وزير تعاون و كار و رفاه اجتماعي با بيان اينكه نرخ بيكاري در سال 89، 5.13% و در سال 90، 3.12% بود گفت: كاهش 2.1% نرخ بيكاري به معني جهت گيري ما براي رفع مشكلات بيكاري است

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، عبدالرضا شيخ الاسلام وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي در صحن علني امروز (يكشنبه 1 مرداد) به ارائه گزارشي از وزارت خانه متبوعش پرداخت.
وي با بيان اينكه اشتغال بخشي از پازل توسعه و پيشرفت كشور است، گفت: اشتغال نيازمند نگرشي سيستمي و مشاركت همه مسئولان و ذي نفعان بوده و بايد به اين مهم توجه شود .
شيخ الاسلام در ادامه تصريح كرد: متغير اشتغال يك ويژگي منحصر به فرد بوده و متغير وابسته است به طوري كه مولفه هاي مختلفي در آن دخيل هستند و البته به صورت تاخيري عمل مي كنند که از اين جهت بايد همه دستگاه ها و ارگان ها و اجزاي حاكميت در روند اشتغال توجه كنند .
وي با اشاره به عملكرد وزارت خانه تعاون، كار و رفاه اجتماعي خاطر نشان كرد: بخشي از عملكرد اين وزارت خانه مربوط به وظايف قانوني و ذاتي آن است به صورتي كه در بعدهاي مختلف قابل ارزيابي است.
شيخ الاسلام ايجاد نقشه راه و سرمايه گذاري در حوزه اشتغال را يكي از مهمترين كارهاي شوراي عالي اشتغال قلمداد كرد و گفت: نقشه راه سرمايه گذاري در سطوح ملي، استاني، شهرستاني و حتي دهستاني تسليم شده و اكثر قريب به اتفاق استان ها و مسئولان از اين مزايا بهره مند هستند تا براي اجراي برنامه هاي خود بتوانند از آن استفاده كنند .
وي با بيان اينكه استانداران در سراسر كشور محور اشتغال در استان به شمار مي روند، گفت: مسئولان در تمامي كشور يك برنامه مدون در خصوص ايجاد اشتغال داشته و به دنبال آن هستند.
وي همچنين به تصويب قانون ساماندهي و حمايت از مشاغل خانگي توسط مجلس اشاره كرد و گفت: در راستاي اجراي اين قانون 2 هزار ميليارد تومان به صورت قرض الحسنه به اين بخش اختصاص پيدا كرده است كه در نوع خود كار خوبي است.
وي تاسيس مراكز مشاوره و اطلاع رساني در استان ها را از جمله اقداماتي در راستاي ايجاد كارآفريني خواند و تصریح کرد: تصويب نقشه كارآفريني نيز از ديگر اقدامات صورت گرفته در حوزه اشتغال كشور است.
وزیر کار،تعاون و رفاه اجتماعی  همچنين به ايجاد سامانه ملي رصد در كشور اشاره كرد و گفت: اين سامانه براي پايش اشتغال و ظرفيت انساني ايجاد شده كل اطلاعات شغل، شاغل و... را در اختيار مسئولان قرار مي دهد .
وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره  به مشكلات و موانع در حوزه سرمايه گذاري خاطرنشان کرد: سرمايه گذاري در كشور دچار تهديد و دشواري هاي است كه اين موضوع اشتغال را نيز تحت الشعاع قرار داده است.
وي تصريح كرد: دفاتر كارآفريني در وزارت خانه ها تاسيس شده است تا به صورت مداوم و مطلوب پيگير كارآفريني در كشور باشند .
شيخ الاسلام با استناد به آمار رسمي سازمان آمار كشور نرخ بيكاري سال 89 را 5.13 % اعلام كرد و گفت: براساس اين آمار نرخ بيكاري در سال 90، 3.12% بوده است .
وي تصريح كرد: هر چند اين ميزان و اعداد و ارقام خوبي نيست اما كاهش 2.1% نرخ بيكاري در دو سال گذشته جهت گيري ما را براي رفع اين معضلات نشان مي دهد .
وزیر کار همچنين خاطر نشان كرد: نبايد از اين نكته غافل بود كه در حال حاضر ما در اوج منحني جويندگان كار هستيم كه به دنبال شغل هستند از اين جهت اين موضوع نيز فعاليتهاي ما را تحت الشعاع قرار مي دهد.
وي در ادامه اظهار داشت امر اشتغال زايي تا حدود زيادي به منافع مالي و تسهيلات بانكي وابسته است ولي متاسفانه بانكها به دلايل مختلف متناسب با برنامه ريزي هاي انجام شده در اين حوزه ظاهر نشده اند.
شیخ الاسلام افزود: در سال گذشته از ميزان 45 هزارميليارد تومان مبالغ بانكي پيش بيني شده براي اين حوزه فقط 50% يعني حدود 22 هزار و پانصد ميليارد تومان در چرخه فعاليت و كار حوزه اشتغال قرار گرفت .
وي همچنين با انتقاد از عدم همكاري بانكهاي خصوصي اظهار داشت: عملا از مبلغ بانكهاي 14 هزار و پانصد ميليارد توماني كه در اختيار دارند هيچ بهره اي نبرده ايم .
شيخ الاسلام تصريح كرد: نگاه تجاري كه در بانكهاي خصوصي و حتي دولتي پديد آمده است موجب يك واگرايي شده كه بايد كلا رفع گردد.
وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي با بيان اينكه مشكل تورم و شرايط نامتلاطم اقتصادي خارجي و تحريم ها موجب شده است تا فعاليت سرمايه گذاران كند شود گفت: انتظارات ما كه انتظارات گسترده اي است به دليل پاره اي از موانع برآورده نشده است .
وي همچنين فقدان مهارت جوانان جواي كار، نامناسب بودن سازمانهاي حرفه اي كشور، از جمله مشكلات عمده حوزه اشتغال كشور قلمداد كرد.
انهای پیام/ب2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار