رییس مجلس شورای اسلامی ایران با اشاره به تلاش برخی کشورهای منطقه برای گسترش تفکرات ارتجاعی گفت، این کشورها تلاش می کنند با پول بی عقلی خود را جبران و تفکراتشان را به دیگران تزریق کنند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، "علی لاریجانی" شامگاه یکشنبه در گفتگو با العالم، با بیان اینکه تفرقه افکنی بین شیعه و سنی در منطقه اقدامی قابل پیش بینی بود، تأکید کرد: در همه کشورهایی که انقلاب صورت گرفت، جریان اسلامی سیاسی روی کار آمد، و همه آنها به دنبال اسلام دمکراتیک سیاسی هستند.

وی افزود: اگر بگذارند این پیوستگی مسلمانان محقق شود، قدرت بزرگی در منطقه ایجاد خواهد شد؛ به همین دلیل دشمنان پس از شکست در برابر انقلابها، به دنبال ایجاد مشکل در داخل آنها هستند.

لاریجانی گفت: پروژه اختلاف افکنی بین سلفی ها، شیعیان، صوفی ها، و دیگران در همین راستا است.

لاریجانی ادامه داد: در مصر انقلاب در حال رشد است و مردم مسلمان این کشور از دست یک دیکتاتور وابسته خلاص شده اند، ولی ناگهان عده ای فحش به شیعه و یا صوفی ها می دهند، یا حرفهایی می زنند و قبطی ها را نگران می کنند، و یا با اخوان المسلمین دعوا به راه می اندازند.

مشکل کشورهای بی عقل ولی پولدار منطقه

رییس مجلس تأکید کرد: برخی کشورها در منطقه پول دارند ولی عقل ندارند و به دنبال آن هستند که با پولهایشان بی عقلی هایشان را جبران کنند .. آنها حرف های ارتجاعی می زنند و به دلیل آنکه حرفهای ارتجاعی دیگر خریدار ندارد، به دنبال آن هستند که تفکرات خود را با پول تزریق کنند.

لاریجانی با اشاره به کشته شدن تعداد بیشماری از مسلمانان در عراق، پاکستان و افغانستان، گفت: متأسفم که تندروی در کشورهای اسلامی به جریان تبدیل شده است، و به جای آنکه مجاهدت آنها را به سمت مقابله با آمریکا و اسرائیل ببرد، داخل مسلمانان انفجار ایجاد می کنند.

لاریجانی سرویس های خارجی را از دیگر عوامل درگیری های فرقه ای در منطقه دانست و تأکید کرد: چند سال پیش که در عراق انفجارهای زیادی روی می داد اطلاع یافتیم که سفیر قبلی آمریکا با سران تروریست ها جلسه ای داشت و به آنها وعده کمک داده بود البته درصورتی که سلاح خود را به سوی شیعیان یا ایران نشانه روند.

وی ادامه داد: همچنین چندسال قبل می گفتند برای جنگ با طالبان به افغانستان رفته اند، همان موقع اطلاع داشتیم که آنها جلساتی را با طالبان دارند .. این موضوع را آشکار کردیم ولی در آغاز انکار کردند؛ اما اکنون این مسأله علنی شده است.

لاریجانی خاطرنشان کرد: منطق مدیریت فعلی غربیها اکنون تروریست خوب و بد است .. و تا وقتی که این منطق باشد کشورها دچار آرامش نمی شوند؛ البته برخی کشورها به خوبی از این توطئه آگاه شده اند.

نگاه ایران به جغرافیای اسلامی راهبردی است نه تاکتیکی

لاریجانی در خصوص اینکه چرا هنوز هیچگونه ارتقای روابط بین ایران و کشورهای عربی پس از انقلابها احساس نشده، گفت: مقداری از این مسأله طبیعی است، زیرا انقلاب این کشورها درحال پیشرفت است .. در واقع برخی از آنها نیز ملاحظاتی دارند که تاکتیکی است و ما هم باید این مسأله را درک کنیم.

لاریجانی افزود: نگاه ما به نقشه جغرافیای اسلامی راهبردی است، و به دنبال کارهای تاکتیکی نیستیم.

وی ادامه داد: معتقدیم که بعد از گذشت بیش از 30 سال از انقلاب اسلامی، همان مبارزه ای که ما با دیکتاتورها کردیم کشورهای بیداری اسلامی امروز درحال تکرار همان مبارزه هستند؛ و همان نفرتی که ما نسبت به شاه عنصر دیکتاتور وابسته به آمریکا داشتیم، امروز می بینیم که جوانان مصر نسبت به حسنی مبارک و یا جوانان تونس نسبت به بن علی دارند.

لاریجانی تأکید کرد: این امر نوعی همبستگی به وجود می آورد، و معتقدیم که این مسیر مشترکی بین ما است، و توان ملتهای اسلامی را افزایش می دهد.

رییس مجلس شواری اسلامی گفت: نگرانی و انزوای اسرائیل نشان می دهد که انقلابها حرکت مثبتی بوده است.

لاریجانی خاطرنشان کرد: فشارهای تاکتیکی به این کشورها قابل فهم است؛ همچنین برخی از این کشورها به دنبال کمکهایی از بعضی کشورهای منطقه هستند .. ولی معتقدم که این اشکالات تاکتیکی به زودی مرتفع می شود، و شرایط پیوندهای استراتژیکی را ایجاد می کند.

وی با اشاره به نقاط مشترک ملتهای ایران و مصر و دشمن مشترک آنها، گفت: ممکن است شباهت حکومت ها در کشورهای انقلابی عربی باهم یکی نباشد ولی ماهیت این حکومتهات یک نوع اسلام سیاسی است و این امر بسیار ارزشمند است؛ حال ممکن است در یک کشور سلفی ها غلبه داشته باشند، در یک کشور اخوان المسلمین، و یا مثل لیبی لیبرالها غلبه کنند؛ ولی همه آنها وجهه ملی و توجه به اسلام و استقلال دارند، و این امر بسیار ارزشمند است.

لاریجانی با بیان اینکه ارتباط ایران و مصر بیشتر به نفع مصری ها است، خاطرنشان کرد: مصر اکنون به کمکهای بسیاری در زمینه فرهنگی، علمی اقتصادی و اجتماعی نیاز دارد، و روابط ایران و مصر به نفع دنیای اسلام است.

رییس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: دروازه های سیاسی و دیپلماتیک ایران به سوی مصر و تونس باز است .. اکنون هم روابطی با تونس و لیبی وجود دارد.. با مصر هم روابطی برقرار است ولی مشکلاتی هنوز به دلیل وجود عوامل رژیم سابق باقی مانده است.

لاریجانی اظهار داشت: تماس تلفنی و یا رفت و آمد مسائلی تاکتیکی هستند؛ نباید عجله کرد، و باید شرایط این کشورها را فهمید ولی در عین حال باید این پروژه را پیگیری کرد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار