نمایندگان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی خواسته ها و پیشنهادات خود برای توسعه شاخص های بهداشتی و درمانی استان را در مراسم آغاز اجرای طرح پزشك خانواده كه با حضور وزیر بهداشت در زاهدان برگزار شد، مطرح كردند.

به گزارش خبرنگار  باشگاه خبرنگاران زاهدان،نماینده مردم سراوان، مهرستان و سوران در مجلس در این مراسم گفت: 10سال قبل زایشگاهی در سراوان ایجاد شد كه تاكنون تجهیزات آن تكمیل نشده و نیاز است كه اعتبارات لازم در این زمینه اختصاص یابد.'

هدایت الله میرمرادزهی' افزود: بیمارستان نیمه ساز جدید سراوان پس از راه اندازی نیاز به پزشكان متخصص دارد كه در این زمینه بهتر است از دانش آموختگان بومی رشته های پزشكی در سیستان و بلوچستان استفاده شود.

وی افزایش شمار پایگاههای اورژانس جاده ای در سراوان و تامین اعتبارات لازم برای تكمیل بیمارستان جدید این شهرستان و همچنین توسعه خانه های بهداشت در سراوان، سوران و مهرستان را خواستار شد.

نماینده مردم خاش، میرجاوه و نصرت آباد در مجلس نیز در این مراسم طرح پزشك خانواده را یكی از بهترین طرحهای دولت در بخش بهداشت و درمان عنوان كرد و گفت: برای بهره مندی مطلوب مردم از این طرح، ایجاد ساز و كار لازم به منظور نظارت دقیق بر اجرای آن ضروری است.'

حمیدرضا پشنگ ریگی' افزود: اجرای مطلوب طرح پزشك خانواده در كشور نیازمند همدلی و هماهنگی بین سازمانهای بیمه گر و دانشگاههای علوم پزشكی سراسر كشور است.

وی بیان كرد: مجلس شورای اسلامی اختصاص شش هزار میلیارد ریال به بخش درمان را در سال جاری به تصویب رساند كه به اجرای هر چه بهتر طرح پزشك خانواده كمك شایانی خواهد كرد.

وی اختصاص سهمیه پزشكان متخصص سیستان و بلوچستان به دانش آموختگان بومی و رفع كمبود پزشك در بخش اورژانس استان را خواستار شد.

نماینده مردم ایرانشهر، سرباز، دلگان و بخشهای بنت، فنوج، لاشار و آشار در مجلس نیز در این مراسم گفت: با توجه به گستردگی سیستان و بلوچستان و دشواری ارایه خدمات بهداشتی و درمانی به همه مردم ضروری است هر چه سریعتر امكانات آموزشی و درمانی دانشكده علوم پزشكی ایرانشهر تكمیل شود.'

محمد سعید اربابی' اظهار داشت: یكی از مشكلات عمده بیمارستانهای جنوب سیستان و بلوچستان ارایه خدمات درمانی به اتباع بیگانه است كه استطاعت مالی برای پرداخت هزینه های درمان خود را ندارند و مدتها تخت بیمارستان ها را اشغال و هزینه زیادی را بر آنها تحمیل كرده اند.

وی بیان كرد: ضروری است با همكاری دادگستری و وزارت بهداشت، راهكار لازم برای حل مشكلات بیمارستانهای جنوب سیستان و بلوچستان در ارتباط با هزینه های درمان اتباع بیگانه ارایه شود.

نماینده مردم زاهدان در مجلس نیز در اینمراسم اجرای طرح پزشك خانواده را یكی از بزرگترین و بهترین طرحهای وزارت بهداشت در كشور عنوان و تاكید كرد: باید این طرح به گونه ای اجرا شود تا پزشكان نسبت به شركت در آن راغب و به لحاظ حقوق و مزایا تامین باشند.

ناصر كاشانی' افزود: همچنین با توجه به جدید بودن طرح پزشك خانواده و تغییر رفتار درمانی یكباره جامعه در این زمینه، پذیرش آن از سوی مردم دشوار است لذا باید همانند طرح هدفمندی یارانه ها، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی لازم از سوی دستاندركاران انجام گیرد.

وی اختصاص یك پزشك خانواده برای هر دو هزار و 500 نفر جمعیت در این طرح را نامطلوب دانست و گفت: با توجه به اینكه در سایر كشورها هر هزار نفر جمعیت از یك پزشك برخوردار هستند، باید از حجم جمعیت زیر پوشش هر پزشك خانواده كاست.

وی افزود: با كاهش حجم جمعیت زیر پوشش هر پزشك خانواده، فرصتی برای جذب پزشكان عمومی بیكاری كه تعداد آنان در كشور بسیار نیز است، فراهم می شود و شاخص های بهداشتی و درمانی استانهایی مانند سیستان و بلوچستان نیز افزایش می یابد.

وی اظهار داشت: از آنجا كه میزان مرگ و میر مادران باردار و نوزادان به عنوان یكی از شاخص های سلامت كشورها در جهان مطرح است، باید كاهش درصد بالای مرگ و میر آنان در اولویت كاری دستاندركاران برنامه پزشك خانواده در سیستان و بلوچستان قرار گیرد.نماینده مردم زاهدان در مجلس گفت: اجرای طرح پزشك خانواده می تواند از تخصص گرایی و تب تخصص در بین پزشكان بكاهد و كسانی كه واقعا علاقه مند به پزشكی هستند در این طرح شركت كنند.

كاشانی همچنین ساماندهی وضعیت آزمون های دستیاری پزشكی در كشور و جلوگیری از تخلفات احتمالی در این زمینه را خواستار شد.نماینده مردم زابل، زهك و هیرمند در مجلس نیز در این مراسم گفت: از آنجا كه مزایای طرح پزشك خانواده در سراسر كشور یكسان است باید زمینه ترغیب پزشكان برای خدمت در استانهای محرومی مانند سیستان و بلوچستان كه شرایط آب و هوایی خاصی دارند، فراهم شود.'حلیمه عالی' همچنین بهره برداری هر چه سریعتر از ده كلینیك هامون سیستان، نصب دستگاه ام ار آی در بیمارستان زابل، جذب پزشكان متخصص زن در سیستان بویژه سونوگرافیست، توجه بیشتر به وضعیت بیمارستان های شهر ادیمی و محمد آباد و مركز درمانی شبانه روزی بنجار را خواستار شد.

'یعقوب جدگال' نماینده مردم چابهار، كنارك و نیكشهر در مجلس نیز در این مراسم بر بازسازی و تجهیز بیمارستان چابهار، جذب نیروهای بومی دانش آموخته در بخش بهداشت و درمان سیستان و بلوچستان، اختصاص بورسیه تحصیلی برای دانشجویان استان در دانشگاههای پزشكی و تامین متخصص مغز و اعصاب برای چابهار را مورد تاكید قرار داد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.