يزد/

توانمندي فوق العاده مخترع ناشنواي يزدي

مخترع ناشنواي يزدي باوجودمعلوليت شنوايي وتكلم توانسته موفقيت هاي بزرگي درزمينه هاي متعددكسب كند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز یزد

 مخترع ناشنواي يزدي باوجودمعلوليت شنوايي وتكلم توانسته موفقيت هاي بزرگي درزمينه هاي متعددكسب كند.

مجيدفرهنگ فرمخترع يزدي متولد سال  1368 در يزد  ، فارغ التحصيل مهندسي نرم افزار كامپيوتر ، مخترع نرم افزار تبدیل صدا به متن و بالعکس در گوشی های موبایل و نرم افزار آموزش مصور زبان اشاره طبیعی ناشنوایان مي باشدكه قدرت بالايي درلب خواني افراددارد وبدون اينكه حتي اندكي صدا بشنود،بابهره گيري ازقدرت لب خواني قادراست تمامي جملاتي كه افرادايرادمي كنندراتشخيص دهدوجالب تراينكه مي تواندصحبت كندوبا افرادارتباط برقراركندبه گونه اي كه اگرفردي ازمعلوليت وي آگاه نباشدنمي تواندبفهمدكه وي معلوليت شنوايي وتكلم دارد.

وي باوجوداين معلوليت هاتوانسته 2اختراع به ثبت برساندكه در خصوص اولين اختراعش به نام نرم افزار تبديل صدا به متن مي گويد: ایده اولیه این اختراع سال 84 به ذهنم رسید و پنج سال روی آن کار کردم. اين نرم افزار روی گوشی موبایل نصب می شود وبه صورت آنی هر صدایی را به متن تبدیل می کند. اين نرم افزار اين قابليت را دارد كه اگر وقت صحبت کمی مکث شود ، متن هم به خط بعدی می رود .حسن این نرم افزار این است که به محض تماس با ناشنوایان فعال می شود و تمام صداها نازک یا کلفت ، آهسته یا بلند برایش یکسان است و اگر فردی با زبان غیر فارسی صحبت کند، قادر است تمام آن صحبت ها را به صورت تلفظ فارسی دربیاورد .

فرهنگ فر ادامه داد: در نظر دارم در آینده امکانات بهتری به این نرم افزار اضافه کنم که فقط برای تماس تلفنی كاربرد نداشته باشد و این است که اگر نرم افزار روی گوشی موبایل نصب شود و جلوی تلویزیون قرار بگیرد ،صدای برنامه ها را می تواند به متن تبدیل کند و ناشنوایان می توانند با فهمیدن صداها ، تلویزیون ببینند . در کلاس های درس ، جلسات وهمایش ها وجاهای دیگر هم می توانند از این نرم افزار استفاده کنند ومثل یک فرد عادی همه صداها را بشنوند .

 مجید فرهنگ فر دليل عملیاتی نشدن این طرح را عدم هماهنگی امکانات مخابراتی کشور با این اختراع دانست و اظهار كرد: جلسات متعددي  با معاون رییس جمهور، مخابرات وبنیاد نخبگان داشته ام اما چون این ارتقاء ، هزینه های بالایی برای مخابرات دارد وبرایشان مقرون به صرفه نیست ، متاسفانه جواب قابل قبولی نگرفته ام . هرچند پیشنهاد خرید امتیاز این اختراع هم از آمریکا داشته ام ولي به خاطر مردم ایران این کار انجام نداده ام.هم اکنون با وجود جلساتی که با اپراتور سوم تلفن همراه "رایتل" داشتم خوشبختانه قول مساعد برای راه اندازی بستر لازم برای اجرای این نرم افزار داده اند.

وي درخصوص اختراع دیگری که در سال 88 توانسته آن را نیز به ثبت برساند، عنوان كرد: این اختراع یک نرم افزار آموزش مصورزبان اشاره طبیعی ناشنوایان است  كه طرز کار این برنامه به این شکل است که شما کلمه ای که می خواهید به زبان اشاره بگویید ، را در کادر بالای برنامه تایپ می کنید ودر کادر روبرو تصویرآدمی نشان داده می شود که آن کلمه را به زبان اشاره به شما نشان می دهد.این نرم افزار با سه زبان فارسی ،انگلیسی وعربی طراحی شده است. این نرم افزار بسیاری از مشکلات ارتباطی افراد جامعه با ناشنوایان را حل می کند برای مثال یک استاد دانشگاه می تواند با مطالعه این نرم افزار و تمرین با آن می تواند با شاگرد ناشنوایش به راحتی ارتباط برقرار کند و مطالب و نکات درس را به وی به صورت زبان اشاره منتقل کند.

مجید فرهنگ فر در حال حاضر به عنوان برنامه نویس و طراح وب سایت با چندین شرکت  مختلف در زمینهIT  همکاری می کند و نيز جهت دريافت تاييديه علمي، اختراعاتش رابه بنياد نخبگان استان يزد ارائه نموده است.

وي همچنين ازمسئولين مربوطه خواست تا وي را در راستاي آرزويش كه معلمي براي دانش آموزان مدارس استثنايي است، ياري كنند./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.