سرپرست دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان مازندران از آمادگی اعضای شبکه نظارت و بازرسی انتخابات برای برگزاری انتخابات‌های پیش رو ریاست جمهوری و شوراها خبر داد.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خيرنگاران ، سید جعفر حسینی‌نیا سه‌شنبه شب در جمع تعداد زیادی از مردم بابل به مناسبت سالروز تاسیس نهاد شورای نگهبان با اشاره به اهمیت و جایگاه این نهاد ارزشمند و تقدیر از زحمات اعضای شبکه نظارت گفت: از همه اعضای هیئت نظارت شهرستان‌ها، بخش‌ها و ناظران امین و بصیر در سطح استان که در نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی حضوری فعال داشتند و امانتدار خوبی بر اساس بیانات ارزشمند مقام معظم رهبری بودند تقدیر و تشکر می‌کنم.

وی برگزاری هر انتخابات را تجلی حضور توام با بصیرت و هوشیاری ملت عنوان کرد و از آمادگی اعضای شبکه نظارت و بازرسی انتخابات برای برگزاری انتخابات‌های پیش رو خبر داد.

حسینی‌نیا با طرح چهار موضوع امانتداری، اهمیت و جایگاه شورای نگهبان در منظر ولایت، اهمیت و جایگاه شورای نگهبان از منظر قانون اساسی و نیز استقلال ناظران این نهاد تصریح کرد: امانتداری از وظایف ناظران امین و اعضای شبکه  نظارت شورای نگهبان است.

این مسئول نظارتی بر انتخابات گفت: رهبر معظم انقلاب در بیاناتی دیگر یکی از آثار وجودی شورای نگهبان را ایجاد مانع برای انحراف نظام اشاره فرمودند.

وی به اهمیت شورای نگهبان از منظر قانون اساسی پرداخت و ادامه داد: 22 اصل از اصول قانون اساسی از جمله اصول 91 تا 99، اصل‌های 4 و72 مسئولیت‌های مهم و سنگینی را بر عهده شورای نگهبان نهاده است که می‌توان به وظیفه تفسیر قانون اساسی اشاره کرد.

حسینی‌نیا اضافه کرد: مسئولیت تفسیر قانون اساسی توسط شورای نگهبان هم‌شان و هم‌وزن قانون اساسی است. به استناد اصل 94 قانون اساسی بررسی مغایرت‌های قانون اساسی توسط مجلس با شرع مقدس و قانون اساسی با شورای نگهبان است. شورای نگهبان تضمین کننده جمهوریت و اسلامیت نظام است.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان استان مازندران، وظیفه بعدی شورای نگهبان را مورد اشاره قرار داد و گفت: بر اساس اصل 99 قانون اساسی  نظارت بر انتخابات و مراجعه به آرای مردم و همه‌پرسی  برعهده شورای نگهبان گذاشته است.

این مسئول ادامه داد: رهبری نظام جمهوری اسلامی با انتخابات خبرگان صورت می‌گیرد و نظارت انتخابات مجلس خبرگان با شورای نگهبان است و نیز مسئولیت نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری نیز با شورای نگهبان است.

حسینی‌نیا در ادامه وظیفه تطبیق قوانین با شرع و قانون اساسی را مورد اشاره قرار داد و گفت: تطبیق قوانین جاری کشور با موازین اسلامی و شرع، تایید توقف انتخابات در زمان جنگ و همچنین حضور در جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی، تهیه و تصویب اولین قانون مربوط به خبرگان رهبری و عضویت یکی از فقهای شورای نگهبان در شورای رهبری و عضویت فقهای شورای نگهبان در مجمع تشخیص مصلحت نظام و شرکت در مراسم سوگند ریاست جمهوری و اظهارنظر درباره مغایرت و یا عدم مغایرت آیین نامه‌های دولتی با موازین شرعی و عضویت در شورای بازنگری قانون اساسی از جمله وظایفی است که قانون اساسی بر عهده شورای نگهبان نهاده است.

وی در بخش پایانی سخنرانی به استقلال شورای نگهبان پرداخت و متذکر شد: شورای نگهبان در فرایند انتخاب اعضا کاملا متمایز از دیگر کشورها است. اعضای شورای نگهبان توسط روسای سه قوه مجریه، قضاییه و مقننه انتخاب نمی‌شوند. فقهای شورای نگهبان توسط مقام معظم رهبری که جایگاه فراتر از سه قوا دارد و لذا این افراد هیچگونه اثرپذیری از روسای سه قوه نخواهند داشت و نیمی دیگر از اعضا که همان حقوقدانان این شورا هستند با معرفی رئیس قوه قضاییه که منصوب به رهبری است به مجلس معرفی می‌شوند و مجلس با رای‌گیری این افراد را به عنوان حقوقدان شورای نگهبان معرفی می‌کند./ج1

برچسب ها: ساری ، ریاست ، جمهور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.