عضو شوراي مركزي كانون دانشگاهيان گفت: يارانه ها بخشي از جرياني است كه باعث افزايش نقدينگي و عدم تأمين رفاه عمومي در جامعه شده است.

هاشم داداشپور عضو شوراي مركزي كانون دانشگاهيان در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران با اشاره به تورم و گراني اخير و نقش و تأثير دولت در اين خصوص، اظهار داشت: در بحث اقتصادي 2 عامل در كنار هم قرار مي گيرد، يك عامل شرايط محيطي حاكم بر اقتصاد كشور و عامل تأثيرگذار بعدي مديريت اقتصادي به دست نهادهاي دولتي است.

وي افزود: بخشي از تورم و گراني هاي اخير به شرايط محيطي حاكم بر اقتصاد كشور يعني تحريم‌ها برمي گردد و بخش ديگر متوجه مديريت دولت است.

عضو شوراي مركزي كانون دانشگاهيان گفت: افزايش نقدينگي سبب سرگرداني پول مي شود، در يك سال گذشته به جاي اينكه نقدينگي به سمت كارهاي مولد در سطح جامعه برود و شوراي بورس كشور منابع مالي را به سمت خود جذب كند به سمت كارهاي واسطه اي در حركت بوده است.

داداش پور خاطرنشان كرد: كارهاي واسطه‌إي به شدت فضاي اقتصادي جامعه را متلاطم مي كند، از جمله خدمات واسطه اي سكه و ارز است و در حوزه دارايي و سرمايه اي مسكن را مي توان نام برد.

وي اظهار داشت: عامل ديگري كه مي توان در به وجود آمدن تورم به آن اشاره کرد، فضاي رواني اقتصادي كشور است كه باعث مي شود آرامش اقتصادي از جامعه رخت بندد و يك نوع انتظار تورمي در ميان جامعه و مردم ايجاد شود.

عضو شوراي مركزي كانون دانشگاهيان تصريح كرد: بخشي از اين فضاي رواني در درون دولت وجود دارد كه به كساني كه در حوزه اقتصادي فعال هستند خط مي دهند و بخش ديگر از اين فضا در دست افراد تاجر فاسد است كه از فضاي موجود سوء استفاده مي كنند تا حداكثر سود را براي خود بوجود بياورند.

داداش پور گفت: دولت هنوز خود را باور ندارد که مي تواند در شرايط جديد با تشكيل ستاد ويژه مبارزه با تورم تصميمات جديد اتخاذ كند.

وي اظهار داشت: دولت بايد سياست هاي پولي كشور را ملازم با سياست هاي مالي كند تا همگرايي اين 2 سياست باعث كاهش نقدينگي شود.

عضو شوراي مركزي كانون دانشگاهيان خاطرنشان كرد: دولت بايد اميد به آينده را در ميان سرمايه گذاران بارور كند تا افراد به جاي سرمايه گذاري در فعاليت هاي كوتاه مدت به سمت فعاليت هاي بلند مدت تشويق شوند.

عضو شوراي مركزي كانون دانشگاهيان خاطر نشان کرد: دولت مي بايست سياستي را در جهت كاهش نقدينگي اتخاذ كند، متأسفانه يارانه ها بخشي از جرياناتي است كه موجب افزايش نقدينگي مي شود بدون آنكه رفاه عمومي در جامعه را تأمين كند دولت منابع يارانه اي را طوري تنظيم كند كه به افزايش نقدينگي منجر نشود و رفاه مردم را مورد توجه قرار دهد.
"انتهاي پيام"/س3
برچسب ها: یارانه ، افزایش ، نقدیندگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار