با وجود تدابير امنيتي شديد نيروهاي صهيونيستي در اطراف شهر بيت المقدس، فلسطيني ها براي برگزاري نماز در اولين جمعه ماه مبارک رمضان به طور انبوه در مسجدالاقصي حاضر شدند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از ،مصطفي البرغوثي دبير کل طرح ابتکار ملي فلسطين در اين باره گفت: ارائه تسهيلات در اين باره ادعايي بيش نيست زيرا سن بيشتر مردم فلسطين پايين تر از 33 سال است. بيش از 40 درصد از آنها سنشان پايين تر از اين سن است که از ورود به قدس ممنوع هستند. اسرائيل ديوار حائل ساخته، محاصره کرده و ايستگاه هاي بازرسي ايجاد کرده است. با وجود همه اين اقدامات مردم فلسطين براي رسيدن به قدس تلاش و در برابر اقدامات يهودي سازي و شهرک سازي مقاومت و بر ماهيت عربي و اسلامي قدس پافشاري مي کنند. اين پايداري ادامه دارد و تا زمان آزاد شدن  قدس و تبديل آن به پايتخت مردم فلسطين متوقف نخواهد شد.
 با وجود تدابير نظامي  رژيم صهيونيستي در محوطه مسجد مبارک الاقصي و اطراف شهر بيت المقدس نمازگزاران فلسطيني براي حضور در مسجد الاقصي حضور انبوه داشتند.
نيروهاي اشغالگر اسرائيلي با ايجاد مراکز ايست بازرسي در  اطراف قدس از ورود افراد چهل سال پايين به شهر قدس  و همچنين از ورود ساکنان نوار غزه به اراضي فلسطيني جلوگيري کردند.
يک فلسطيني در اين باره گفت: همان طور که شاهد هستيد از ورود من به مسجدالاقصي جلوگيري کردند.
جوانان فلسطيني از ورود به قدس ممنوع شدند. نمازگزاران فلسطيني براي ورود به قدس بازرسي بدني شدند و مدارک آنها نيز بررسي شد.
فلسطيني ها اعلام کردند که آنچه اسرائيل مدعي است امکاناتي براي فلسطيني ها آماده کرده است ادعايي بين نيست.
در عرصه سياسي نيز دنيس راس، فرستاده صلح آمريکا براي بازگرداندن دو طرف فلسطيني و اسرائيلي به پاي ميز مذاکره پيشنهادهايي ارائه مي دهد.
 پيشنهادهاي آمريکا در اين باره مبتني بر اين است که اسرائيل مناطقي را در کرانه باختري باز کند و براي وضع اقتصادي آن تلاش کند. همچنين حضور امنيتي را در مناطق موسوم به مناطق ب تقويت کند و  از نفوذ نيروهاي اسرائيلي در مناطق فلسطيني در مناطق الف جلوگيري کند. به شهرک نشين هايي که تمايل به تخليه شهرک ها داشته باشند غرامت پرداخت شود و اسرائيل  به شهرک سازي انبوه اقدام کند.
 يکي از مقام هاي تشکيلات خودگردان  در اين باره گفت:تماس هاي فرستاده آمريکا با مشارکت طرف ها بين المللي و منطقه اي ادامه دارد. تاکنون اين تماس ها به نتيجه اي مشهودي نرسيده است که بر اساس آن چشم اندازي براي فرايند سياسي جدي ايجاد شده باشد.»
تحليلگر سياسي فلسطيني نيز در اين باره گفت: «گفتگو بدون موضع يکپارچه ملي که همان متوقف کردن کامل شهرک سازي و تاکيد بر ارگان هاي بين المللي براي حل و فصل و آزاد کردن زندانيان سياسي فلسطين است.
 در کرانه باختري ده ها فلسطيني و فعالان صلح بيگانه در تظاهرات مسالمت آميز در چند شهر که در اعتراض به شهرک سازي و ديوار حائل برگزار شده بود زخمي شدند.
 فلسطيني ها با برگزاري تظاهرات در اولين جمعه ماه مبارک رمضان از مسلمانان و عرب ها خواستند به دفاع از مسجد الاقصي و حمايت از فلسطيني ها ساکن بيت المقدس در برابر اقدامات يهودي سازي اسرائيل اقدام کنند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار