وزن دوربین، دوام باترى و سرعت شاتر هم از پارامترهایى هستند كه در مقایسه بین دوربینهاى مختلف به كار مىروند و مىتوانند در انتخاب شما موثر باشند

به گزارش خبرنگار بازار باشگاه خبرنگاران دوربینهاى دیجیتالى كه به "بازار" عرضه شده اند، دوربین فشرده یا "كامپكت" بیشتر از همه به كار عموم مردم و تازهكارهاى "عكاسى" مىآید. این نوع از دوربینها معمولا بسیار كوچك هستند، امكانى براى افزودن لنز ندارند، وزن بسیار اندكى دارند، از پیش براى موقعیتهاى مختلف تنظیم شدهاند و قیمت نسبتا پایینى دارند.

مگاپیكسل
تا چند سال پیش عدد "مگاپیكسل" تا حد زیادى نشان دهنده برترى دوربین بود. مثلا در آن زمان مىدانستیم كه دوربین ۵ مگاپیكسلى از دوربین ۳ مگاپیكسلى بهتر است اما این روزها دیگر چنین روند سادهاى كاربرد ندارد. اكنون اغلب دوربینهاى موجود در بازار دستكم ۸ مگاپیكسل دقت دارند. بسیارى از مردم، عدد مگاپیكسل را معادل كیفیت دوربین میدانند اما این عدد در واقع به ما مىگوید كه عكسى كه با آن دوربین گرفته مىشود را تا چه اندازه مىتوان بزرگ كرد. تقریبا همه دوربینهاى امروزى به اندازه كافى بزرگ عكس مىگیرند كه بتوان آن را تا اندازه A4چاپ كرد. البته هرچه عدد مگاپیكسل بزرگتر باشد، حجم فایل هر عكس هم بیشتر خواهد بود


لنز و زوم
از جمله پارامترهاى مهمى كه خریداران مبتدى دوربین هاى دیجیتال كمتر به آن توجه دارند، كیفیت و نوع لنز دوربین است. 

لنزهاى واید یا زاویه باز(۲۸ میلىمترى یا كوچكتر) براى عكاسى از منظره و عكسهاى دسته جمعى مناسب هستند. اگر موضوعهاى عكاسى شما نزدیكتر و كوچكتر هستند بهتر است به سراغ دوربینى با لنز بستهتر بروید.

زوم اپتیكال را با زوم دیجیتال اشتباه نگیرید. اغلب دوربینها زوم اپتیكال ۳ برابر دارند و زوم برخى از آنها به بیش از ۱۰ برابر هم مىرسد.

زوم اپتیكال از نوع واقعى است و عدد بزرگتر در آن نشانه كارایى بیشتر است. اما زوم دیجیتال، مفهومى غیرواقعى است.

این نوع زوم درست معادل این است كه بخشى از تصویر بزرگتر را ببظرید و به طور جداگانه نمایش بدهید. در واقع بزرگتر بودن عدد زوم دیجیتال، هیچ مزینى محسوب نمیشود.

كاربرى آسان

هدف از ساخت دوربینهاى كامپكت یا فشرده این بوده است كه كاربر بتواند در كوتاهترین زمان و با كمترین اطلاعات عكاسى كند. به همین علت است كه در اغلب این نوع از دوربینها تنظیمهاى پیشفرضى به نام Mode یا وضعیت قرار داده مىشود تا با انتخاب كردن آنها مطابق شرایط محیط بتوانیم مناسبترین عكسها را بگیریم.

تقریبا در همه آنها، یگ گزینه Auto هم وجود دارد تا كاربر را حتى از انتخاب وضعیت پیشفرض معاف كند و عكاسى با كمترین زحمت انجام شود. در واقع این گزینه به طور خودكار همه تنظیمهایى را كه در دوربینهاى پیشرفتهتر به شكل دستى انجام مىشوند، از جمله میزان حساسیت یا ISO، بالانس نور سفید، سرعت شاتر و گشودگى یا stop -f را تنظیم میكند.


پس در هنگام خریدن دوربین بهتر است به تعداد وضعیت پیشفرض در آن توجه كنید.

قابلیت فیلمبردارى:
همه دوربین هاى فشرده امكان فیلمبردارى ندارد، پس اگر به دنبال فیلمبردارى هم هستید لازم است كه به نكات زیر توجه داشته باشد:

سرعت فیلمبردارى: كه با واحد فریم بر ثانیه یا fps اندازهگیرى مىشود و دقت فیلمبردارى كه با واحد پیكسل یا اصطلاحاتى مانند "HD" و "FullHD" بیان میشود.

زوم در فیلمبردارى: همه دوربینها امكان زوم كردن را در هنگام فیلمبردارى نمیدهند، پس اگر به این قابلیت احتیاج دارید پیش از خرید دوربین حتما آن را از فروشنده سوال كنید.

صفحه نمایش:تقریبا همه دوربینهاى فشرده جدید صفحهنمایش دارند به جز چند نمونه دوربینى كه فوقالعاده كوچك درست شدهاند و جا براى صفحهنمایش ندارند.

برچسب ها: دیجیتال ، دوربین ، قیمت ، بازار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار