روز گذشته در آخرین اقدام تروریستی در سوریه یک بمب در ساختمان امنیتی سوریه منفجر شد که بر اثر آن وزیر دفاع و معاونش کشته شدند. این اقدام انتحاری در آستانه نشست شورای امنیت در نیویورک صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، روز گذشته یک اقدام تروریستی دیگر در سوریه اتفاق افتاد که در پی آن وزیر دفاع این کشور و معاونش کشته شدند و همچنین بر اساس اعلام منابع غیر رسمی وزیر کشور سوریه نیز زخمی شد.


این درگیری ها در آستانه نشست شورای امنیت در نیویورک صورت گرفته است و گروههای مسلح و حامیان خارجی آنها با این اقدام خود در واقع می خواستند شانس آخر خود را در آستانه نشست شورای امنیت امتحان کنند.

ارتش سوریه در روزهای گذشته در درگیرها توانسته بود معارضان در محاصره خود بگیرد و اینان که می دیدند قافیه را باخته‌اند تصمیم گرفتند که اینگونه پاسخ ارتش سوریه را بدهند. انتحار دیروز نشان داد که دولت دمشق با تروریست درگیر است نه با مخالف و یا معارض.  

نشست شورای امنیت در روز گذشته و امروز در حال برگزاری است و شبکه العالم  در گزارشي اعلام کرد: سرگئی لاوروف گفته است که روسیه پیش نویس قطعنامه شورای امنیت را در حمایت از مخالفان نظام بشار اسد در سوریه را رد می‌کند.

رئیس دوره ای شورای امنیت سازمان ملل متحد اظهار داشت: قرار است عصر چهارشنبه دو قطعنامه روسیه و کشورهای غربی درباره وضع ناظران مستقر در سوریه به رای گذاشته شود ولی از آنجا که ماموریت ناظران جمعه بیستم ژولای، سی ام تیر پایان می‌یابد، احتمال تعویق رای‌گیری وجود دارد.

به گزارش واحد مرکزی خبر از نیویورک، نستور اوساریو نماینده کلمبیا در سازمان ملل در سخنانی در جمع خبرنگاران افزود: اگرچه چهارشنبه هجده ژولای زمان رای‌گیری درباره دو قطعنامه یاد شده است ولی اگر توافقی حاصل نشود و احتمال دستیابی به توافق وجود داشته باشد، زمان رای‌گیری را تمدید خواهیم کرد.

همچنین الکساندر پنکین مقام ارشد روسیه در سازمان ملل صبح سه شنبه در جمع خبرنگاران گفت: مفاد مثبتی به قطعنامه پیشنهادی روسیه افزوده شده است.

پنکین نیز گفته بود قطعنامه روسیه اشاره‌ای به فصل هفتم منشور ندارد چون اعلامیه ژنو نیز درباره فصل هفتم منشور مسکوت بوده و فشار غربی‌ها در این باره بی‌مورد است.

همچنین کوفی عنان نماینده مشترک سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب، از سازنده بودن مذاکراتش با رئیس جمهور روسیه درخصوص تحولات سوریه خبر داد.
 
کوفی عنان در یک کنفرانس خبری مشترک با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه نیز گفت: مذاکراتم با ولادیمیر پوتين رئیس جمهور روسیه بسیار سازنده و مثبت بود.

وی ادامه داد: من و رئیس جمهور روسیه در خصوص بحران سوریه و  لزوم اتخاذ راهکارهای  ضروری برای پایان بخشیدن به خشونت‌ها و کشتارها و انتقال سیاسی قدرت در این کشور مذاکره کردیم.

نماینده سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب گفت: بدیهی است مذاکرات شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز در خصوص تصویب قطعنامه ای در خصوص سوریه جریان دارد.

وی ابرازامیدواری کرد: شورای امنیت سازمان ملل متحد به مذاکرات خود و یافتن راهکار مناسب برای حل بحران موجود در خصوص مساله مهم سوریه ادامه دهد.

کوفی عنان افزود: همانگونه که قبلا نیز اعلام کرده‌ام  باید تمام تلاش خود را برای متوقف کردن کشتارها بکار بندیم.

وی گفت: پیام شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز  حاوی لزوم توقف کشتارها در سوریه است.

نماینده سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب تاکید کرد: اوضاع فعلی در سوریه غیرقابل  قبول است و امید آن میرود شورای امنیت سازمان ملل متحد در اقدامی متحد زمینه را برای ایجاد صلح در سوریه فراهم آورد.

در پی آخرین اقدام تروریستی معارضان سوریه، علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان نیز طی تماس تلفنی با کوفی عنان نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در سوریه ضمن تاکید بر حمایت از طرح وی در حل و فصل مسئله سوریه، این اقدام تروریستی را در این کشور محکوم کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در این مکالمه تلفنی اظهار داشت: حادثه تروریستی سوریه یک اقدام تروریستی بوده و نشانگر ریشه دواندن تروریسم در سوریه و منطقه است.

صالحی از کوفی عنان درخواست کرد با توجه به پیامدهای نامطلوب و مخاطره آمیز حضور تروریسم در عراق و افغانستان از تکرار تجربه تلخ مزبور در شرایط کنونی سوریه از طریق اتخاذ مواضع قاطعانه جلوگیری کند.

کوفی عنان نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در سوریه نیز در این گفتگوی تلفنی ضمن تایید اظهارات وزیر امور خارجه کشورمان و محکومیت حادثه تروریستی امروز در دمشق و اقدامات ضد امنیتی در این کشور تصریح کرد که از پیشنهاد صالحی وزیر امور خارجه کشورمان برای ایجاد زمینه گفتگوهای ملی در سوریه با هدف بازگرداندن ثبات و استقرار به این کشور حمایت می‌کند.

گفتنی است، بشار اسد پس از این اقدام انتحاری تصمیم گرفت فورا جایگزین وزیر دفاع کشته خود را انتخاب کند تا از این طریق به تروريست ها بفهماند که اقدامات آن‌ها کشور و دولت را دچار تزلزل نمی کند. از همین رو بشار اسد در حکمی رئیس ستاد مشترک ارتش سوریه وزیر دفاع این کشور تعیین کرد. به گزارش شبکه العربیه، "فهد جاسم الفریج" به عنوان وزیر دفاع جدید سوریه منصوب شد.

بنا بر اين گزارش شبکه تلويزيوني سوريه اعلام کرد؛ فرماندهي کل ارتش و نيروهاي مسلح سوريه در پي انفجار دیروز دمشق که به کشته و زخمي شدن شماري از مسئولان نظامي و غيرنظامي اين کشور انجاميد بيانيه‌اي صادر کرد.

در اين بيانيه آمده است در اين انفجار داود عبدالله راجحه معاون نخست وزير و وزير دفاع سوريه و آصف شوکت معاون وزير دفاع و شوهر خواهر بشار اسد  به شهادت رسيدند و شماري از شرکت‌کنندگان زخمي شدند.

فرماندهي کل ارتش و نيروهاي مسلح سوريه در اين بيانيه ضمن  تسليت گفتن شهادت اين افراد بر عزم خود براي ريشه‌کن کردن و از بين‌بردن باندهاي جنايتکار و تعقيب آنها در هر کجا که باشند تاکيد کرد و افزود کشور را از لوث وجود اين افراد پاک خواهد کرد.

در بيانيه فرماندهي ارتش و نيروهاي مسلح آمده است: برخي گمان مي کنند با هدف قرار دادن برخي از فرماندهان و مقامات مي‌توانند سوريه را شکست دهند اما سخت در اشتباه هستند زيرا ملت و ارتش و رييس جمهور  سوريه بيش از هر زمان ديگري براي مبارزه با انواع تروريسم مصمم است و هر دستي را که در صدد ضربه زدن به امنيت سوريه باشد قطع خواهد کرد.

در ادامه اين بيانيه آمده است: اين اقدام تروريستي بزدلانه صرفا باعث تقويت عزم و اراده نيروهاي مسلح براي پاکسازي کشور از تروريست ها و حفظ عزت و کرامت و حق حاکميت سوريه و استقلال آن در تصميم گيري خواهد شد.
گزارش از: پروین طالبیان

انتهای پیام/

برچسب ها: سوریه ، انتحار ، معارضان ، اسد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار