در آستانه ليگ دوازدهم حرفه اي هستيم و يكي از چالش هاي بزرگ فوتبال ايران مشكلات داوري است.

به گزارش خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران، مشكلات داوري در فوتبال ايران هميشه وجود داشته اما درصد آن بسيار بالاتر از حد استاندارد جهاني است.
در واقع در هيچ جاي دنيا به اندازه ايران مشكلات داوري سر و صدا و حاشيه ايجاد نمي كند و در هر بازي شاهد اشتباهات ريز و درشت داوران هستيم.

مشكلات داوري ايران به حدي زياد شده كه اگر در همه جاي دنيا اشتباهات داوري جزئي از فوتبال است در ايران فوتبال جزئي از اشتباهات داوري است چرا كه مديران،‌ مربيان و بازيكنان همواره از اشتباهات داوران شاكي و گله مند هستند و نكته جالب اينكه مشكلات و حواشي مربوط به داوري در كشورمان هر سال بيشتر مي شود و وضعيت داوري در فوتبال ايران هر روز اسفناك تر مي شود.

واقعيت اين است كه اشتباهات داوري در فوتبال ايران بزرگ نمايي مي شود و به همين دليل است كه شاهد حواشي و مشكلات زيادي پيرامون اشتباهات داوري در كشورمان هستيم، مسئله به حدي لوث شده كه براي مربيان و بازيكنان اشتباهات داوري عملي كاملا اصولي شده است يعني اينكه آنها در كنار كار فني تمركزشان را روي داوري بازي ها هم گذاشته اند و قبل از بازي، هنگام بازي و بعد از آن در مورد اشتباهات داوري صحبت مي كنند.

آش به حدي شور شده كه اميرقلعه نوعي سرمربي استقلال يك ماه قبل در مصاحبه اي اعلام كرد كه اگر 2 داور را هم جذب مي كرد قهرماني تيمش در فصل جديد تضمين شده بود.
مشكل فوتبال ايران اين است كه اشتباهات داوري را بزرگ نمايي مي كنند و مربيان و بازيكنان بخش زيادي از توان خود را صرف پرداختن به مسائل داوري مي كنند.

در بازي هاي ليگ ادوار گذشته شاهد بوده ايم كه بازيكنان در درون زمين حتي از يك اوت هم نمي گذرند و مربيان بر سر يك كرنر در كنار زمين چه دعواهايي كه راه نينداخته و جو بازي را به هم زده اند، در چنين شرايط و جو وحشتناك داوران ما چگونه مي توانند با تمركز و آرامش كامل كارشان را انجام دهند و اشتباهاتشان را كاهش بدهند.

اشتباهات داوري در همه جاي دنيا هست و هيچگاه از بين نمي رود اما مي توان آن را به حداقل ممكن كاهش داد، كاهش اشتباهات داوري مستلزم همكاري اهالي فوتبال با داوران است و تا زماني كه  جامعه فوتبال نخواهد و تلاش نكند اشتباهات داوري در فوتبال ايران كاهش نخواهد يافت و هر ساله بيشتر و وحشتناك تر خواهد شد.

يكبار ديگر مسابقات يورو2012 را در ذهن خود مرور كنيد يا مسابقات ليگ قهرمانان اروپا در فصل گذشته را به خاطر بياوريد در فوتبال اروپا شاهد اعتراض گسترده بازيكنان به تصميمات داور نيستيم و اگر مشكلي هم در زمين از جانب داور و تصميمات او به وجود بيايد خيلي سريع حل مي شود چرا كه بازيكنان و مربيان تابع تصميمات داور هستند و به نظر قاضي ميدان كاملا احترام مي گذارند، بازيكنان و مربيان در فوتبال اروپا به خودشان اجازه كوچك ترين اعتراض بي مورد به داور را نمي دهند اما در ايران بازيكنان و مربيان بر سر يك اوت يا كرنر چنان خودشان را به زمين و آسمان مي كوبند كه گويا دنيا به آخر رسيده است و در چنين فضايي كاملا طبيعي است كه اشتباهات داوري افزايش يابد اما در فوتبال اروپا داوران با تمركز و آرامش كامل در زمين قضاوت مي كنند و ضريب اشتباهاتشان كاهش مي يابد.

امسال براي داوري ايران سال بسيار سخت و پراضطرابي است، هنوز ليگ برتر شروع نشده 7 داور و 5 كمك داور در آمادگي شروع فصل رد شده اند و 2 تن از بهترين و با تجربه ترين داوران ما هم به دليل مصدوميت شروع ليگ را از دست داده اند در چنين شرايطي داوري ايران با چالش بزرگي مواجه شده است و اگر جامعه فوتبال و اهالي اين رشته جذاب و پرطرفدار با داوران همكاري نكنند شاهد فاجعه اي بزرگ و چالش هاي جدي در داوري ايران خواهيم بود چرا كه داوران جوان و تازه كار حاضر در ليگ امسال نياز به حمايت، همكاري، تمركز و آرامش دارند تا بتوانند در فضايي مطلوب قضاوت كرده و كمترين اشتباه ممكن را داشته باشند.

يكبار ديگر تاكيد مي كنيم كه اشتباهات داوري در همه جاي دنيا وجود دارد و هيچگاه از بين نمي رود و فقط مي توان آن را كاهش داد، فيفا هم در سال هاي اخير با تحقيقات و صرف هزينه اي گزاف سعي در كم كردن اشتباهات داوري داشته و با تمام تلاش ها در سطح اول فوتبال دنيا هنوز هم شاهد اشتباهات داوري هستيم در خارج از ايران اشتباهات داوران بزرگ نمايي نمي شود و به نظر داور احترام گذاشته مي شود تا اين اشتباهات به حداقل ممكن برسد اما در فوتبال ايران متاسفانه رويه كاملا برعكس است.

چون اشتباهات داوران به شدت بزرگ نمايي مي شود و جو مطلوبي هم در استاديوم ها براي قضاوت خوب داوران وجود ندارد و به همين دليل است كه اشتباهات داوري در فوتبال ما بيش از حدمعمول دنيا به چشم مي آيد./مح
برچسب ها: داوری ، فوتبال ، ورزش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار