به نظر شما بهتر است براي خاموش كردن آتش از آب سرد استفاده كنيد يا از آب گرم؟ فكر مي‌كنيد كدام‌يك از آنها مي‌تواند با سرعت بيشتري آتش‌سوزي را مهار كند؟ استفاده از آب براي كنترل و مهار حريق يكي از ساده‌ترين راهكارهايي است كه همه با آن آشنا هستند و در صورت مواجه‌شدن با چنين حادثه‌اي اولين فكري كه به ذهن هر فردي خطور مي‌كند، اين است كه از آب استفاده شود.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک وقتي روي آتش آب مي‌ريزيد، دماي موادي كه در حال سوختن است، به دماي كمتر از دمايي كه موجب سوختن آن مي‌شود، كاهش مي‌يابد بنابراين با توجه به اين كه اين فرآيند از طريق كاهش دما به مهار آتش‌سوزي كمك مي‌كند، ممكن است چنين به نظر برسد كه در چنين شرايطي، آب سرد در مقايسه با آب گرم بهتر عمل مي‌كند و هر چه دماي آبي كه روي آتش ريخته مي‌شود كمتر باشد، آتش‌سوزي در مدت زمان كمتري متوقف مي‌شود. اگر اين موضوع را نظر قوانين فيزيكي مورد بررسي قرار دهيم، مي‌توانيم به اين نتيجه برسيم كه بهتر است براي خاموش‌كردن هر چه سريع‌تر آتش از آب سرد استفاده كنيم، اما تحليل اين موضوع به همين سادگي نيست.

در حقيقت آب گرما را از آتش گرفته و دماي آن را كاهش مي‌دهد. يكي از راهكارهاي اصلي كه مولكول‌هاي آب براي گرفتن گرماي آتش و خنك‌شدن آتش از آن استفاده مي‌كنند، تبديل‌شدن به بخار است. وقتي مولكول‌هاي آب با آتش برخورد كرده و تبديل به بخار مي‌شوند، گرماي زيادي را جذب كرده و در نتيجه دماي موادي كه در حال سوختن بودند، به اندازه‌اي كاهش مي‌يابد كه فرآيند سوختن اين مواد متوقف شده و به اين ترتيب در مدت زمان كوتاهي آتش خاموش مي‌شود. گرچه با توجه به اين كه آب سرد ظرفيت پذيرش انرژي گرمايي بالاتري دارد و به نظر مي‌رسد بتواند در مهار آتش‌سوزي مؤثرتر واقع شود، اما بايد اين نكته را هم مورد توجه قرار داد كه بيشترين تاثير مولكول‌هاي آب در كاهش دماي موادي كه در حال سوختن است ناشي از تبديل مولكول‌هاي آب به بخار يا به عبارتي تبخير مولكول‌هاي آب است و افزايش دماي آب نقش كمتري را اينجا به عهده دارد بنابراين با توجه به اين كه تبخير مولكول‌ها در آب گرم در مقايسه با آب سرد سريع‌تر اتفاق مي‌افتد، بهتر است براي مهار آتش‌سوزي از آب گرم استفاده كنيد تا سريع‌تر بخار شود و دماي‌ آتش را كاهش دهد./س

برچسب ها: مهار ، آتش ، آب گرم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.