معاون عمراني استانداري خوزستان گفت: مديران دستگاه‌ها تنها به اعتبارات استاني متكي نباشند و با شناخت امكانات و موانع موجود، از فرصت‌ها و ظرفيت‌هاي قانوني استفاده و با اولويت‌بندي پروژه‌ها، روند اجراي آنها را تسريع كنند.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان ؛محسن پويا اظهار كرد: در چند دهه اخير استان خوزستان به يك كارگاه بزرگ عمراني تبديل شده است كه مجموعه‌اي از پروژه‌هاي استاني، چه در بخش عمران شهري و چه در بخش‌هاي نفت، نيرو و كشاورزي در استان در حال اجرا است.

 وي با بيان اينكه مجموعه عمليات عمراني در استان بسيار هزينه‌بر و نيازمند زمان كافي است، افزود: بخشي از منابع پروژه‌ها استاني، بخشي ملي‌استاني و بخشي از منابع ملي است. در بخش اعتبارات استاني در سال 90 در مجموع براي كل پروژه‌ها يك‌هزار و 560 ميليارد تومان مصوب شد كه با توجه به وضعيت نقدينگي اعتبارات در كشور و استان، يك‌هزار و 230 ميليارد تومان از مجموع اين اعتبارات تخصيص يافت و در اختيار دستگاه‌هاي اجرايي قرار گرفت كه اين ميزان برابر 78.8 درصد اعتبارات مصوب است.

 
پويا تصريح كرد: با توجه به اينكه در شرايط متعارف تا 31 تيرماه براي تكميل جذب تمامي منابع استان فرصت داريم، ولي از آنجايي كه قانون بودجه با تاخير اعلام شد، دوره تكميل جذب اعتبارات نيز از 31 تيرماه با تصويب مجلس تا 31 شهريورماه تمديد شد؛ لذا دستگاه‌هاي اجرايي استان اين امكان را دارند كه باقي‌مانده منابع را كه اكنون حدود 11.2 است را با استفاده از اين لايحه تا دو ماه آينده به طور كامل جذب كنند.

معاون عمراني استانداري خوزستان درباره بودجه سال 91 خاطرنشان كرد: با توجه به اينكه تنها قانون بودجه ابلاغ شده و در حال حاضر اعتبار استان 824 ميليارد تومان درنظر گرفته شده است، در مقايسه با سال 90 كه 690 ميليارد بوده است، 17.9 درصد رشد منابع داشته‌ايم؛ در سرجمع اعتبارات عمراني استان رشد خوبي ديده مي‌شود و اعتبارات حدود دو هزار ميليارد تومان افزايش داشته است. بر اساس اطلاعات اخذ شده از استان‌هاي ديگر مشخص شد كه خوزستان در زمينه حجم منابع در ميان دو يا سه استان نخست كشور است.

 وي با بيان اينكه اين منابع بايد در پروژه‌هاي ملي، ملي‌استاني و استاني هزينه شود، تاكيد كرد: يكي از سياست‌هاي كلان كشور براي رفع يا برون‌رفت از تمركززدايي اين است كه پروژه‌هاي ملي تا حد امكان به پروژه‌هاي ملي‌استاني تبديل شوند كه اين امر مي‌تواند يك مزيت براي استان به شمار آيد. با اين روش مي‌توان نيازهاي خود را بر اساس موافقت‌نامه‌هاي درون‌استاني تنظيم كرد. در سال 91 حدود 66 درصد از مجموع اعتباراتي كه ملي بوده، به اعتبارات ملي‌استاني تبديل شده است، در نتيجه از 900 ميليارد تومان اعتباراتي كه به پروژه‌هاي ملي‌استاني اختصاص مي‌يابد، 300 ميليارد تومان پرداخت خواهد شد؛ با افزايش اعتبارات ملي‌استاني، كنترل و ساماندهي پروژه‌ها بهتر انجام مي‌شود.

 پويا گفت: هر پروژه‌اي كه كد ملي بخورد براي استان ارزشمند است، زيرا از منابع استاني براي اجراي آن هزينه نمي‌شود و اعتبارات استاني براي پروژه‌هاي استاني باقي مي‌ماند؛ تلاش استان به اين سمت است كه دستگاه‌ها پروژه‌هاي خود را ملي كنند. در پروژه‌هاي ملي‌استاني موافقت‌نامه‌ها در استان انجام مي‌شود، ولي اعتبارات به صورت كشوري اختصاص مي‌يابد و با اين روش موافقت‌نامه‌ها سريع‌تر به دستگاه‌هاي اجرايي مي‌رسند.

 معاون عمراني استانداري خوزستان با اشاره به اينكه 20 دستگاه اجرايي بايد با سرعت بيشتري منابع را به طور كامل جذب كنند، افزود: اين امر به اين معني نيست كه دستگاه‌ها مشكلي در جذب منابع داشته‌اند؛ بخشي از منابع دير پرداخت شده و اكنون با فرصتي كه به دستگاه‌ها داده شده مي‌توانند منابع را به طور كامل جذب كنند.

 

وي تصريح كرد: در سال 91 پروژه‌هاي مهر ماندگار ملي و استاني از پروژه‌هاي مهم هستند و بيش از 4 هزار 500 پروژه فعال در استان وجود دارد كه قطعا نمي‌توان همه را بر اساس يك برنامه زمان‌بندي تا پايان دولت دهم تكميل كرد؛ لذا سياست دولت بر اين است كه بخشي از پروژه‌هاي استاني به پروژه‌هاي ملي تبديل شوند. همچنين در سفر نماينده رئيس جمهور به استان، پروژه‌هاي داراي اولويت مشخص شده‌اند. با تبديل اين پروژه‌ها به پروژه‌هاي مهر ماندگار ملي، براي بهره‌برداري از اين پروژه‌ها بازه زماني مشخص مي‌شود و اين طرح‌ها تا 31 تيرماه سال آينده بايد تكميل شوند.

 معاون عمراني استانداري خوزستان با بيان اينكه حدود 850 پروژه مهرماندگار ملي در كشور وجود دارد، خاطرنشان كرد: 69 پروژه از اين تعداد مربوط به استان است كه در سفر نماينده رئيس جمهور به استان اين پروژه‌ها تصويب شدند؛ البته در تلاش هستيم كه پروژه‌هاي ديگري نيز به اين تعداد افزوده شود.

 پويا در تشريح پروژه‌هاي مهر ماندگار ملي در خوزستان گفت: اين پروژه‌ها در بخش بهداشت شامل 9 پروژه است كه 6 مورد مربوط به احداث بيمارستان در شهرستان‌هاي باغملك، اروندكنار، الوارگرمسييري، گتوند، مسجدسليمان و رامهرمز است؛ توسعه بخش اورژانس بيمارستان گلستان، توسعه دانشكده پيراپزشكي و خوابگاه 400 نفري علوم پزشكي از ديگر پروژه‌ها در بخش بهداشت است.

 وي افزود: همچنين 9 پروژه در بخش راه و شهرسازي، 10 پروژه در بخش صنعت و معدن، 18 پروژه در بخش نفت، 17 پروژه در بخش نيرو، دو پروژه در بخش ورزش و جوانان، دو پروژه در بخش ميراث فرهنگي، يك پروژه در مجموعه سپاه و يك پروژه در بخش بنياد شهيد تصويب شده است.

 معاون عمراني استانداري خوزستان تصريح كرد: فاز نخست پروژه آبرساني الغدير يكي از پروژه‌هاي مهم تصويب شده است و اميدواريم با استفاده از منابع حاصل از طرح مهر ماندگار، اين طرح اجرايي شود. ساخت بزرگراه آبادان_ماهشهر و آزادراه پل زال_انديمشك با استفاده از منابع مهر ماندگار برنامه‌ريزي شده و اين طرح‌ها تا تيرماه سال آينده به بهره‌برداري مي‌رسند. 35 ميليارد تومان اعتبار براي پروژه آزادراه پل زال_انديمشك پيش‌بيني شده است.

 

پويا خاطرنشان كرد: محور بوشهر، گناوه، ديلم، هنديجان نيز يك كريدور اصلي است كه شرق كشور را به مرز شلمچه متصل مي‌كند و با تكميل آن بزرگراه خوبي در جنوب كشور خواهيم داشت. از ديگر پروژه‌هاي مهم مهر ماندگار مي‌توان به كارخانه فولاد شادگان، پتروشيمي ماهشهر، سيمان عمران آريا، توسعه لوله‌سازي اهواز، گازرساني به شهرها و روستاهاي شمالي استان، تصفيه‌خانه شهر اهواز، چهار واحد نيروگاه برق‌آبي گتوند، خرمشهر، ماهشهر و آبادان، مجموعه ورزشي بانوان معلول اهواز و استاديوم دو هزار نفري بهبهان اشاره كرد.

وي ادامه داد: با توجه به منابع ديده شده در كشور، مجموع اعتبارات براي تكميل پروژه‌ها حداكثر تا 9 ماهه امسال به طور كامل تامين مي‌شود. براي 69 پروژه مهر ماندگار ملي حدود 750 ميليارد تومان اعتبار پيش‌بيني شده كه همه اين اعتبارات از منابع نقدينگي ملي تامين نمي‌شوند، بلكه بخشي از اين منابع از محل اوراق مشاركت ملي است؛ مخصوصا در پروژه‌هاي وزارت نيرو كه از 450 ميليارد تومان اعتبار 300 ميليارد تومان از طريق فروش اوراق مشاركت و فروش شركت‌ها تامين مي‌شود. بخشي از اعتبارات نيز از محل مازاد درآمد نفتي تامين مي‌شود كه پيگيري دستگاه‌هاي اجرايي مي‌تواند در سرعت تامين اين اعتبارات موثر باشد.

 

معاون عمراني استانداري خوزستان با اشاره به بازديد از پروژه قطار شهري اهواز، اظهار كرد: با توجه به مشكلات موجود در تامين فاينانس پروژه و تامين تجهيزات، تلاش بر اين است كه اين پروژه نيز در رديف پروژه‌هاي مهر ماندگار قرار گيرد و تلاش بر اين است كه 9 پروژه ديگر به مجموع پروژه‌ها افزوده شود. مسكن مهر هم يكي از پروژه‌هاي مهم و در حال انجام در استان است؛ تلاش بر اين است كه تعهدات تامين مسكن و ساخت و ساز استان را طبق برنامه‌ريزي محقق كنيم؛ امسال حدود 40 هزار و 500 واحد از مجموع 87 هزار واحد مسكن مهر در استان به بهره‌برداري برسند. در سال گذشته 17 هزار واحد مسكن مهر در خوزستان به بهره‌برداري رسيد.

وي عنوان كرد: در حال حاضر با توجه به پيشرفت عمليات اجرايي مترو اهواز تكميل 6 ايستگاه حداكثر تا تيرماه سال آينده در دستور كار است؛ با وجود مشكلات اجرايي پروژه براي تامين دستگاه حفار تونل در بخش ابتدايي كار، اكنون كار اجرايي در بخش عمده‌اي از ايستگاه‌ها تمام شده و كار تامين واگن‌ها و ريل براي راه‌اندازي بخشي از مترو اهواز باقي مانده است. در بحث فاينانس قطار شهري بر اساس برنامه‌ريزي كلان، 50 درصد تضمين فاينانس پروژه بر عهده دولت و 50 درصد بر عهده شهرداري است. در بخش دولتي مشكلي وجود ندارد و بانك‌ها نيز در اين زمينه همكاري مي‌كنند، ولي در بخش شهرداري، بانك‌هاي عامل براي تضمين به طور جدي وارد عمل نمي‌شوند و بنا بر اين است كه مشابه روش‌هايي كه در تهران و كرج استفاده شد، مورد استفاده قرار گيرد. در اين زمينه هنوز بانك عامل متقاعد نشده است؛ با حل مشكلات ايجاد شده، با فاصله كوتاهي سرمايه‌گذار خارجي براي راه‌اندزاي سيستم‌ها حضور خواهد يافت. استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملي نيز از اولويت‌ها بوده و اين موضوع نيز در حال پيگيري است.

 پويا گفت: با تسريع پروژه‌ها نظام و دولت در ديد مردم بدقول جلوه داده نمي‌شوند و با توجه به حاشيه‌هاي موجود در استان نمي‌توان يك پروژه را به طور كامل تكميل و بعد پروژه ديگر را آغاز كرد و تلاش بر اين است كه پروژه‌ها را با اولويت‌بندي به بهره‌برداري برسانيم.

 وي درباره احداث پارك بانوان در اهواز، افزود: نخيلات موجود در مكان پيش‌بيني شده براي پارك بانوان باقي مي‌مانند و تنها فضاي جديدي به اين مكان اضافه مي‌شود. اين كار با دو هدف توسعه و بهسازي و ارتقا اين فضا و همچنين انجام كار تحقيقاتي اجرا مي‌شود.

 معاون عمراني استانداري خوزستان درباره وضعيت كشتارگاه‌هاي استان، تصريح كرد: علي‌رغم اين كه سه كشتارگاه صنعتي و مجهز در حال احداث در استان پيشرفت خوبي داشته‌اند، اين كشتارگاه‌ها با مشكل تامين منابع مواجه شده‌اند كه ساز و كارهايي براي تامين منابع اين پروژه‌ها پيش‌بيني شده است. بخش خصوصي با تضمين‌هايي مي‌تواند وارد عمل شود و تلاش بر اين است كه اين شرايط فراهم شود. با همكاري بخش خصوصي هر سه كشتارگاه تا نيمه دوم امسال به بهره‌برداري مي‌رسند./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.