نوع خاصي از ويروس پاپيلوماي انساني (HPV) مي‌تواند عامل خطري براي ابتلا به سرطان پوست باشد.

به گزارش گروه علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از نشريه اپيدمولوژي سرطان، محققان مركز سرطان هايدبرگ آلمان با انجام يك مطالعه تحقيقي ارتباط نوع خاصي از ويروس پاپيلوماي انساني را با يك گونه از سرطان پوست موسوم به كارسينوم سلول سنگفرشي (SCC)‌ را مورد مطالعه قرار دادند.

براساس اين گزارش محققان با بررسي انواع آنتي‌بادي‌هاي ويروس پاپيلوماي انساني شامل آفا، بتا، گاما، مو، و نو در نمونه خون 173 فرد مبتلا به كارسينوم سلول سنگفرشي و 300 شاهد سالم مشاهده كردند كه سرطان پوست كارسينوم سلول سنگفرشي به ميزان قابل توجهي با آنتي‌بادي‌هاي نوع بتا همراه بوده است.

از طرفي برخي از محققان افزودند كه عفونت پوستي با جنس بتاي ويروس پاپيلوماي انساني مي‌تواند باعث تغييراتي در DNA‌ افرادي كه پوستشان از نور خورشيد آسيب ديده است، شود و اين تغييرات ممكن است با تجمع تنش افراد را مستعد ابتلا به كارسينوم سلول سنگفرشي كند.

محققان همچنين افزودند: با وجود شواهدي براي ارتباط سرطان پوست سنگفرشي و نوع بتاي اين عفونت پوستي با ويروس پاپيلوماي انساني، مكانيسم دقيق آن هنوز مشخص نيست و نيازمند مطالعات گسترده‌اي مي‌باشد.

گفتني است: كارسينوم سلول سنگفرشي پوست اغلب در ميان سفيدپوستان آمريكا شايع است و تعداد مبتلايان به آن با قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراءبنفش و سركوب سيستم ايمني بدن همچنان رو به افزايش است./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار