مدیر غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: هر فرد سالمند به‌طور متوسط روزانه 6 نوع قرص مانند انواع ويتامين‌ها، مکمل‌ها، داروي ضدفشارخون و بيماري‌هاي قلبي و پايين‌آورنده قند يا چربي خون مصرف مي‌کند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد به  نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار دکتر ده نبی با بیان این مطلب اظهار کرد : با توجه به اینکه سال جاری از سوی بهداشت جهانی بنام سلامت وسالمندی نامگذار ی شده است این مدیریت را بر آن داشت تا درجهت آشنایی سالمندان نسبت به استفاده از دارونکاتی را اطلاع رسانی نمایدکه به همین منظور پنفلت های آموزشی را تهیه ودر سطح شهرستان ودانشگاههای علوم پزشکی توزیع نموده است .

وی افزود : اغلب سالمندان ، دچار مشکلات جسماني هستند و به مصرف دارو و مراقبت بيشتري نياز دارند، اما گاهي دارودرماني در سالمندان با مشکلاتی روبرو مي‌شود که بسياري از آنها به دليل ناآشنايي و ناآگاهي خود بيمار و بستگان او در مورد شرايط پيش‌ می آید.

ده نبی ادامه داد:بعضي از سالمندان داروهايشان را به موقع و مرتب مصرف نمي‌کنند و برخي از خوردن آن خودداری می کنند يا سرخود و بدون تجويز پزشک از داروهاي فرد ديگري استفاده مي‌کنند و اين ها از عوامل به خطر افتادن سلامت سالمند و موجب نگراني اطرافيان او مي‌شود .

مدیریت غذا وداروی دانشگاه علوم پزشکی مصرف صحیح دارو در سالمندان راضروری دانست و تصریح کرد: همراهان و نزدیکان افراد سالمند تغییر غیر طبیعی در حالتشان و یا علایم پدیدار شده از هر بیماری را هر چند خفیف به پزشک معالج گزارش کنند و اکیدا از تجویز خودسرانه داروها و استفاده از داروهای بدون نسخه و حتی داروهای گیاهی بدون مشورت پزشک و یا داروساز بپرهیزند.

وی گفت: در صورت وجود بیماری زمینه ای مثل دیابت و فشار خون بالا به شکل منظم قند و فشار خون بیمارشان را کنترل کنند

ده نبی با اشاره به این که مراقب هر گونه علایم اولیه ایجاد زخم بستر و پای دیابتی باشید بیان کرد: بسياري از سالمندان به دليل مشکلات جسمي و بيماري‌هاي مختلف بايد دارو دريافت کنند اما بسياري از داروها عوارض زيادي از جمله کاهش يا افزايش اشتها، تغيير حس چشايي، يبوست، ضعف، اسهال و تهوع دارند. مصرف دوز بالاي ويتامين‌ها ومکمل هاهم مشابه داروها مي‌تواند مشکلاتي ايجاد کنند.سالمندان بدون مشورت پزشک به هيچ وجه نبايد دارويي مصرف کنند.
وی ادامه داد: مقدار داروي مورد نیاز در سالمندان با جوانان در بسياري از موارد متفاوت است که اين نکته باید مد نظر اطرافیان بیمار قرارگیرد و باید توجه شود تا از دادن خودسرانه دارو يامقدار داروي معمول به سالمندان خود داري شود.

ده نبی با اشاره به مصرف چند نوع دارو به صورت همزمان در سالمندان خاطر نشان کرد: این مصرف همزمان ممکن است تداخلات خاصي را به همراه داشته باشند .ازاين رو اين سالمنداني که چندين دارو را مصرف مي کنند بايد بدانند که در مراجعه به پزشک حتي براي يک سرماخوردگي ساده بايد ليست داروهاي مصرفي خود را به همراه داشته باشند تا توسط پزشک معالج کنترل شود و از ایجاد تداخلات دارويي جلوگيري گردد.

وی در پایان گفت: از سالمندي نمي‌توان پيشگيري کرد اما حفظ سلامت در سنين سالمندي با پیش گرفتن عادات و شيوه زندگي مناسب، ورزش ،تغذیه خوب، مراجعه به موقع به پزشک ومصرف دقیق داروها امکان پذیر است./س  

برچسب ها: مصرف ، بالا ، قرص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.