مسئول هماهنگي سياست خارجه اتحاديه اروپا، تحولات سوريه را مهمترين محور گفتگوها در نشست امروز بروکسل برشمرد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران، کاترين اشتون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در آستانه برگزاري نشست وزراي خارجه اين اتحاديه در بروکسل، گفت: نشست امروز وزراي امور خارجه بسيار فشرده خواهد بود، مسائل بسياري نيز در دستور کار نشست قرار دارد. اوضاع هولناکي در حال شکل گيري در سوريه است. ما همچنين به همکاري با همسايگان سوريه در منطقه و بالاخص کشورهايي مانند ترکيه و لبنان، خصوصاً اردن و همچنين عراق که شاهد ورود گسترده آوارگان (سوريه) به مرزهاي خود بوده اند، ادامه خواهيم داد. پيشبرد تحريم ها و فرآيند ديپلماتيک مهم است. همان طور که مي دانيد ما در حمايت خود از همه تلاش هاي کوفي عنان در اوضاعي که به تدريج دشوارتر مي شود، عزم جدي داشته ايم. 

ما همچنين درباره رخدادهاي ساير کشورهاي منطقه بحث خواهيم کرد، از جمله اينکه نتيجه انتخابات ليبي چه بوده است. ما بسيار خرسنديم که 16.5 درصد کانديداهاي زن تاکنون در راي گيري هاي حزبي انتخاب شده اند. من همچنين گزارشي را درباره ديدار موفقيت آميز خود با محمد مرسي رئيس جمهور مصر در اواخر هفته گذشته، ارائه خواهم داد. ما ديدار بسيار خوبي داشتيم و از اينکه توانستم هنگام اقامت در مصر در کنفرانس زنان شرکت کنم و با نبيل العربي دبير کل اتحاديه عرب براي بحث و تبادل نظر درباره اوضاع سوريه ملاقات کنم، بسيار خرسندم. 

در نشست امروز ما همچنين درباره اوضاع آفريقا گفتگو خواهيم کرد: اوضاعي که در منطقه ساحل شکل گرفته است، نگراني ما از رخدادها در شمال مالي، تلاش هايي که براي پيشبرد ماموريت خود در نيجر انجام داده ايم و همچنين مي خواهيم رويکرد فراگير براي حمايت از مردم ساحل در شرايطي که واقعاً دشوار است، ادامه يابد. اوضاع سومالي نيز با نزديک شدن به تاريخ بيستم اوت، اهميت دارد، رويکرد فراگير ما درباره منطقه شاخ آفريقا و همکاري ما با آتلانتا براي حمايت از کشتيراني و برنامه جهاني غذا و ادامه تلاش ها براي حمايت از مردم منطقه و کمک به بهبود اوضاع در سومالي نيز مطرح خواهد شد.

بعد از ظهر امروز نيز اعضاي کشورهاي هم پيماني شرق (اروپا) نيز به جمع ما در نشست وزرا ملحق خواهند شد و اين فرصتي است تا ميزان پيشرفتي را که در همکاري با آنها در چارچوب نقشه راه تدوين شده در ورشو حاصل شده است، ارزيابي کنيم. 

کاترين اشتون در پاسخ به سوال يکي از خبرنگاران از تمديد شدن زمان ماموريت ناظران بين المللي در سوريه تا 30 روز ديگر ابراز خرسندي کرد و گفت: اين نشان از تلاش سازمان ملل داخل کشور است. کوفي عنان نيز براي يافتن راهکار مسئله تلاش خستگي ناپذير داشته است. من در نشست ژنو و نشست دوستان سوريه در پاريس حضور داشتم. در آنجا نيز با همتايان چيني و روس خود گفتگو داشتم. به نظر من، روشن است که ما بايد به اعمال فشار بر سوريه ادامه دهيم و در اعتقاد خود مبني بر لزوم کناره گيري بشار اسد صراحت داشته باشيم.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار