روستای سیمین ابرو، نخستین روستای دارای بافت با ارزش کشور است که همه عملیات طراحی و اجرای آن به پایان رسیده و در آینده نزدیک به بهره برداری می رسد.

به گزارش خبرنگار  باشگاه خبرنگاران همدان ؛ روستای سیمین ابرو از توابع بخش مرکزی شهرستان همدان و در 15 کیلومتری جنوب شرقی شهر همدان قرارگرفته است .
این روستا از غرب به کوه سرکه زار، از جنوب شرقی به کوه بلاغ ، از شمال غربی به کوه تخت رستم و دره سرخ پا، از جنوب به دره ولی شکر، از جنوب شرق به دره جن و از شمال به کوه دره یونجه چال محدود می شود.
روستای سیمین از روستاهای قدیمی استان همدان است و بقایای بافت قدیم و ساختمان حمام قدیمی نشانگر سابقه تاریخی این روستا است.
بررسی های محلی نشان می دهد که روستای سیمین در حدود300 سال سابقه تاریخی دارد.
مردم روستا به گویش لری سخن می گویند ، مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند.
شغل عمده مردم روستا زراعت، دامداری و باغداری است ، از فرآورده های عمده زراعی این روستا می توان به گندم ، جو ، لوبیا و نخود اشاره کرد.
دامداری در این روستا به شکل نسبی رواج دارد و گوشت ، فرآورده های لبنی و پشم از محصولات دامی روستا به شمار می رود.
گروهی از مردم روستا نیز در بخش خدمات و صنایع دستی اشتغال دارند ، قالی، گلیم وجاجیم از محصولات صنایع دستی روستای سیمین است .
روستای کوهستانی سیمین کوچه های پیچ در پیچ ، باغ های میوه، خانه های قدیمی گلی و معماری روستایی ویژه ای دارد.
خانه های سنتی اغلب در دو طبقه ساخته شده اند که طبقه زیرین برای انباری و یا نگهداری دام استفاده می شود و طبقه بالا به عنوان سکونت گاه مورد استفاده قرار می گیرد.
دیوارخانه ها برای مقابله با سرمای سخت زمستان، ضخیم ساخته شده و سقف خانه ها نیز عموما مسطح است .
مصالح به کار رفته در بافت قدیم روستا شامل سنگ، چوب، خشت و کاهگل است اما در ساخت خانه های جدید از مصالحی مانند آهن، سیمان، گچ و آجر استفاده می شود.
تفرجگاه های حاشیه و رودخانه سیمین ، چشمه سارهای فراوان ، باغ های وسیع و درختزارهای پیرامون روستا از جاذبه های طبیعی این روستا محسوب می شوند.
از بازی های رایج روستا نیز می توان به کوشک، از من داری، گردو بازی و شیله کوه اشاره کرد.
در روستای سیمین طبخ انواع غذاهای گوشتی مانند انواع کباب رایج است .
انواع آش های سنتی ، ترخینه ، اوماج و تلته یا پلته با دوغ نیز از دیگر غذاهای محلی به شمار می آید./س
برچسب ها: روستا ، بافت ، سیمین ابرو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.