کارشناس معتقدانه افراط گرایی و پرهیز از اعتدال در مواجهه با پدیده های نوظهور اجتماعی، پایه و اساس جامعه هدف را در ابعاد فرهنگی و اقتصادی به خطر می اندازد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، این روزها جامعه ما گرفتار دغدغه هایی پوشالی شده است که رهایی از آن ها نیازمند عزمی ملی و فرهنگی در تک تک افراد جامعه است.

یکی از مواردی که بیش از سایر پدیده های نوظهور دهه گذشته رخ نمایی می کند پدیده رفاه خواهی در قالب دسترسی به انواع تجملات است که تقریباً به جرأت و براساس تحقیقات صورت گرفته می توان گفت در ذهن و عمل اکثریت شهروندان رسوخ کرده و تنها مختص به طبقه ممتاز سیاسی و اقتصادی جامعه کنونی ما نمی شود.

به طوری که در دهه 80 براساس نظرسنجی صورت گرفته از سوی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران در حدود 71 درصد شهروندان تهرانی هدف و اولویت اصلی خود را در زندگی، کسب ثروت وافزایش درآمد مالی ذکر کرده اند.

به همین منظور در این گزارش سعی بر این است که در وهله اول درنگی بر ماهیت و چیتسی این موضوع زده شود و در قدم دوم دلایل شیوع نامحسوس و چراغ خاموش این مهم و آسیب ها و عوارض آن نیز آشکار شود.

*امری افراطی یا فطری

تجمل گرایی در لغت گرایش به زیبایی است که امری طبیعی و فطری در انسان محسوب می شود.

اما شدت وحدت گرایش به آن انسان را از اصل موضوع خارج کرده و آن را به عنوان پدیده ای نابه هنجار در اجتماعی و یک بیماری روان شناختی معرفی می کند.

*علل قرآنی و اجتماعی

از نظر قرآن کریم ریشه رفاه طلبی و تجمل گرایی منفی در اموری چون حسادت، حقارت، تکبر، نفاق و عقده گشایی نهفته است.

به همین منظور کارشناسان معتقدانه علاوه بر موارد فوق در جامعه کنونی ما مواردی همچون تبلیغات گسترده ی رسانه های اجتماعی، واردات بی رویه و تولید فراوان کالاهای لوکس و متنوع، نمادسازی ثروت مندان در جامعه به عنوان الگو در قالب برنامه های تلویزیونی و... ، گرایش به مصرف گرایی با توجه به شرایط کنونی، تحریک از سوی اطرافیان در قالب چشم و هم چشمی، کشش مردم به مادی گرایی، شیوع روحیه آزمندی و طمع ورزی و به تبع آن دوری از معنویات و مواردی دیگر بسیار تأثیرگذار بوده است.

*موتور متحرکه لغزش های مادی و معنوی

براساس این گزارش کارشناسان امر اقتصاد، جامعه شناسی و روانشناسی بر این عقیده اند افراط گرایی در این زمینه لطمات و نتایجی ناگوار، در پوشش مواردی همچون مصرف گرایی صرف و عدم تولید ملی کارآمد و به تبع آن ایجاد وابستگی به بیگانگان، گسترش روحیه ی حرص و آز در بین افراد اجتماع، شیوع افسردگی به علت عدم تحقق خواسته ها، گسترش شکاف طبقاتی در جامعه، تباهی سرمایه های فردی و اجتماعی، ایجاد مانعی بزرگ در برابر اقتصاد بومی و به تبع آن جلوگیری از توسعه و پیشرفت کشور، ایجاد بستری مناسب جهت ارتشاء انواع زشتی ها به علت دوری از معنویات در اجتماع، شیوع گسترده فقر در بین طبقات کارگری و زیر دست جامعه به علت از بین رفتن بستر تولید و اشتغال، وجود ورشکستگی و بدهکاری های اقتصادی متعدد، از بین رفتن آرامش روانی جامعه، دوری از مسیر کمال و میل به خطرهای؟نفسانی و دنیوی خواهد داشت و نهایتاً مهمترین آسیب که براساس آمار سازمان ثبت احوال در سال 1390 که متأثر از این مهم بوده است رواج طلاق در جامعه ی شهری است و بطور کلی رفاه طلبی و تجمل گرایی صرف عامل بسیاری از لغزش های انسانی در دوران کنونی ما است.

*فرهنگ سازی کلید طلایی نجات جامعه

همگان بر این باور هستیم که هر پدیده اجتماعی آثار و نتایجی بطئی و جاری را به دنبال دارد و حتی در بعضی اوقات بر نسل های آینده نیز تأثیر گذار است.

بر این اساس مقابله با این جریان نیازمند کار فرهنگی گسترده و برنامه ریزی های نشأت گرفته از تحقیقات علمی است./ل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار