نمايندگان استان‌هاي خراسان در حرم مطهر حضرت رضا(ع) با آيت الله واعظ طبسي، نماينده ولي فقيه در خراسان و توليت آستان قدس رضوي ديدار و گفت و گو كردند.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني آستان قدس رضوي، در اين ديدار كه در تالار اماكن متبركه رضوي و با حضور نمايندگان خراسان رضوي و نمايندگاني از استانهاي خراسان شمالي و جنوبي برگزار شد، ابتدا منتخبان مردم خراسان در مجلس نهم به رياست حجت‌الاسلام پژمان‌فر، به بيان ديدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود پرداختند.
اين گزارش حاكي است، در ادامه اين مراسم كه حدود سه ساعت به طول انجاميد، آيت الله واعظ طبسي پس از استماع ديدگاه‌ها و دغدغه‌هاي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، ضمن تبريك آغاز به کار مجلس نهم با حضور مسئولانه و فعال نمایندگان، در سخناني اظهار داشت: اولین نکته‌اي كه مدنظر است اين كه این دیدار و گفتمان در مقايسه با همه دیدارهایی که با نمایندگان مجلس اقلا در این یکی دو دوره اخیر داشته ام, بهترین ملاقات بوده است، زيرا نگاه نمایندگان محترم به مسائل کشور چه در زمینه های سیاسی, اقتصادی, اجتماعی, نگاهی کاملا واقع بینانه است. من نه سیاه‌نمایی ديدم و نه افراط و تفریط، بلکه حقایق مطرح شد.
وي افزود: آنچه من در توضیحات، گزارشات، دیدگاه‌ها و نظرات آقایان یادداشت کردم, اغلب مباحث مربوط به گرانی, اشتغال, بحران اقتصادی، مشکلات حاشیه‌نشینی‌ استان و کشور، مسئله آب و انتقال آن از تاجیکستان, شرایط منطقه و نگاه دنیا به نظام اسلامی, سرمایه گذاری کلان در زمینه‌های انرژی، توجه به رعایت قانون و مقررات و انضباط، تأثیر تحریمها در وضع اقتصادی ما، اشاره به سوء مدیریت و عدم استفاده از مغزها و تجربه‌ها بخصوص استعدادهای جوان و نوجوان، بود.
وي گفت: یک سری مسائل بخشی مطرح شد که باید در جای خود بدان‌ها پرداخت و یک سری مسائل آستان قدس رضوی و نقد ناصحانه و مشکلات مردم و مقداری در رابطه با سازمان اقتصادی رضوی. اهمیت مسائل فرهنگی را هم بعضی نمایندگان اشاره کردند که تشکر می‌کنم. آيت الله واعظ طبسي در پاسخ به اين دغدغه‌ها اظهار داشت: آن مقداری که در حوزه مسئولیت ماست چه در زمینه استان, کشور و جهان اسلام بر اساس مسئولیت, عشق به نظام, اسلام, تشیع و ارتباط عمیق فکری با مقام ولایت و توصیه‌های امام راحل قطعا دنبال می‌شود. اما نکاتی كه عرض مي‌کنم, فقط جهت تذکر و یادآوری است.
وي بيان داشت: اگر بخواهم درست ریشه‌یابی کنم و تحلیلی از وضع موجود ارائه دهم, معتقدم این مشکلاتی که به خوبی هم قابل حل است و با کمک خداوند ما بخشی از آن را پشت سر گذاشته ایم و بقیه نیز حل خواهد شد, ریشه اساسی آن به عدم پایبندی مورد انتظار ما و جامعه اسلامی نسبت به مبانی دین, نظام و پایه های فکری نظام اسلامی برمي‌گردد.
عضو مجلس خبرگان رهبري افزود: معتقدم در اكثر اختلافاتی که در مسائل سیاسی وجود دارد؛ در این جنگ و گریزها و اين زدن‌ها و حذف كردن‌ها براي رضاي خدا نیست.
وي با بيان اين كه همه شما را اصولگرا می‌دانم، يعني همه را معتقد به اسلام و مبانی اعتقادي اسلام و نظام می‌شناسم, اظهار داشت: البته مراتب تفکر و اندیشه در زمینه‌های اعتقادي، فکری, سیاسی, اجتماعی و... متفاوت است. اما اصولگرا یعنی کسی که دلبسته نظام اسلامي است و كسي كه در مقابل نظر رهبري و امام جامعه خودش را متعهد می داند و علاقه‌مند به رشد و تعالی کشور و مردم است و قانون اساسی مورد تکریم و احترام است.
وي اظهار داشت: روايات متعددي كه داريم كه اگر انساني احساس مي‌كند كسي هست كه بهتر از او مي‌تواند حوزه‌اي را اداره كند و خود را مطرح نمايد، در حق اسلام و مسلمين خيانت كرده است. و نيز اگر كسي درحالي كه مي‌بيند انسان‌هاي نخبه و شايسته‌اي وجود دارند، اما غير از آنها را براي امور برگزيند هم خيانت كرده است، اينها را بايد جواب بدهيم.
توليت آستان قدس رضوي در ادامه بيان داشت: دوستان در سخنان خود به مزرعه نمونه آستان قدس رضوي اشاره كردند، به شما اين مژده را بدهم مجموعه مديران آستان قدس رضوی هم در زمينه مسائل فكري و تخصصي و هم در جنبه‌هاي اعتقادي بهترين هستند و آماده‌اند تا تجربیات خود را در اختیار نظام قرار دهند، اما علیرغم این همه تأکید و توصيه‌اي كه مقام معظم رهبري هم دارند، متأسفانه سیاست این نیست.
وي در بخش ديگري از سخنان خود مشكلات كشور و مبحث بيداري اسلامي را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: ما ناگزیریم در شرایط فعلی با توجه به وضع منطقه و فشار شدید سیاسی, فرهنگی و نظامی غرب و خصوصا آمریکا بر کشورهای اسلامی و مردم انقلابی و مسلمان, خود را با شرایط تطبیق بدهیم.
آيت الله واعظ طبسي با بيان اين كه امروز جمهوری اسلامی در دنیا حرف اول را در زمينه مسائل فكري و اعتقادي مي‌زند، بيان داشت: قدرت تفکر، تدبير و جذابيت فرهنگ نظام اسلامی تا آن حد است که بزرگترین قدرت نظامي دنيا ناگزير است در تصميمات سياسي ايران را ببيند. آنها نمي‌توانند وارد کاری شوند که نظر ایران در آنجا نظر مخالف باشد. در يك چنین شرایطی ما باید دقت کنیم.
وي تأكيد كرد: بیان ضعف‌ها و اشکالات کشور به شکلی نباشد که امید مردم را از بین ببرد. این ملت معزز, مقتدر و شجاع، همیشه باید اطمینان و اعتمادشان به نظام محفوظ باشد که هست. اما بعضی وقتها مباحثی مثل همین گرانی طوری مطرح می‌شود  كه موجب مي‌شود عده‌اي احساس كنند آن قدرت مديريتي كه بايد نظام داشته باشد را ندارد، درحالي كه ما اين قدرت را داريم. نهایت عده ای در داخل دچار اشتباه هستند. اينها را بخصوص در شرايط فعلي يك دفعه نمي‌شود برطرف كرد.
وي تصريح كرد: اگر در چنين شرايطي قرار نداشتيم، برخورد با این جریان بسیار ساده بود و با یک اشاره قضایا تمام می شد. اما اكنون ناگزیریم تحمل کنیم و در عین حال تدبیری بیندیشیم که این حرکت رو به رشد نظام دچار ركود نشود و الان سياست مدنظر رهبري معظم، همين است.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه بحث وحدت ملي را مدنظر قرار داد و تأكيد كرد: ما بايد به وحدت ملی توجه کنیم. دوستان، برادران، نمايندگان، روی یک سري نقطه‌های ضعف تکیه کردن برای زدن رقیب, دور از اخلاق اسلامی است. آن کسی که در مقابل نظام و در برابر انقلاب و در خدمت دشمن است, غیر قابل تحمل است و همه ما باید در برابر او موضع داشته باشیم و داریم, اما حالا اگر کسی كه در چارچوب نظام گام برمي‌دارد، احيانا دچار اشتباهی شد، اشتباهی که از دیدگاه نظام قابل گذشت است, زیاد آن را بزرگ نکنیم و وحدت ملي را حفظ كنيم. این تکیه گاهی است که تضمين‌كننده و رافع مشکلات ماست.
آيت الله واعظ طبسي با تصريح بر اين كه در مسائل دینی، اعتقادي، رعایت احکام و ارزشی و معنوي با هیچکس معامله نکنیم، به حديثي از حضرت رسول اكرم(ص) اشاره كرد و گفت: زندگی را بر اساس حکومت الله تنظیم و استقامت کن. ما باید روی این مواضع تکیه کنیم و تكيه روي مواضع هم برخورد غير منطقي با دشمن نيست. بايد نشان دهیم که ما برای تکیه کردن بر اصول و پایداری بر آن, انعطاف ناپذیر هستیم و از سیاست های اصولی نظام در برابر دشمن دفاع کنیم. مطمئنا خداوند کمک خواهد کرد.
وي در ادامه با اشاره به اينكه یکی از مشکلات یا گلایه ها اين است كه کدام انساني می‌تواند شک و تردید کند که حرکت مردمی در لیبی, یمن, مصر و... دینی بوده است؟ بيان داشت: حالا اگر فردی آمده و با سوء استفاده، بهار عربي را مطرح كرد, خود اين منشأ يك سري بگومگوها و اختلافات مي‌شود كه اینجا باید با هوشمندی, تذكر و يادآوري صحيح، قضایا حل و فصل شود. گاهی هم ممکن است نیازی نباشد قضايا به رسانه‌ها کشیده شود. نماينده ولي فقيه در خراسان اظهار داشت: اگر ما در همان چارچوب و با همان شاخصه‌هایی که امام و رهبری ترسیم کرده‌اند حرکت کنیم, مطمئن باشید در آینده‌ای نه چندان دور اين مشکلات حل و پیروزی ما بر همه اين فشارهاي سياسي و اقتصادي دشمن محرز خواهد شد.
وي در پاسخ به درخواست بعضي از نمايندگان در رابطه با سرمايه‌گذاري آستان قدس رضوي در شهرستان‌هاي مختلف اظهار داشت: ما آمادگی داریم هر پروژه اقتصادی که دارای توجیه باشد, در سطح ملي و منطقه‌اي وارد شویم به شرطی که این‌ها را به ما بدهند.
وي افزود: دولت برای پرداخت دیون خود، شركت‌هاي شهاب‌خودرو و کمباین‌سازی را می‌دهد و ما مجبوریم قبول کنیم و بعد هم آن كمك‌هايي كه لازم است بشود، نمي‌شود.
آيت الله واعظ طبسي در ادامه با اشاره به شرايط اقتصادي كشور اظهار داشت: من به مقام معظم رهبري عرض كردم: در دو سال اخير كه به نام تولید ملی و جهاد اقتصادی مزين شده است، بزرگترین خدمتی که آستان قدس رضوي به نظام اسلامي کرده، اين است كه یک کارخانه را هم تعطیل نکرده است.
توليت آستان قدس رضوي ادامه داد: اين در حالی که الان هلدینگ دامداري و كارخانه لبني هزينه سنگيني را بر ما تحميل كرده است. يعني اگر مصلحت كشور و مصالح نظام را نمي‌ديديم، بايد اينها الان تعطيل مي‌بود، ولي با تمام قوا فعال هستند. ما از جای دیگر برمی داریم و اینجا هزینه می کنیم, بر اساس تعرفه‌ها هم عمل می کنیم و محصولي خالص و مطمئن را در اختيار مردم قرار مي‌دهيم. وي گفت: فقط من به شما اين اطمينان را مي‌‍دهم كه در آستان قدس رضوي سعی داریم دقیقا آنچه در وقفنامه‌ها آمده است را رعايت كنيم، در ضمن مصلحت مردم را در نظر بگیریم و فشار بر اقشار مستضعف هم نياوريم.
وي افزود: بسياري موارد بوده كه بايد حق تقديمي را مي‌گرفته‌ايم، اما چون طرف نداشته است، مبلغي را به او پرداخته‌ايم تا در طلب موقوفه بپردازد. چون بايد حقوق موقوفه پرداخت شود. آيت الله واعظ طبسي اظهار داشت: بنده نمي‌توانم مالي را كه شما براي فضاي آموزشي وقف كرده‌ايد، صرف امور ديگر نمايم. اينها را بايد توجه كنيم. اما سعي كرده‌ايم كه فشار روي مردم نيايد و در رفع مشكلات آنان تلاش كرده‌ايم. اميدواريم با همكاري شما قدم‌هاي بلندي براي كشور و نظام برداريم.
وي در پايان با بيان اين مطلب كه مجموعا به آینده نظام اسلامی بسیار خوش‌بین هستم و افق را بسیار روشن می‌بینم، اظهار داشت: همان‌طور كه اشاره شد، مشکلاتي وجود دارد، اما به بركت نظام اسلامي در اين 33 سال كارهاي بسيار ارزنده‌اي صورت گرفته است كه بايد ادامه پيدا كند.
وي با اعلام اين كه كميسيون‌هاي تشكيل شده در مجلس نهم، كميسيون‌هايي قوي و داراي تخصص هستند، ابراز داشت: به نوبه خودم از مديريت مجلس تقدير می‌کنم. اميدوارم به فضل خداوند و با همكاري نمايندگان كه از نيروهاي متعهد و كارآمد هستند، بتوانيم گام‌هاي مؤثري در راستاي اهداف بلند نظام اسلامي برداريم./س

برچسب ها: نماینده ، ولی ، فقیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.