براي اولين بار ورزشكاران در هفتمين دوره بازيهاي المپيك 1920 آنتورپ سوگند ياد كردند تا مهمترين نشانه ي المپيك يعني پرچم المپيك با پنج حلقه ي درهم رفته آن، در بازيهاي اين دوره عرضه شود.

به گزارش خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران: ششمين دوره ي بازيهاي المپيك در سال 1916 كه با جنگ جهاني اول همزمان بود، صورت نگرفت كه باعث شد بين دو دوره بازيهاي المپيك هشت سال فاصله بيفتد.

در سال 1920، شهر آنتورپ بلژيك ميزبان هفتمين دوره ي اين بازيها شد.
بلژيك در جنگ جهاني اولي تبديل به ويرانه اي شده بود و امكانات و منابع مورد نياز براي برگزاري مسابقات بسيار محدود بود، همچنين از كشورهاي اتريش، آلمان، مجارستان و تركيه براي شركت در بازي ها دعوت شده بود.

با اين حال، 29 كشور، 2669 ورزشكاران خود را به اين بازي ها اعزام كردند و آنها در 21 رشته ي ورزشي كه عبارتند از: تيروكمان، دو و ميداني، مشت زني، دوچرخه سواري، سواركاري، شمشيربازي، فوتبال، ژيمناستيك، هاكي، هاكي روي يخ، اسكيت روي يخ، پنجگانه مدرن، چوگان، راگبي، قايقراني پارويي، شنا، تنيس، وزنه برداري، كشتي و قايقراني بادباني به رقابت پرداختند.

لازم به ذكر است كه از 2669 ورزشكار، 2591 نفر آن مرد و 78 نفر آن ورزشكار زن بودند.
هانس كوله هانين كه در پنجمين دوره بازيهاي المپيك 3 مدال طلا را در دو استقامت گرفته بود در اين دوره نيز در دوماراتن مجدداً مدال طلا گرفت. او همچنين پرچم كشورش فنلاند را كه يك سال قبل كشورش استقلال يافته بود به اهتراز درآورد.

يك ورزشكار فنلاندي ديگر به نام پاوونورمي در دو 5000 متر نفر دوم شد. نورمي سه روز بعد، اولين مدال طلاي خود(از 9 مدال طلايي كه در دوران قهرمانيش كسب كرد) را در دو 10000 متر به دست آورد.

نيز چنين ورزشكاي داشت، اما در رشته قايقراني پارويي، جك برسفورد كه يك ورزشكار نابغه و استثنايي بود در بازي هاي المپيك آنتورپ يك مدال نقره و چهار سال بعد يعني در المپيك 1924 پاريس نيز در همين رشته مدال طلا را از آن خود كرد در  المپيك 1928 آمتردام، مدال نقره ي رشته هشت نفره قايقراني پارويي را تصاحب كرد. 

در سال 1932 در المپيك لس آنجلس در رشته ي چهار نفره مدال طلا و در  المپيك 1936 برلين در رشته ي قايقراني دو نفره پارويي مدال نقره گرفت. به اين ترتيب، برسفور دارنده ي 5 مدال پي در پي المپيك شد.

آلبرت هيل در 800 متر و 1500 متر قايقراني پارويي دو نفره برنده شد كه تا سال 1964 يعني تا المپيك توكيو اين پيروزي توسط ديگران تكرار نشد.  البته به استثناي ركورد اوسكارسوان كه هنوز شكسته نشده است.

سوان مسن ترين مدال آورنده ي بازيهاي المپيك محسوب مي شود كه در سن 72 سالگي در رشته ي تيراندازي به آهوي دونده برنده مدال شد.

از موارد قابل توجه اين دوره از بازيها اين است كه كشور ژاپن به عنوان اولين كشور آسيايي، مدال المپيك را بدست آورد و با 2 مدال نقره در مكان هفدهم جدول رده بندي قرار گرفت.

از نتايج برتر و بهترينها در اين دوره از بازيهاي المپيك مي توان به ورزشكاران نيز اشاره كرد.
بهترين نتيجه انفرادي را تيراندازي از آمريكا به نام وليزلي با كسب 5 مدال طلا، 2 مدال نقره و 1 برنز بدست آورد.

پس از او هموطنش، للويدا سپونر توانست 7 مدال كه مدال آن طلا، 1 نقره و 2 برنز بود در رشته ي تيراندازي كسب كند. در رشته تيرو كمان نيز هوبرت ون اينيز بلژيكي 4 مدال طلا و 2 نقره كسب كرد.

در رشته ي تيراندازي،كارل ابسوم؟، آمريكايي 4 مدال طلا، 1 نقره و 1 مدال برنز به دست آورد.
در رشته ي شمشيربازي،نه دو نادي ايتاليايي 5 مدال طلا را براي كشورش كسب كرد.
در تيراندازي، اتوالسن نروژي توانست 3 مدال طلا و 2 مدال نقره را از آن خود كند.

جوان ترين ورزشكار مرد شركت كننده كه مدال هم به دست آورد. نيلزا سكوگلوند سوئدي با 14 سال سن در رشته ي شيرجه بود.

جوان ترين زن ورزشكار كه 14 سال سن داشت آيلين رنگين آمريكايي بود كه توانست در رشته شيرجه مدال طلا كسب كند.

فرانسيس كاس هين از هلند نيز 14 سال سن در رشته ي قايقراني بادباني مدال طلا را از آن خود كرد و مسن ترين زن ورزشكار زن كه 43 سال سن داشت و نيفرد مك تاير بود كه توانست در رشته ي تنيس،مدال طلا كسب كند و اما كشورهايي كه در رده بندي هفتمين دوره ي بازيهاي المپيك آنتورپ، رتبه هاي اول تا چهارم را به دست آورند به شرح ذيل است:

كشور آمريكا كه در اين هفت دوره از مسابقات المپيك توانست در 2 دوره رتبه اول، 5 دوره رتبه دوم و در اين دوره نيز رتبه ي اول را در جدول رتبه بندي به دست آورد.
كشور سوئد نيز يك پله نزول كرد و رتبه دوم را كسب كرد.

كشور انگلستان نيز كه در پنجمين دوره، رتبه سوم را كسب كرده بود و در اين دوره نيز همان جايگاه را حفظ كرد و كشور فنلاند نيز رتبه چهارم اين دوره از بازيهاي المپيك را از آن خود كرد./مح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.