معاون وزیر اموزش و پرورش گفت: نظام آموزشی جدید مبتنی بر رویکرد تحولی با رویکرد غالب فرهنگی تربیتی است.

ابراهیم سحر خیز در گفتگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران با بیان این مطلب افزود: نظام آموزشی جدید بحث های مختلفی از جمله توجه به برنامه محوری و توجه به ارتقای نقش معلمان به عنوان رهبری اموزشی در فرایند یاد دهی و یادگیری ارتقای مدیر مدرسه به یک راهبر اموزشی که تسلط به شیوه های ارتقای تدریس دارد و نگاه جدید به مدرسه در افق جدید چشم انداز 1404 استفاده از فن اوری های جدید در امر اموزش مشارکت دانش اموزان و اولیا را به عنوان ضرورت در اموزش و پرورش جدی می گیرد .
معاون وزیر اموزش و پرورش با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین به دنبال رتبه بندی مدارس با هدف ارتقاي کارایی و رقابت پذیری در این مدارس است اظهار داشت: با اجرایی شدن ساختار جدید اموزشی که 6سال ان در دوره ابتدایی متمرکز است و 6سال دیگر در دوره متوسطه عملا یک سال به عمر اموزش های اجباری اموزش و پرورش افزوده می شود.
سحرخیز ادامه داد: اموزش های ابتدایی دامنه پوشش وسیعی دارد و در تمام نقاط کشور اعم از شهری و روستایی را در بر می گیرد.
وی تصریح کرد: تاثیر گذاری اموزش در دوره ابتدایی بیش از سایر دوره ها است و در دوره جدید اموزشی یک سال به طول دوره ابتدایی اضافه شده است.
معاون وزیر اموزش و پرورش بیان داشت: با اجرایی شدن نظام اموزشی جدید از 8سال به 9سال ارتقا پیدا می کند .
سحرخیز عنوان داشت: هنرستان های فنی و حرفه ای در دوره جدید اموزشی 9ساله می شود.
وی با اشاره به اینکه در دوره جدید ورودی پایه اول راهنمایی نداریم اذعان داشت: در سال تحصیلی اینده پایه دوم و سوم راهنمایی با همان محتوا و کتابهای قبلی باقی است و دانش اموزان پایه پنجم ابتدایی در سال جدید وارد پایه ششم در همان مدرسه یا مدرسه ابتدایی دیگر می شود.
معاون وزیر اموزش و پرورش اضافه کرد: طبق الگوی نظام 3-3-6 هرسال کتابهای پایه تحصیلی دگرگون می شود و امسال نوبت پایه دوم و ششم و سال اینده پایه سوم ابتدایی و اول راهنمایی است.
سحرخیز گفت: این فرایند ادامه می یابد تا طی 6سال اینده چیزی به نام پیش دانشگاهی نداریم و نظام جدید مستقر  تمام کتاب های درسی دوره ابتدایی راهنمایی و متوسطه دستخوش تحول می شود.
معاون وزیر اموزش و پرورش با اشاره به اینکه تحول با نگاه تغیير در محتوای برنامه درسی صورت می گیرد گفت: تحول زمانی رخ می دهد که نگاه معلم شیوه های تدریس معلم و محتوای اموزشی برنامه های درسی اموزشی با تحول کشور دچار تغییر و تحول شود.
سحرخیز با تاکید بر اینکه نقشه راه اموزش و پرورش سند تحول بنیادین است اظهار داشت: سند تحول بنیادین به عنوان سند صادر که فراتر از این سند نقشه جامع علمی و در کنار این برنامه پنجم توسعه را داریم و تمام این موارد به عنوان اسناد فرادستی ناظر بر این سند هستند.
معاون وزیر اموزش و پرورش با اشاره به اینکه این مدل یک مدل متعادل در دنیا شناخته شده است گفت: بر اساس این مدل 12سال تحصیلی را طی 6سال و هرسال 2پایه تغییر می دهیم.
سحرخیز تصریح کرد: سال گذشته کتاب های پایه اول ابتدایی را بارویکرد تحولی تغییر دادیم و امسال نقطه اغازین پایه دوم و نقطه عطفی است که به عنوان ساختار جدید ایجاد می شود پایه ششم ابتدایی بوده است و طبیعتا در سال اینده دو پایه دیگر به عنوان یک برنامه و مدل اجرایی تغییر می دهیم.
معاون وزیر اموزش و پرورش گفت: نقشه راه مصوبه مورد تصویب طی فرایند 8ماهه شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی اموزش و پرورش توسط کارشناسان و صاحب نظران به عمل امده که منجر به این اتفاق شده است.
سحرخیز با اشاره به اینکه اجرای این سند باید متناسب با نظارت توام شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی اموزش و پرورش باشد بیان داشت: وزارت اموزش وپرورش مکلف است اجرایی شدن این سند درخواست و برنامه های خودش را برابر قانون برنامه پنجم توسعه به تصویب مجلس رسانده و به هیات دولت ارائه کند.
وی ادامه داد: برای اجرای بهتر این سند به عنوان قوانینی که نیاز دارد شورای عالی اموزش وپرورش مکلف است این قوانین و دستورالعمل های لازم را برای اجرای این سند تحول فراهم کند../ل
برچسب ها: مدارس ، نظام ، آموزش ، درس ، کتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار