وزير بهداشت در جلسه شبكه تحقيقات كشوري ديابت و استئوپروز از آمار 50 درصدي ابتلاي جامعه به پوكي استخوان و استئوپني خبر داد.

 به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دکتر مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت با اشاره به اینکه بیش از 60 درصد مرگ و میر در کشور به علت بیماری های غیر واگیر است گفت: 45 درصد از مرگ و میر به دلیل بیماری های قلبی و عروقی، 12 درصد سرطان ها و 5 درصد بیماری هایی مانند دیابت و مشکلات ریه هستند.

وی ادامه داد: این آمار بالا ثابت می کند که وزارت بهداشت یک برنامه ریزی خیلی جدی برای بیماری های غیر واگیر داشته باشد چرا که احتمال وقوع بیماری قلبی در یک فرد دیابتیک 4 برابر یک فرد عادی است.

وزیر بهداشت تصریح کرد: نارسایی های کلیوی و دیالیز، کوری و نوروپاتی از دیگر عوارض سنگین بیماری دیابت هستند.

وی با بیان اینکه شیوع استئوپروز یک دهم شیوع بیماری دیابت در کشور است افزود: عوارض معلولیت های ناشی از پوکی استخوان هزینه زیادی را به جامعه تحمیل می کند و برطبق آمار ها 50 درصد جمعیت کشور مبتلا به بیماری استئوپنی و استئوپروز هستند.

وحید دستجردی ادامه داد: میزان چاقی، هیپرکلسترولیسم، فشار خون و دیابت در کشورهای منطقه از ایران بیشتر است و ما جز کشورهای متوسط به بالا در زمینه ی بیماری های غیر واگیر در دنیا هستیم.

وی اظهار داشت: هم اکنون بیست و شش شبکه تحقیقات پزشکی در کشور داریم که از مهمترین آنها شبکه تحقیقات دیابت و استئوپروز است.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه بر طبق سند چشم انداز 1404 ایران باید رتبه اول منطقه را در زمینه بیماری های غیر واگیر داشته باشد گفت: امیدوار هستیم با اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع بتوانیم روی بیماری های غیر واگیر نظارت داشته باشیم.

وی خاطر نشان کرد: قصد داریم با برنامه ریزی های نظام یافته بتوانیم به سمت ارتقا شاخص های سلامت، کاهش بار بیماری ها و افزایش سلامت جامعه حرکت کنیم./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار