رئيس صندوق رفاه دانشجويان گفت: پيشنهاد ما اين بوده که کارگروه ساماندهي خوابگاهها در استانداري ها شکل گيرد و با توجه به اختياراتي که استانداري ها دارند مي‌توانند بسياري از مشکلات را حل کنند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، مراديان رئيس صندوق رفاه دانشجويان در وزارت علوم در اولين نشست سراسري هماهنگي تشکل هاي اسلامي دانشجويي اظهار داشت: وام هاي مختلفي مانند مسکن، تحصيل، وام هاي ضروري ، حوادث بيماري هاي خاص و زيارت وجود دارد که بدين ترتيب خود به خود به هر کدام از اين ها از جمله وام ازدواج کمتر مي رسد اگر چه اين وام اخير با رويکرد حمايتي دولت سه سال پيش افزايش پيدا کرد اما با توجه به اولويت دادن بر وديعه مسکن از اولويت کنار گذاشته شد .

وي افزود: منابع تقسيم وام ها در اختيار صندوق رفاه است ولي وام مسکن را 5 تا5/6 ميليون تومان تعيين کرده ايم؛ البته اين امر، هزينه‌ها را تامين نمي کند و نگاه حداقلي است و صندوق رفاه نمي تواند 100% نيازهاي مسکن و ازدواج دانشجويان را تامين کند اما در دو سال گذشته تلاش زيادي کرده ايم تا اعتبارات را افزايش دهيم و امسال هم بيش از 80% متقاضيان وام پاسخ گرفتند و 20% بقيه را هم براي مهر ماه در نظر گرفته ايم ضمن اينکه در برخي دانشگاه‌ها مثل پيام نور دانشجويان مشکل شهريه دارند و آن هم بايد بررسي شود .

مراديان در پاسخ به سوالي درباره افزايش هزينه هاي سلف دانشجويان و کاهش مبالغ يارانه اي ، افزايش قيمت غذا و کاهش کيفيت آن تصريح کرد: دانشگاه يک بودجه به عنوان سرانه رفاهي دارد که در بخش غذا زياد است و بخش هاي کوچک هم در قسمتهاي فرهنگي و ورزشي است همچنين در کنار آن صندوق يک يارانه کمکي مي گيرد که پول را به صورت نقدي به دانشگاهها مي دهد در برخي جاها نسبت به کيفيت غذا اعتراض داشتند و در برخي جاها البته واقعا کيفيت خوب است بنده خودم هفت سال در دانشگاه بودم و با فضاي خوابگاهها و دانشگاهها کاملا آشنا هستم.

رئيس صندوق رفاه دانشجويان با اشاره به اينکه اعتبارات مالي را روساي دانشگاهها بايد براي دانشجويان شفاف سازي کنند گفت: شما دانشجويان بايد حتما در جريان ارقام اين اعتبارات باشيد و از مسئولان دانشگاه بخواهيد ؛ دانشگاه ماموريتي دارد که در راس آن علم و پژوهش و تحقيق و تربيت انسان کارآمد و مفيد براي نظام است بقيه سازو کارها بايد در خدمت اين مطلب باشد البته مسائل رفاهي هم هست اما نمي تواند جاي آن را بگيرد.

وي اظهار داشت: دانشگاه اعتبار محدودي دارد و افزايش کيفيت غذا هم نهايتا بايد در دانشگاه حل شود اما مسئله ضروري اين است که با توجه به تاکيد وزير علوم، دانشجويان را در جريان واقعيات بگذارند زيرا در شرايطي که کشورمان با مشکلاتي روبه روست سياست هاي انقباضي در دانشگاه نيز مانند ساير قسمتهاي جامعه اجرا مي شود و دانشجويان هم وقتي در جريان قرار مي گيرند جلوتر از جامعه حرکت مي کنند.

مراديان تصريح کرد: درباره کيفيت غذاي دانشگاهها شما فرض کنيد با گران شدن اقلامي مانند مرغ و گوشت روي روساي دانشگاهها فشار مي آيد و اگر شما دانشجويان بوديد چگونه عمل مي کرديد؟ همچنين آمار اسراف غذاها در دانشگاهها به شدت بالا بوده و قيمت هم آن قدر بالا نمي رود که دانشجويان توان پرداخت آن را نداشته باشد تنها کمتر از 5 درصد از دانشجويان در پرداخت غذاي 175 تومان مشکل داشتند و تنها يک نوبت غذا مي خوردند اما عزت دانشجوي ايراني به ما اجازه نمي دهد که در چنين وضعيتي باشد و ما گفتيم که غذاي 20  درصد از دانشجويان را به صورت وام پرداخت  کنيم که حق آن دانشجو است و منتي بر سر او نيست و قرار شد تا بعد از فارغ التحصيلي و پس از گذشت 9 ماه به غير از دوران سربازي آقايان در اقساط 60 ماهه که توانايي بازپرداخت آن را پيدا کنند بپردازند تا صندوق رفاه در آن موقع از دانشجويان ديگر هم حمايت کنند.

رئيس صندوق رفاه دانشجويان درباره فلسفه سياستهاي خوابگاهي دانشگاه اظهار داشت: بيش از 4 ميليون دانشجو در کشور وجود دارد اما تمام ظرفيت خوابگاههاي ما 200 هزار نفر است و نزديک به يک ميليون دانشجو نياز به خوابگاه دارند همچنين مسائل فرهنگي ، امنيتي و علمي آنها مربوط به همين کشور است و از لحاظ نگاه حمايتي وزارت علوم فرقي نمي کند لذا بحث واگذاري خوابگاهها به بخش خصوصي بيشتر با رويکرد حمايتي است و راه و گزينه اي بهتر از اين وجود نداشته است .

وي با بيان اينکه برنامه اصلي ايجاد ظرفيت هاي جديد براي خوابگاههاي دانشجويان است تصريح کرد: بحث نظارت فرهنگي و امنيتي مربوط به بخش خصوصي نيست و هيچ خوابگاه غير دولتي بدون مجوز صندوق رفاه اجازه ندارد که در اين موارد دخالت کند و ما با نيروي انتظامي هماهنگ کرده ايم که در اين موارد وزارت علوم نظارت داشته باشد اما لازم بود که خوابگاههاي غير دولتي قبل از هر اقدامي عضو خوابگاه داران وزارت علوم شوند و طبق قانون ملزم به رعايت ضوابط مربوطه و استانداردهاي فرهنگي هستند اما هدف اصلي از ورود آنها درآمد زايي و کاهش هزينه هاست که آثار آن در اجاره بهاي دانشجويان معلوم مي شود .

رئيس صندوق رفاه دانشجويان افزود: پيشنهاد ما اين بوده که کارگروه ساماندهي خوابگاهها در استانداري ها شکل گيرد و با توجه به اختياراتي که استانداري ها دارند مي‌توانند بسياري از مشکلات را حل کنند. الان کمتر از ده استان اين کار را کرده اند که بايد از وزير کشور و استانداران که نهادهاي زيادي را تحت نظر دارند پيگيري اين کارگروهها خواسته شود.

مراديان درباره وام هاي دانشجويي گفت: اين وام ها صدقه نيست و دانشجويان متعلق به نظام و ملت هستند ضمن اينکه صندوق رفاه دانشجويي حاضر است از هر تشکل دانشجويي يک کارشناس در جريان جلسات دوره اي و بررسي کارهاي کارشناسي قرار گيرند.

انتهاي پيام/ش3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار