محافل سياسي و مردمي در تركيه معامله های نفتی دولت این کشور با منطقه كردستان عراق را نوعي حمايت از رويكردهاي جدايي طلبانه این منطقه و اجرای طرح های آمریکا می دانند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم ؛ توافق ترکیه با منطقه کردستان عراق برای واردات نفت از اربیل بدون موافقت حكومت مركزي بغداد صورت گرفته است؛ بغداد نیز رسما به اقدام آنكارا اعتراض كرده و آن را نقض حاكميت ملي خود دانسته است.

براساس اين گزارش ، "اونور اويمن" نماينده سابق حزب جمهوريخواه خلق تركيه به شبكه خبري العالم، گفت: اين تصميم با توجه به نیت جدایی طلبانه كردستان عراق نگران كننده است و با مسئولیت دولت عراق بر نفت این کشور تعارض دارد.

"يشار اوقيان" وزير كار پیشین تركيه نيز اظهار داشت: آيا اين حكومت اردوغان نبود كه تاكيد مي كرد حكومت مركزي بغداد داراي مشروعيت و حق تصميم گيري و مسئول همه تصميمات راهبردي اين كشور از جمله نفت است؟ پاسخ آن است كه حكومت اردوغان طرحهاي آمريكا را اجرا مي كند و اين اقدام نادرست بر امنيت ملي ترکیه تاثير خواهد گذاشت.

ناظران بر اين باورند كه تصميم حكومت تركيه نوعي اعمال فشار بر حكومت مالكي درباره موضوع طارق الهاشمي معاون رييس جمهور عراق است که از این کشور به دلیل اتهامات تروریستی گریخته و در استانبول حضور دارد؛ ناظران ديگر از اهداف ديگري در پس پرده اين تصميم خبر می دهند.
برچسب ها: اردوغن ، آمریکا ، ترکیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار