در دومین و آخرین روز از برگزاری اولین نشست كارگروه همكاری‌های مشترک بین‌منطقه ای جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، هشت استان ایران وشش استان و جمهوری خودمختار روسیه تفاهم نامه همكاری امضا کردند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، این یادداشت تفاهم که به امضای علی عظیم‌لو و الکساندر ویتالییوویچ رؤسای ایرانی و روسی این کارگروه رسید، در هفت بند تنظیم شده و بر اساس آن استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان، خراسان رضوی، خوزستان، گیلان، مازندران، قزوین و یزد از جمهوری اسلامی ایران و آستراخان، چواش، چچن، سن پترزبورگ و جمهوری‌های تاتارستان و داغستان از فدراسیون روسیه علاقمندی خود را به گسترش روابط در همه زمینه‌ها اعلام کردند.

رییس اولین نشست كارگروه همكاری‌های مشترک بین‌منطقه ای جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در اختتامیه این نشست در خصوص مفاد این یادداشت تفاهم گفت: استفاده از ظرفیت های بین استانی دو طرف، ایجاد مقدمات لازم برای برقراری روابط نزدیك اقتصادی و تجاری، تلاش برای برپایی نمایشگاه های مشترك در استان های مورد نظر و بهره مندی از این ظرفیت بزرگ، برگزاری جلسات و نشست های مختلف برای معرفی زمینه های سرمایه گذاری هر یك از استان ها از مفاد این تفاهم نامه است.

محمودزاده افزود: طرفین همچنین با امضای این تفاهم نامه علاقمندی خود را برای برای ایجاد و راه اندازی خطوط هوایی مستقیم بین مراكز استان ها و ایجاد بسترهای لازم برای تبادلات تجاری و خدمات بانكی و بیمه ای اعلام کردند.

وی استفاده از مزیت ها و ظرفیت های بین المللی بندر ماخاچكالا در فدراسیون روسیه برای ارتباط با بنادر شمالی ایران را از دیگر بندهای این تفاهم نامه عنوان کرد و افزود: در این یادداشت تفاهم همچنین پیشنهاد جمهوری داغستان روسیه مبنی بر تهیه نقشه راه برای ایجاد و برقراری روابط بیشتر بین استان ها برای ترسیم آینده ای بهتر مورد تاکید قرار گرفته است.

شایان ذکر است نخستین نشست كارگروه همكاری های بین منطقه ای جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه که روز گذشته در تبریز گشایش یافته بود، امروز با امضای یادداشت تفاهم همکاری بین دو طرف به کار خود پایان داد.

در این نشست دو روزه مدیران بخش اقتصادی و تجاری و فعالان بخش خصوصی دو طرف در زمینه های مختلف تجاری، اقتصادی، صنعتی، گردشگری و فرهنگی برای توسعه روابط فیمابین میان استان های مختلف دو كشور بحث و تبادل نظر كردند.

معاونان برنامه ریزی استانداران آذربایجان شرقی، اصفهان، خراسان رضوی، خوزستان، قزوین، گیلان، مازندران و یزد به همراه فعالان اقتصادی و صاحبان صنعت این استان ها با طرف های روسی خود در قالب كارگروه های ویژه به مذاكره و رایزنی پرداختند.

همچنین از فدراسیون روسیه مسوولان و فعالان اقتصادی از استان های آستراخان، چواش، داغستان، تاتارستان، سن پترزبورگ و چچن در نشست تبریز حضور داشتند./س

برچسب ها: امضا ، تفاهم ، یاداشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.