پايگاه اينترنتي آسيا تايمز گزارش داد: کشورهاي شرق آسيا سخت در پي دور زدن تحريم‌ها عليه ايران هستند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از آسيا تايمز، تشديد تحريم‌ها عليه ايران از سوي آمريکا - که از اواخر ماه ژوئن آغاز شد - کشورهايي را تحت تأثير قرار مي‌دهد که تلاش‌هاي آمريکا را براي در انزوا قرار دادن کامل ايران در بازار جهاني نفت از مسير اصلي خود منحرف کنند. اين موضوع سبب بروز مشکلاتي براي کشورهاي واقع در شمال شرقي آسيا شده است که بخش اعظم نفت مصرفي خود را از ايران وارد مي‌کنند.

به ويژه اين که هم کره جنوبي و هم ژاپن به خوبي مي‌دانند که به نفت ايران به عنوان عاملي مهم براي بکار انداختن چرخه اقتصادي خود احتياج دارند. سئول و توکيو به ترتيب اقداماتي متفاوت براي دور زدن تحريم‌ها و قرار نگرفتن در فهرست تنبيهي واشنگتن اتخاذ کرده‌اند.

قطع کامل واردات نفتي ايران در مدت زمان کوتاه براي ژاپن و کره‌جنوبي امکان پذير نيست. حتي اگر نيروگاه‌هاي هسته‌اي ژاپن بار ديگر کار خود را آغاز کنند ژاپن قادر نخواهد بود بدون از دست دادن هزينه‌هاي گزاف سريعا جايگزيني براي نفت ايران پيدا کند.

واشنگتن هر دو کشور را از تحريم‌هاي ايران معاف کرد. اين در حالي است که اتحاديه اروپا بر تصميم ماه ژوئيه خود در قطع بيمه تانکرهاي نفت کش حامل نفت ايران پا برجاست. اين در حالي است که پارلمان ژاپن لايحه‌اي را تصويب کرد که به توکيو اجازه مي‌دهد تانکرهاي نفتي حامل نفت ايران را از اين کشور به ژاپن بيمه کند.

در همين حال تهران در واکنش به تصميم کره جنوبي براي قطع واردات نفتي ايران در ماه ژوئيه پيشنهاد حمل نفت توسط تانکرهاي نفتي متعلق به خود را مطرح کرد که سئول سريعا آن را پذيرفت.

حدود دو هزار و 900 شرکت کره به ايران صادرات دارند که نود درصد اين شرکت‌ها را شرکت‌هاي کوچک يا متوسط تشکيل مي‌دهند.

زمان بندي تحريم‌ها اقتصاد کشورهاي شرق آسيا را با مشکل مواجه کرده است.

در زماني که رشد اقتصادي جهاني با کندي رو به روست و صادرات در حال کاهش است، کاهش واردات سوختي و يا افزايش هزينه‌هاي واردات سبب بروز مشکلاتي براي برخي از کشور به منظور باقي ماندن در صحنه رقابتي بازار شده است.

اين در حالي است که مشکلات اقتصادي ژاپن و کره جنوبي به سبب اتکاي بيش از پيش آنها به نفت ايران بيش از ساير کشورهاست.
برچسب ها: شرق ، آسیا ، تحریم ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار