نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح پزشک شهری خانواده به منظور کاهش هزینه‌های درمانی و ساماندهی امور درمان در برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور تصویب شده است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران ارومیه، عابد فتاحی در همایش طرح پزشک خانواده که در سالن همایش بیمارستان امام رضا(ع) برگزار شد، اظهار داشت: برنامه پزشک خانواده شهری به عنوان یک برنامه مهم به منظور کاهش هزینه‌های درمانی و ساماندهی امور درمان به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید به همین منظور برای اجرایی شدن این طرح به تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ابلاغ شده است.

وی افزود: در سطح اول برنامه پزشک خانواده شهری و سیستم ارجاع، پزشک عمومی به امر درمان می‌پردازد و در صورت نیاز فرد به سطح دوم یعنی پزشک متخصص ارجاع داده می‌شود.

فتاحی تصریح کرد: در برنامه پزشک خانواده شهری هر پزشک عمومی شاغل در برنامه پزشک خانواده می‌تواند تا سقف 2 هزار و 500 نفر ثبت‌نام کننده داشته باشد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس خاطرنشان کرد: به منظور اجرای صحیح این طرح باید دفترچه‌های بیمه جمع‌آوری شده و شورای عالی تشکیل بیمه راه‌اندازی شود.

وی با بیان اینکه برای اجرای این طرح باید وزارت بهداشت و درمان به محل‌های درمان و خدمات‌رسانی امکانات دهد، افزود: متاسفانه ارائه امکانات به محل‌های خدمات رسانی بر عهده وزارت رفاه است و در صورتی که ارائه بیمه و بودجه از طریق وزارت بهداشت باشد با تشکیل شورای عالی بیمه دفترچه‌های بیمه حذف می‌شود.

فتاحی با بیان اینکه در این زمینه فرهنگ‌سازی و کارهای عملیاتی صورت نگرفته است، گفت: سازمان نظام پزشکی ارومیه باید همه جوانب اجرایی شدن این طرح مانند تعریف تعرفه‌ها، میزان بودجه را در نظر بگیرد.

وی با اشاره به اینکه ایجاد حفظ و ارتقای سلامت از دستاوردهای مهم طرح پزشک خانواده است، افزود: در این طرح از هزینه‌های کاذب جلوگیری و این هزینه‌ها به یک هزینه واقعی تبدیل می‌شود.

فتاحی تاکید کرد: برای بهتر اجرا شدن طرح پزشک خانواده باید تحلیل مناسب از وضعیت قبلی سلامت جامعه ارائه و در این طرح به دنبال اهداف سلامت و ارتقای شاخص‌های آن بود.

رئیس سازمان نظام پزشکی ارومیه گفت: برای دستیابی به پیامدهای خوب در نظام سلامت باید سراغ خدمات سطح یک مبنی بر آموزش، بهداشت و پیشگیری حرکت کرد و برای همه گروه‌های سنی از کودکان تا سالمندان برنامه‌ریزی ویژه داشت.

وی افزود: برخورداری از بهداشت و سلامتی یکی از حقوق مسلم فردی و اجتماعی است که در دین اسلام به صورت تکلیف وجوبی، حرمتی، استحبابی و یا مکروهی گنجانده شده است.

فتاحی با بیان اینکه جامعه موفق جامعه‌ای است که جسم و روان مردم آن سالم باشد، ادامه داد: سلامت جسم و روان مهم‌ترین ابزار تکامل انسان است و از دیدگاه اقتصادی نیز از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس یادآور شد: بهداشت و پیشگیری باعث سلامتی فکری و جسمی جامعه می شود و از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه است./س

برچسب ها: پزشک ، ارومیه ، بهداشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.