رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی ، با اشاره به پتانسیل های موجود در این شهرستان، گسترش کشت گیاهان داروئی را از اولویت های اصلی کلیبر در توسعه بخش کشاورزی ذکر کرد

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از تبریز، محمدیان  امروزدر نشست کارگروه توسعه بخش کشاورزی شهرستان کلیبر افزود: با توجه به تنوع گیاهی بالای این منطقه، نیاز کارخانجات تولید داروهای گیاهی در کشور و همچنین تمایل کشورهای دیگر به خرید محصولات گیاهی، و درآمد زایی این نوع تولید زراعی، جهاد کشاورزی استان از توسعه کشت گیاهان داروئی در شهرستان کلیبر حمایت می نماید.

محمدیان همچنین گفت: ایجاد بستر لازم برای تولید و اشتغال مولد و درآمد زایی برای خانوارهای ساکن در شهرستان و شاغل در بخش کشاورزی با توجه به امکانات بالقوه موجود در منطقه و حمایت دولت از توسعه بخش کشاورزی، سازمان را درتسریع تداوم روند توسعه بخش کشاورزی استان، ملزم ساخته و تعامل با نهادهای اجتمایی این امر را در مدت زمان تعریفی تحقق پذیر خواهد نمود.

 فرماندار شهرستان کلیبر نیز در این نشست، با اشاره به 70 هزار هکتار اراضی موجود، واقع در بخش مرکزی و آبش احمد این شهرستان گفت: کمبود آب ، توسعه کشاورزی در این اراضی را با مشکل مواجه نموده و با توجه به این امر که آبرسانی به این اراضی، مستلزم سرمایه گذاری می باشد مشخص سازی نحوه استفاده از این اراضی توسط منابع طبیعی و امور اراضی، خواهد توانست نسبت به واگذاری و جذب سرمایه لازم، ستاد توسعه شهرستان را در اتخاذ تصمیمات از حوزه عمل کافی برخوردار سازد.

اصغر پور همچنین افزود: در امر ساخت سد های ارسباران، خداآفرین و پیغام چایی توسط دولت بیش از 10 هزار میلیارد ریال هزینه شده است و اینک نهادهای ذیربط در امر توسعه باید با تلاش و جدیت ، مسیر استفاده از امکانات زیرساختی موجود در منطقه برای توسعه بخش کشاورزی را فراهم سازند.

ماینده مردم کلیبر،خداآفرین و هوراند در مجلس شورای اسلامی،نیز با اشاره به پتانسیل های موجود در سطح منطقه ، بخصوص شهرستان کلیبر گفت: این شهرستان تمامی امکانات و قابلیت های لازم برای ایجاد و راه اندازی یک مجتمع بزرگ کشت و صنعت را دارا بوده و باید مقدمات تحقق این امر توسط مسئولین استانی فراهم گردد.

فتحی پور، همچنین افزود: 750 هکتار از اراضی این شهرستان ،برای واگذاری به بهره برداران توسط جهادکشاورزی مشخص و با توجه به اختصاص اعتبار 80 میلیارد ریالی برای توسعه بخش کشاورزی کلیبر، باید در اسرع وقت نسبت به واگذاری این اراضی با لحاظ نمودن چارچوب های مشخص شده اقدامات لازم انجام پذیرد.

وی با اشاره به اینکه بومی بودن،ساکن منطقه بودن وجویای کار بودن از جمله شرایط واگذاری اراضی به بهره برداران ذکر شده است ادامه داد: واگذاری این اراضی در قالب اجاره های طویل المدت ،صورت می گیرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان ، در انتهای این نشست با اشاره به امکان دسترسی به آب به میزان 2/1 میلیون متر مکعب از طریق توسعه آبیاری تحت فشار و پوشش انهار در سطح این شهرستان گفت : بر اساس برنامه ریزی های انجام یافته ، سه ماهه دوم سالجاری به امر واگذاری اراضی 750 هکتاری در این شهرستان اختصاص و بستر سازی لازم در این مورد توسعه سطوح کشت با تعامل بیشتر با نهادهای اجتماعی شهرستان انجام می پذیرد./س

برچسب ها: کشت ، گیاهان ، دارویی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.