تغییرات فشار خون بیماران چشمی در طول مدت روزه داری می تواند باعث تخریب شبکیه چشم و کاهش بینایی گردد.

دکتر محمدرضا فرتوک زاده، فوق تخصص پیوند قرنیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه گرفتن روزه بدون رعایت توصیه های پزشکی برای افراد مبتلا به برخی از بیماریهای چشمی خطرناک است، گفت:
در بیماری رتینوپاتی پیشرفته شبکیه چشم بر اثر دیابت یا فشار خون بالا تخریب شده و دچار خونریزی می شود که روزه گرفتن بدون مشورت به پزشک ممکن است باعث تسریع روند تخریب شبکیه و کاهش بینایی گردد.
وی تصریح کرد: بیماران مبتلا به گلوکوم (آب سیاه) که میزان بینایی آنها به کمتر از یک دهم رسیده نیز ممکن است به علت نوسان فشار خون در طول مدت روزه داری دچار آسیب های چشمی شوند.
فرتوک زاده ادامه داد: روزه گرفتن برای افرادی که بینایی آنها به شدت ضعیف بوده و دارای عینک با نمرات بالای 15 هستند خطرناک بوده و ممکن است تغییرات فشار خون منجر به تخریب شبکیه و کاهش بینایی آنها شود.
فوق تخصص پیوند قرنیه در خصوص نکات تغذیه ای بیماران چشمی در طول ماه رمضان گفت: خوردن آب زیاد به هنگام افطار می تواند فشار چشم را افزایش داده و به آن آسیب بزند.
وی با بیان اینکه خوردن حجم زیاد مواد غذایی در هنگام افطار باعث بالا رفتن قند خون می شود، اظهار داشت: به بیماران توصیه می شود غذای خود را از اذان مغرب تا موقع خواب به سه وعده تقسیم کرده و از خوردن مواد غذایی چرب و شیرین اجتناب کنند./ع
فرتوک زاده افزود: خوردن مربای بالنگ، شربت آبلیمو و سکنجبین از نظر طب سنتی توصیه شده و این مواد علاوه بر افزایش تدریجی قند خون، برای رفع تشنگی نیز مؤثر هستند.
فوق تخصص پیوند قرنیه گفت: زرشک و انار نیز برای رفع عطش و آرامش دادن به بدن انسان مفید هستند و در طول مدت زمان روزه داری بیماران چشمی باید از غذاهای زود هضم مانند جوجه کباب و گوشت بره استفاده کنند.
وی یادآور شد: این سه گروه بیماران چشمی حتماً باید برای روزه گرفتن با پزشک خود مشورت کرده و تغذیه و دوز مصرف دارو را بر اساس قند و فشار خون خود هماهنگ کنند. /ع
برچسب ها: چشم ، بینایی ، تخریب ، رمضان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
زیبا
۱۷:۰۵ ۰۲ مهر ۱۳۹۱
سلام باتشکر