آذربايجان غربي از لحاظ توان بالقوه ترانزیت و داشتن بیشترین تعداد گذرگاههای مشترک با کشورهای همسایه، در اين زمينه پيشتاز است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران اروميه  

طالبی مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های آذربایجان‌غربی در همایش منطقه اي مدیران پایانه‌های مرزی که با حضور مدیران پایانه های مرزی استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، ایلام، کردستان، کرمانشاه، خوزستان و گیلان در ارومیه برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: آذربایجان غربی با داشتن شش مرز جاده ای، یک مرز ریلی و شش بازارچه فعال دارای جايگاه مهمي در بخش ترانزیت کشور است.

وی با تاکید بر لزوم توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل بین‌المللی در پایانه‌های مرزی استان برای توسعه خدمات اظهار داشت: بهسازی و اجرای زیرساخت‌های ترانزیتی در پایانه‌های مرزی آذربایجان غربی در دستور کار قرار دارد و در طول یک سال گذشته نیز اقدامات قابل توجهی در این بخش انجام شده است.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های آذربایجان‌غربی پایانه مرزی بازرگان را یکی از مهمترین مبادی استان برای ورود به کشور ترکیه و دستیابی به بازارهای اروپا دانست و گفت: تاکنون برای بهسازی این پایانه مرزی 11 میلیارد و 400 میلیون تومان اعتبار هزینه شده است.

وی با اشاره به اختصاص داشتن نزدیک به 10 درصد از کل ترانزیت کشور به پایانه مرزی بازرگان افزود: تقاضای بسیار صاحبان کالا برای حمل و نقل کالاهای خود از طریق این پایانه مرزی از اهمیت ویژه اقتصادی آن حکایت دارد که با توجه به این موضوع، اتمام عملیات ساخت و ساز در این مرز برای تمرکز بیشتر بر کیفی سازی خدمات و مدیریت بهینه از اولویت‌های اساسی اداره‌کل حمل و نقل و پایانه‌های استان محسوب می‌شود.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های آذربایجان‌غربی پایانه مرزی تمرچین را از دیگر ظرفیت های بالقوه استان برای توسعه مبادلات ميان کشور ایران و عراق عنوان کرد و اظهار داشت: با بهره‌برداری از سالن تجاری این مرز در سال گذشته، بسیاری از صاحبان کالا مسیر خود را برای انتقال کالا به مقصد کشور عراق به سمت پایانه مرزی تمرچین تغییر داده اند به طوری که در یک سال گذشته، 362 هزار تن كالا از مرز تمرچین ترانزيت شده است.

وی مجموع سرمایه گذاری های انجام شده در سه پایانه مرزی دیگر شامل مرز رازی، سرو و پلدشت را نیز بیش از 77 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: عمليات اجرايي طرح جامع ساماندهی نقطه صفر مرزی و ایجاد مجموعه پيش ساخته مسافري در پایانه مرزی پلدشت، راه‌اندازي بخش تجاري در پایانه مرزی رازی و تعيين تكليف واگذاري امور باقيمانده طرح جامع شامل پایانه مرزی سرو از دیگر الويت هاي کاری این اداره کل در مبادی ورودی و خروجی در سال جاری است که با جدیت بیشتری پیگیری مي شود./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.