یک هفته مانده به المپیک گذر آخر المپیکی ها از ایستگاه پاکسازی اخلاقی است و آن وقت است که ورزشکاران درست و حسابی غربال می گردند و راهی ورزشگاه های محل برگزاری مسابقات مهمترین رویداد ورزشی می شوند.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران در حالی که آخرین روزهای مانده به المپیک 2012 لندن را سپری می کنیم ورزشکاران راه یافته به این مسابقات هم آخرین تمرینات خود را پشت سر می گذارند تا خود را در فاصله شروع بازی های المپیکی آماده کنند.

البته تعداد معدودی نیز به دنبال راهکاری جدا از تمرینات برای رسیدن به موفقیت هستند عده ای که برای رسیدن به جایگاهی که رویایش را دارند به دنبال انواع و اقسام داروهای نیروزا هستند تا بلکه به نوعی کمیته ضد دوپینگ کمیته بین االمللی المپیک و مأمورین وادا را دور بزنند.

در این بین باید دید کمیته ضد دوپینگ بین المللی المپیک چه راهکارهایی را برای مقابله با ورزشکارانی که به خیال خود از مأمورین این کمیته یک قدم جلوتر هستند در نظر گرفته اما شاید سرنوشت برخی ورزشکاران که این گونه فکر می کردند در این روزهای باقی مانده المپیک، آنها را از تصمیم خود منصرف کند در این گزارش نگاهی خواهیم داشت به آنچه این روزها حول و حوش دوپینگ در کمیته بین المللی می گذرد.

*آخرین نشست کمیته اجرایی وادا

حدود یک هفته پیش آخرین نشست کمیته اجرایی وادا در ونکوور کانادا برگزار شد که در این نشست تمامی مسئولان کمیته های المپیک کشورهای عضو این کمیته حضور داشتند در این میان محمد علی آبادی و علی افشارزادته رئیس و دبیر کمیته ملی المپیک کشورمان که این روزها به جز آماده سازی کاروان اعزامی کشورمان به المپیک دغدغه های فراوانی در مورد اعزام کاروان ورزشی ایران به المپیک لندن دارند هم شرکت کردند تا بیشتر در جریان آخرین تصمیمات این کمیته و راهکارهای مبارزه با دوپینگ آن قرار بگیرند در این نشست در مورد میزان مجازات ورزشکاران دوپینگی در مسابقات و سایر مسابقات جهانی و قاره ای تصمیمات تازه گرفته شد.

*آخرین نمونه پیش از اعزام

در شرایطی که طی یک سال منتهی به المپیک مأمورین وادا با حضور سرزده در کشورهای مختلف از ورزشکاران تست دوپینگ می گیرند آخرین تست از ورزشکاران المپیکی هم هفته گذشته از سوی کمیته ضد دوپینگ کمیته بین المللی المپیک گرفته شد تا برای بررسی به آزمایشگاه کلن آلمان فرستاده شود نکته جالب این که این آزمایشگاه مجهز باید ظرف مدت یک هفته جواب تمامی نمونه های اخذ شده از ورزشکاران را به کمیته بین المللی المپیک ارسال کند تا این کمیته آخرین محرومیت های احتمالی پیش از المپیک را هم به کشورهای عضو اعلام کند.

*به دنبال ورزشکار دوپینگی تا دقیقه 90

اما ورزشکارانی که در بازی های المپیک لندن شرکت خواهند کرد به محض مستقر شدن در دهکده بازی ها از سوی مسئولان کمیته ضد دوپینگ کمیته بین المللی المپیک بروشورهایی دریافت خواهند کرد که در آن ضمن یادآوری منشور المپیک به ورزشکاران و فرهنگ سازی در مورد روح المپیک، به آنها یادآوری می شود که مسئولان این کمیته در حین برگزاری مسابقات با ذره بین به دنبال ورزشکارانی هستند تا علیرغم میهمان نوازی که از آنها می شود اگر دست از پا خطا کرده خیلی قهرمانه از دهکده بازی ها اخراج شده و راهی کشورشان شوند.

بنابراین اگر روز مسابقه ورزشکاری و در دقیقه 90 متوجه عدم حضور او در میدان مسابقه شدید تعجب نکنید.

احتمالاً ورزشکار مورد نظر در گوشه ای از دهکده بازی ها و در آخرین ساعات حضورش در المپیک به این که کجای کار اشتباه کرده و یا این که کجای کاری اشتباه شده فکر می کند.

*از هر دو ورزشکار یکی در المپیک آزمایش می دهد

اما کمیته سازمان دهنده المپیک لندن که متعهد شده است موضعی غیر قابل انعطاف در مبارزه با هر نوع تقلب در بازیهای لندن اتخاذ کند عملیات گسترده ای برای کشف هر نوع دوپینگ اجرا خواهد کرد.

تقریباً 6 هزار آزمایش از ورزشکاران شرکت کننده در بازی های لندن در آزمایشگاه که در 30 کیلومتری برگزاری بازی ها احداث شده به عمل خواهد آمد با این حساب با یک حساب سرانگشتی مشخص می شود که تقریباً از هر دو ورزشکاری که به المپیک خواهد رفت یک نفر تست دوپینگ خواهد داد البته تمامی قهرمانان و ورزشکارانی هم که موفق به کسب مدال شوند در بین کسانی هستند که مجبورند آزمایش دوپینگ بدهند.

با این حساب ورزشکاران دوپینگی به دو دسته تقسیم می شوند ورزشکارانی که دوپینگ کرده و مدال نگرفته اند و ممکن است در طول بازی ها از آنها آزمایش به عمل بیاید و دوپینگی اعلام شوند و ورزشکارانی که دوپینگ کرده اند و بعد از کسب مقام آزمایش از آنها گرفته می شود و مجبورند ضمن محرومیت مدال خود را پس دهند.

*لغو محرومیت ورزشکارانی که سابقه دوپینگ دارند

پیش از این قرار بود ورزشکارانی که محرومیت آنها از مسابقات المپیک به اتمام می رسد از حضور در المپیک پیش رو هم محروم باشند اما این طرح در دادگاه عالی ورزش رو شد تا شاهد حضور برخی از ورزشکاران که سابقه دوپینگ در سال های گذشته در کارنامه شان دیده می شد در المپیک لندن باشیم هر چند شنیده می شود کمیته بین المللی المپیک با این طرح مخالفت کرده و اعتراض خود را نسبت به این رای اعلام کرده است اما به هر حال اگر تغییر ی در این رای روی د هد مربوط به بعد از المپیک لندن خواهدبود.

** هیچ راهی برای ورزشکاران دوپینگی نیست

و ادار در طول دو سال گذشته مجموعه ای از آزمایشات مختلف را روی برنامه ها و سیستم های پیشنهادی کمیته برگزاری المپیک انجام داده از جمله سه گروه از هیئت ها و تجهیزات رسمی را مورد بررسی قرار داده وسرانجام کل برنامه ضد دوپینگی که قرار است اجرا شود را تایید کرد اما جان فاهی رئیس وادا هم چندی پیش در مصاحبه ای با همه ورزشکاران المپیک اتمام حجت کرد و گفت: ورزشکاران دوپینگی باید بدانند که در باز یهای تابستان المپیک 2012 با پیشرفته ترین امکانات آزمایشگاهی و علمی مورد آزمایش قرار خواهند گرفت و اطمینان داشته باشند متقلبانه آنها به وسیله متخصصان و آزمایشگاهها پیشرفته به راحتی کشف خواهد شد جان فامی معتقد است اعطای تایید به وادا به 5 براتورضد دوپینگ لندن 2012 به این معنی است که این لابراتور با استاندارد ممکن نمونه های گرفته شده از ورزشکاران را بررسی خواهد کرد.

* کاروان اعزامی ایران، تا این جا پاک پاک

اما طی سال های گذشته و با توجه به برخی از اتفاقات که ورزش کشورمان در مورد دوپینگ افتاد و خصوصا دوپینگ دسته جمعی وزنه برداران و محرومیت مادام العمر ی که گریبانگیر سعید علی حسینی نابغه وزنه برداری کشورمان شد مبارزها پدیده دوپینگ شد ت بیشتری گرفت تا در آستانه مسابقات المپیک مسولان کمیته ملی المپیک کشورمان مدعی شوند کاروانی پاک از ایران به مسابقات لندن اعزام خواهد شد.

طی آزمایشاتی که در چندین مرحله از ورزشکاران کشورمان توسط مامورین وادا و همچنین نمونه هایی که توسط کمیته ضد دوپینگ کشورمان گرفته شده تاکنون هیچ یک از نمونه ها مثبت اعلام نشده البته در مورد برخی از رشته ها طی چند وقت اخیر زمزمه هایی مبنی بر دوپینگ ورزشکاران شنیده شده که پیش از المپیک این گونه موارد تا حدودی طبیعی به نظر می رسد رشته های ما نند دوچرخه سواری و بوکس رشته هایی هستند که این روزها بیشتر مورد اتهام قرار می گیردد البته در مورد رشته ای مانند دوچرخه سواری که سال گذشته با محرومیت چند ورزشکار خود روبه رو شده این بحث داخلی است واتهام دوپینگ به ورزشکاران اعزامی به المپیک از سوی برخی ملی پوشان و مربیان لیگ مطرح شده است.

* فهرست داورهای دوپینگی و میزان مجازات موارد دوپینگ

اما در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به لیست داروها و موادی که از سوی کمیته مبارزه بادوپینگ جز داروهای ممنوعه به حساب می آیند داروهایی که در 5 گروه دارویی طبقه بندی می شوند

داروهای محرک سیستم عصبی مرکزی: از این دسته می توان آمفنامین، گوکاتین ، افدرین ، پسود وافدرین فسیل پرو پانولامین و .... را نام برد.

داروهای مخدر: از این داروها می توان هروتین ، مورفین متالات نام برد.

استروتیدهای Tنابولیک که خود به دو دسته آنابولیک آندروژنیک اگزوژن و آندروژن تقسیم می شوند داروهایی نظیر ناندرولون، تستوسترون، اکسی متولون استانوزولول و.... در این گروه جای می گیرند.

داروهای ادرار آور در این گروه می توان از خورو سماید ، یتازید، اسپیر ونالاکتون و... نام برد.

هورمون های پپتیدی و گلیکوپروتئینی و آنالوگ آن ها داروهایی هورمون رشد ارولیتر و پرتین، داربی پوتین ها، انواع انسولین ، کورتکیلوترفین ها و.... در این دسته جای می گیرند.

با این حال برخی از داروها نیز موجودند که وجود آن ها در خون به میزان کم نشانه تخلف نیست چرا که در برخی میوه ها و مواد خوراکی مجاز به صورت طبیعی وجود دارند ولی استفاده بیش از حد مجاز آن ها دوپینگ تلقی می شود از این میان می توان از داروها بی حس کنده موضعی ، کورتیکوستروئیدها و بتابلوکرها نام برد.

* قوانین و مجازات های دوپینگ

در صورت استفاده از استروتید های آنابولیک، داروهای ادرار آور هورمون ها ی پیتیدی و گیکوپروتین و آناگوک ها ی هایا دستکاری فیزیکی ، شیمیایی یا داروهایی ادرار طبق قوانین کمیته در بازی با دوپینگ محرومیت های زیر اعمال می شود

در اولین مورد مصرف ورزشکار دو تا چهار سال محرومیت از تمام مسابقات ورزشی

در دومین مورد مصرف ورزشکار محرومیت مادام العمر اگر استفاده از مواد و روش های غیر مجاز به جز مواردی که در بالا ذکر شده باشد

در اولین مصرف ورزشکار: 3 تا 6 ماه محروم از تمام مسابقات ورزشی

در دومین بار مصرف ورزشکار به مدت 2 سال محرمیت مادام العمر از مسابقات ورزشی

در سومین ارتکاب به صورت مادام العمر محروم می شود

گفتنی است، به هنگام استفاده از مواد محدود شده حکم محرومیت بر حسب مورد صادر خواهد شد در نهایت فدراسیون ملی هر کشور مسئول شرکت سالم و عاری از دوپینگ ورزشکاران در مسابقات است به همین جهت احراز دوپینگ توسط ورزشکاران مجازات صادر جریمه ها برای فدراسیون مربوطه در نظر گرفته می شود./ق

برچسب ها: المپیک ، دوپینگ ، وادا ، محرومیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار