فن CPU یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین فن‌های کیس است و کاربر می‌تواند سرعت و راندمان دمای CPU و مادربورد سیستم خود را از تنظیمات BIOS سیسم دنبال کند.

یک کارشناس فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران مرکز زنجان گفت: یکی از وسایل بسیار پرکاربرد در سیستم‌های رایانه‌ای و حتی سرورها فن‌ها می‌باشند که اهمیت زیادی در خنک‌سازی و تهویه سیستم دارند.

امیری با اشاره به اهمیت وجود فن در سیستم‌های رایانه‌ای و سرورها، افزود: کاربران باید در راستای تهویه مطبوع کیس کامپیوتر اقدامات مختلفی را که ارائه می‌شود، انجام دهند برای نمونه هر هفته درب کیس خود را باز کنند و همه فن‌ها، به‌ویژه فن CPU را تمیز و گردگیری کنند.

وی ادامه داد: کاربران هرگز با جاروبرقی و وسایل مشابه فن‌ها را تمیز نکنند، چرا که این کار باعث می‌شود فن‌ها با سرعت به چرخش درآیند و سبب گرم شدن ناگهانی موتور فن شده و از عمر مفید آن به‌شدت می‌کاهد و حتی ممکن است فن دیگر کار نکند، پس باید گفت که بهتر است کاربر از دستمال با چند قطره آب برای تمیز کردن استفاده کند.

این کارشناس فناوری اطلاعات تصریح کرد: اگر کاربر قصد خرید فن برای قطعاتی نظیرCPU ، Power، کارت گرافیک و جعبه کیس را دارد باید از فروشنده بخواهد یک فن با دور چرخش بالا و پره‌های زیاد به وی بدهد، چرا که این فن‌ها به خاطر سرعت و پره‌های بیشتر در افزایش تهویه مطبوع به شخص کمک خواهند کرد و همچنین چند سالی است که فن‌های آبی دربازار یافت می‌شود که کمی گران‌قیمت هستند.

امیری به کاربران تأکید کرد: کاربران باید با کوچک‌ترین صدای فن‌ها، سریعاً چک کنند چه مشکلی پیش آمده که سبب ایجاد صدا شده است و بیشترین عوامل صدا به دلیل تماس فن‌ها با یک شئ خارجی مثل کابل‌ها، گرد و خاک شدید دور فن و یا نیم‌سوز شدن فن‌ها می‌باشد./س

برچسب ها: فن ، کیس ، رایانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.