۶
ناس میزارید دهنتون بوی بد نمیده؟
تررررررررررک کنید و بهش فکر نکنید، دوست منم ترک کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۴ ۱۷ شهريور ۱۳۹۶
من ۶ ماه میشه فهمیدم شوهرم ناس مصرف میکنه داغون شدم اصلا فکرشم نمیکردم قول داد که دیگ مصرف نکنه دوباره امروز میخواستم لباساشو بشورم تو جیبش پیدا کردم من چیکار کنم دیگ به حرفاش اعتماد ندارم از طرفی دوسش دارم دلی داغون تر شدم هیچ مصرفی نداره غیر از این ناس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۱۴ مرداد ۱۳۹۶
............
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۴ ۲۸ خرداد ۱۳۹۶
خیلی دوست داشتم ناس را ترک کنم ،لطفا راهنماییم کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۴ ۲۸ خرداد ۱۳۹۶
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۰۶ ۰۷ خرداد ۱۳۹۶
سلام من دو ساله ناس مصرف میکنم و تصمیم گرفتم ک بزارمش کنار اولنش ک یهویی نمیشه گذاشت کنار چون باعث میشه به چیز دیگه ای لب بزنی باید مصرف رو کم کرد و با اراده ی قوی گذاشت کنار خودم روزی ی بسته مصرف میکردم الان خدا رو شکر روزی ی بار مصرف میکنم و تا چند روز دیگ به امید خدا واسه همیشه میزارمش کنار .
دوستان ماه رمضون فرصت خیلی خوبیه واسه ترک ادامس زیاد مصرف کنید و سعی کنید جایی سرگرم بشین ک تو فکرش نباشین و به این فکر کنین ک هیچ چیز مهم تر از سلامتی نیس...
Iran (Islamic Republic of)
Titi
۰۲:۱۱ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶
این چه کوفتیه که افتاده تو زندگیم. خدایا خودت کمکمون کن. امشب واسه دومین بار فهمیدم که همسرم این کوفتی رو مصزف میکنه
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۰۰:۲۱ ۰۶ بهمن ۱۳۹۵
سلام من 7ساله که ناس میزنم چندبارمیخاستم ترک کنم که مشکلات خانوادگی داشتم وخیلی عصبی شدم دوباره زدم لطفا یه راه آسونی پیشنهادکنین که ترکش کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۷ ۲۴ دی ۱۳۹۵
وای این دیگه از کجا اومده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۸ ۱۳ دی ۱۳۹۵
خدایا ارادهء قوی به همه معتادان و کسانی که به نوعی درگیر هستند ....بده که از دام تمام انواع مواد مخدر و اعتیادآور رها بشند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۲ ۰۹ آذر ۱۳۹۵
من حدود ۶سال ناس میزارم از دیروز که عوارضشو تو سایت خوندم تصمیم جدی گرفتم که واسه همیشه بزارم کنار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۴ ۳۰ شهريور ۱۳۹۵
بهترین راه ترک باهمسرتون بروید مسافرت جاییکه دسترسی به ناس نداشته باشه , سعی کنید سرگرمش کنید البته تلقین کنید که تو اراده شو داری ومیتونی باسرگرمی های سالم مثل سینما , ورزش , خصوصا شنا انشاالله حتما ترک خواهد کرد بامید روزیکه ناس توی کشورمون ریشه کن بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۱ ۰۷ شهريور ۱۳۹۵
سلام من تو دوران عقد به سر میبرم و فوق العاده از این ناسو متنفرم حدود 5ماهه فهمیدم همسرم ناس مصرف میکنه نمیدونم چکار کنم دوسشم دارم.فقط اینو میدونم خانمایی که شک میکنید به روی خودتون نیارید بخدا ضرر میکنید اگه مچ بگیرید که دیگه پرو پرو جلوی خودتونم میندازن. فقط خدا لعنت کنه باعث و بانیشو.
Kazakhstan
ناشناس
۱۵:۵۹ ۲۴ خرداد ۱۳۹۵
اراده قوی میخواد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۸ ۱۵ خرداد ۱۳۹۵
سلام به داداشهای گلم .خداراه شکرکه بنده توی زندگیم نه ناس کردم ونه سیگار کشیدم .عزیزان من .بنده یک پسرعمه دارم که ده سال ناس میکرد الان نزدیک به 8ساله که گذاشتش کنار فقط به فکرسلامتی خودتون باشید انشاالله به امیدخداوندمتعال ترکش میکنید .تازه ماه مبارک رمضان نزدیکه پس از همین امروز شروع کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۰۶ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵
کلاس ها ترک نیکوتین تنها راهش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۵ ۱۵ فروردين ۱۳۹۵
واقعا بد چیزیه بنده بخاطر اینکه سیگار رو کنار بزارم استفاده کردم و الان حدود چهارده ساله که استفاده میکنم و الان دنبال راهی برای گذاشتن کنار هستم .ممنون از کسایی که نظر دادند و راه حل گذاشتند .امید به خدا ببینیم چی میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۰۲ اسفند ۱۳۹۴
سلام حسینم برای ترک ناس باید کمتر چای وغذای چرب بخورید از چیزهای ترش مزه استفاده کنید مثل لواشک الوچه آدامس های نعنای .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۳۷ ۰۱ اسفند ۱۳۹۴
با سلام من میخوام ترک کنم از چه دارو یا راه حلی میشه استفاده کرد برای ترک کردن؟ لطفا راهنمایی کنید
با تشکر
Germany
ناشناس
۱۶:۵۵ ۲۰ آبان ۱۳۹۴
منم ی ساله ازدواج کردم شوهرم ناس میندازه تا حالا چند بار بهش گفتم و گذاشته کنار اما بازم میبینم یواشکی میذاره خیلی نگرانم شوهرم اهل هیچی نیست جز همین ناس کوفتی.
این بار آخرم قهر کردم و گفتم بایدبذاری کنار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۳ ۱۰ آبان ۱۳۹۴
نامزدم امروز بهم گف ک ناس میندازه!خیلی نگرانو ناراحتم کرد!دلیلشم اینه ک از سیگارو قلیون بهتره ک!منم ازش گرفتم گزاشتم زیر زبونم ک ببینم چیه اینکه استفاده میکنه!اصصصلا نمیدونستم ک مخدره!من هیییچ حسی جز سرگیجه بهم دس نداد اصلنم برام چیزه جالبی ب نظر نرسید!ازش پرسیدم حسشو میگ ک هیچی!واسه سر گرمی!از سیگار ک بهتره!!!فوووق العاده نگرانم!مدعیه ک ترکش هم براش راحته و اصلن هم معتادش نیست!البته گفت ک روزی دوبار ناس میندازه!لطفا ا ز حسه بعد از مصرف بگید!و راهنماییم کنید ک متقاعدش کنم!همسرم هیییچ ماده یه دخنیاتی ای حتی قلیون استعمال نمیکنه اما متاسفانه ناس...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۲ ۰۵ آبان ۱۳۹۴
شمارا بخدا برنامه بگذارید. راه حل بدید
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۲۰:۲۳ ۰۱ مهر ۱۳۹۴
سلام خسته نباشید من ۶ماهه که عقد کردم که امروز فهمیدم نامزدم ناس مصرف میکنه خیلی ناراحت شدم ولی اون خیلی راحت بهم گفت که عوارضش از سیگار وقلیون خیلی کمتره وناس هیچ گونه وابستگی واعتیادی نمیاره که من بهش گفتم که کوچیکترین ضررش سرطان لثه هست که ایشون خیلی تعجب کرد وسریع از اینترنت ضرراش رو خوند که بعدش گفت دیگه استفاده نمیکنم هیچ چیزی از جونی وزندگیم بهترنیست اخه نامزدم ظاهرش خیلی واسش اهمیت داره وبه ظاهرش حساسه الان موندم چکار کنم ؟؟ایا میتونه ترک کنه؟؟؟ترکش اسونه؟؟؟یا ازش جدا بشم .من هیچ اطلاعاتی ندارم تورو خدا کمکم کنید زندگیم مثل شب سیاه شد
Iran (Islamic Republic of)
محمدجواد
۱۶:۴۴ ۳۱ شهريور ۱۳۹۴
سلام و عرض خسته نباشيد،دوستان شما ميتونيد با اسفتاده از عرق بيد كاسني و ادماس هاي نعنايي تند ترك كنيد البته يادتون نره اول بايد اراده داشته باشيد والله عمرا نميتونيد ترك كنيد
United States of America
ناشناس
۰۲:۲۰ ۲۸ شهريور ۱۳۹۴
من میخام ناس و ترک کنم.
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۲۳:۲۵ ۲۴ شهريور ۱۳۹۴
سلام‌من‌سربازم‌دوهفته‌ترک‌سیگارم‌وناس‌میندازم‌ازشماخواهش‌میکنم‌که‌کمکم‌کنیدترک‌کنم
Iran (Islamic Republic of)
امین محمدی
۰۱:۱۱ ۱۲ شهريور ۱۳۹۴
ناس نداری خواص نداری
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۵۳ ۰۲ شهريور ۱۳۹۴
سلام دوستان عزیز هموطن.کاش این متخصصان ترک اعتیاد ی دارویه جایگزین خوبی برای ترک ناس پیشنهاد میکردن .لعنت به این ناس که نمیشه ترک کرد .یا چند روزی میشه دوباره سر پله اولی .دانشجویان نذارید این لامصبو من خودم دانشجو دکتری هستم . زشته ناس تو دهنم باشه و دکتر باشم .عوارضشو که متخصصاننوشتن همش حقیقته من دیدمو دارم خودم .اگه نذاشتین تا حالا دیگه نذارید اگه میذارید تا دیر نشده ترک کنید
Iran (Islamic Republic of)
مهرانی
۲۰:۴۳ ۱۳ مرداد ۱۳۹۴
سلام من پنج ساله ناس استفاده میکنم الان هم یک ماه گذاشتم کنار اصلا هم اذیت نشدم فقط یکم غیرت چاشنی کنیم میزارم کنار
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۴۷ ۰۲ شهريور ۱۳۹۴
سلام دیگه نذار تا یک سال از ترکت نگذشته مطمئن نباش از ترکت خیلی وسوسه بدی داره .منکه ده ساله میذارم تا سه ماه هم نگذاشتم ولی دوباره انداختم خیلی بی اختیار.موفق باشی
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۴:۰۸ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت همه ی شما مردم محترم.ممنون که ما را در جریان گزاشتید.راسیتش من الان نزدیک به یک سال هست که از بی تی و ناس استفاده میکنم لطفا راهنماییم کنید که چجوری بزارمش کنار.با تشکر و خسته نباشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۴ ۰۲ شهريور ۱۳۹۴
سعید جان بستگی به حالت روحی روانیت داره اگه از این لحاظ قوی باشی راحتر میتونی فقط هرچه زودتر بذار کنار .من خودم ده ساله میذارم بعد ده سال تازه میفهمی چقد بده .منکه دیوانه شدم نتونستم ترک کنم .از ادامس ترک سیگار کمک بگیر برا تو مثل اب خوردنه ترکش چون اول راهی من راهی ندارم چون اعصابم مشکل داره