موزه آذربایجان یکی از مهمترین موزه های ایران است که در جوار فیروزه اسلام (مسجد کبود) قرار گرفته است. این موزه به عنوان دومین موزه تاریخی ایران بعد از موزه ملی تهران شناخته شده و جزء 6 موزه برترایران به شمار می رود. آندره گدار باستان شناس معروف فرانسوی که طراحی ساختمان موزه ایران باستان و مقبره حافظ را برعهده داشت در دوره پهلوی به ایران آمد و نقشه این بنا را تهیه کرد و اسماعیل دیباج رئیس اداره فرهنگ و هنر استان در ان زمان آن را ترسیم نمود.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، در سال های 1306 و 1307آثار موزه به صورت نمایشگاه در معرض دید عموم قرار می گرفت ولی از آنجا که آذربایجان در مسیر ترانزیت ایران و اروپا قرار داشت و گردشگران زیادی به آذربایجان می آمدندو مایل بودند که در مدت زمان اندک اطلاعاتی را ادر مورد فرهنگ و تمدن مردم ایران زمین به دست آورند درسال 1336طرح تاسیس موزه آذربایجان در این شهر مطرح کردیدو در همین سال حدود 220اثر از موزه ایران باستان به تبریز منتقل شد تا در کتابخانه ملی این شهر به نمایش گذارده شود. در سال 1337 دولت یک میلیون ریال بودجه به ساخت این امارت اختصاص دادبا پشتیبانی آقای زند دبیرستان مسجد کبود به عنوان ساختمان در نظر گرفته شد. آقای دهقان نیز به طور موقت چندین اتاق از اتاقهای کتابخانه ملی را برای نگه داری اسباب به این امر اختصاص داد.

این بنا به عنوان موزه آذربایجان در سال 1341- 1342 به بهره برداری رسید. ودر ان انواع ظروف لباس های مردانه وزنانه  پوست حیوانات فسیل ها و سنگ های معدنی قرار داشتند.

یزدانی رئیس موزه در مورد ویزگی های این موزه گفت: این مجموعه در بدو تاسیس با 220 اثر راه اندازی شد ولی امروزه تعداد 12 تا 13 هزار شی تاریخی در این مکان مورد مرمت و نگه داری قرار گرفته است.البته تعدادی از آثار این موزه به مرور زمان به موزه مشروطه قاجار سنجش ...انتقال یافته اند.

یزدانی گفت :موزه آذربایجان از 3 سالن تشکیل یافته است طبقه همکف این موزه به  نمایش سفالینه ها  سنگ نوشته ها اجساد مرد وزنی می پردازد که قدمت آنان به دوران پیش از اسلام و پیش از تاریخ باز می گردد.

که طی حفاری در شهر های اسماعیل آباد جیرفت شوش گیلان و تبریز به دست آمده است.

طبقه اول این موزه شامل سفالینه های دوره ایلخانی و سکه و مهرهای مربوط به دوره هخامنشی و قاجار می باشد.

طبقه زیر زمین این موزه نیز به نمایش مجسمه های آقای احد حسینی اختصاص یافته  که در سال های 57 – 58، 14 اثر خود راکه بازگو کننده اخلاق انسانی در سده های مختلفاست به این موزه تقدیم کردند.

وی افزود:نمایشگاه هزار قفل از جدید ترین بخش های موزه آذربایجان است که به نمایش هزار قفل و کلید متعلق به آقای سید ضیاءالدین قریشی زاده اختصاص داده شده است. که در ان قفل و کلید های مربوط به دوره های مختلف تاریخی دیده می شود که از قدیمی ترین آنها قفلی ثابت است از ایران پیش از اسلام و متعلق به دوره ساسانیان میباشد.

وی گفت:قفل هایی که دراین مجموعه به نمایش گذارده شده اند شامل انواع قفل های ثابت ،متحرک، قفل رمز،قفل فنر ،دستگاه فنر خمیده، فنر خار دار ، فنر مارپیچ ، فنرکمانه خاردار، دستگاه های چند گانه می باشند.

یزدانی در پایان خاطر نشان ساخت:نمایشگاه موقت عروسک خیمه شب بازی و نمایشگاه هزار قفل از 25 اردیبهشت ماه لغایت 31 شهریور ماه سال 91 آماده بازدید علاقمندان خواهد بود./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.