افزایش حجم مبادلات تجاری چین با کشورهای آفریقایی در سال 2011، این کشور را به اولین شریک تجاری این قاره تبدیل کرد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری شین هوا ، مقامات رسمی چین اعلام کردند حجم تبادلات تجاری میان چین و آفریقا در سال 2011 به رقم 163 میلیارد و 300 میلیون دلار رسید و نسبت به سال 2009، 83 درصد افزایش یافت.

شن دانیانگ، سخنگوی وزارت بازرگانی چین، در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد روابط اقتصادی و تجاری میان چین و آفریقا در سالهای اخیر پیوسته رشد کرده و تقویت شده است و این مناسبات برای ملتهای چین و آفریقا منافع زیادی به همراه داشته است.

وی افزود میزان سرمایه گذاریهای مستقیم چین در کشورهای آفریقایی در پایان سال 2011 به رقم بی سابقه 14 میلیارد و 700 میلیون دلار رسید که این رقم نسبت به سال 2009، 60 درصد رشد داشت.

سخنگوی وزارت بازرگانی چین خاطر نشان کرد بیش از دو هزار شرکت چینی در حال حاضر در بخشهای مختلف اقتصادی قاره آفریقا سرمایه گذاری کرده اند و در سالهای اخیر در تنوع همکاریهای اقتصادی و تبادلات تجاری میان چین و قاره آفریقا و همچنین اشتغال زایی در این قاره نقش به سزایی ایفا کرده اند.

این مقام چینی ادامه داد قاره آفریقا در حال حاضر برای چین دومین بازار خارجی محسوب می شود. چین سرمایه، تجهیزات و فناوری در اختیار کشورهای آفریقایی گذاشته و به آنها کمک کرده است هزینه های ساخت و ساز را کاهش دهند و زیرساختهای خود را تقویت کنند.

به گفته سخنگوی وزارت بازرگانی چین، کمکهای این کشور به آفریقا در دوره دو هزار و نه تا دو هزار و یازده، شصت درصد افزایش یافت. چین در این مدت طرحهای عمرانی و توسعه ای زیادی در آفریقا به اجرا در آورده و با ساخت مدارس، تاسیسات آب و اجرای طرحهای انرژی پاک در ارتقای شرایط زندگی ساکنان این قاره نقش مهمی ایفا کرده است.

علاوه بر این چین20 هزار آفریقایی را در دو سال گذشته آموزش داده است.
برچسب ها: چین ، آفریقا ، تجارت ، نخست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار