با توجه به اینکه بیش از 70 درصد از سطح زمین را آب فرا گرفته ولی در حال حاضر به دلیل توزیع نامناسب آب در سطح کره زمین بسیاری از کشورهای جهان مانند ایران با بحران آبی مواجه است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، در حال حاضر شهر مشهد به عنوان یک کلانشهر با سفر سالیانه 25 میلیون زائر و جمعیت بیش از سه میلیون نفری آن با کمبود منابع آبی روبه رو است اما از طرفی فضای سبز این شهر نیز برای پایداری به آبیاری نیازمند است.

در حال حاضر شهرداری مشهد نیز به منظور رفع این مشکل اقدام به استفاده از تصفیه فاضلاب شهر مشهد برای آبیاری فضای سبز کرده است اما این طرح نیازمند تایید استاندارد سازمان محیط زیست استان است که تاکنون در این خصوص جوابی از سوی این سازمان ارائه نشده است.

در همین رابطه رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد گفت: با توجه به اینکه دشت مشهد با کم آبی روبرو است باید در مصرف آب صرفه جویی کرد.

فاطمه غیور تصریح کرد: در راستای استفاده بهینه از آب موجود می توان آبیاری فضای سبز را از آب شرب جدا کرد.

وی با بیان اینکه ایجاد تصفیه خانه های محلی یکی از راه های استفاده بهینه از آب است گفت: به منظور آبیاری فضای سبز شهر مشهد می توان از تصفیه فاضلاب استفاده کرد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: با توجه به اینکه شهر مشهد توسعه یافته است و جمعیت شهر نیز افزایش پیدا کرده است ایجاد تصفیه خانه ها می تواند به آبیاری فضای سبز در مشهد کمک کند.

تامین آب مشکل جدی آبیاری فضای سبز

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد نیز گفت: یکی از مشکلات موجود در سطح شهر تامین آب برای آبیاری فضای سبز شهر مشهد است.

خلیل ا... کاظمی تصریح کرد: به منظور رفع این مشکل تاکنون شهرداری مشهد از روش های گوناگونی استفاده کرده است که یکی از این روش ها خرید چاه آب می باشد.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد بیان داشت: همچنین به دلیل پایین رفتن سطح آب های زیر زمینی کف شکنی چاه ها نیز دیگر روش رفع کمبود منابع آبی برای آبیاری فضای سبز است.

کاظمی با اشاره به استفاده از طرح آبخیزداری گفت: مدیریت و استفاده از آب داخل کانال ها و آب های روان نیز دیگر روش تامین منابع آبی است که با اولویت استفاده از آن به منظور آبیاری کمربند سبز جنوبی در سال آینده عملیاتی می شود.

وی استفاده از پساب تصفیه شده فاضلاب های شهری را نیز برای آبیاری فضای سبز مناسب دانست و گفت: در حال حاضر طبق توافقات صورت گرفته با شرکت آب و فاضلاب ، تصفیه خانه ای توسط سرمایه گذار بخش خصوصی در انتهای سیدی راه اندازی خواهد شد.

معاون خدمات شهری مشهد ادامه داد: پس از راه اندازی این تصفیه خانه شهرداری مشهد پساب آن را از سرمایه گذار به صورت تضمینی به منظور آبیاری فضای سبز خریداری خواهد کرد.

وی با اشاره به استفاده از تصفیه خانه های محلی برای آبیاری فضای سبزگفت: با توجه به اینکه از نظر اقتصادی جابجایی فاضلاب‌های محلات برای تصفیه توجیه ندارد راه اندازی تصفیه‌خانه های محلی و استفاده از فاضلاب های سرویس‌های بهداشتی بوستان‌ها در دستور کار شهرداری مشهد قرار گرفته است.

کاظمی بیان داشت: در حال حاضر این تصفیه خانه‌ها به صورت پایلوت در سال گذشته و به دو روش مختلف در دو بوستان مشهد راه اندازی شده است.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد در خصوص روش بی هوازی گفت: روش تصفیه فاضلاب به صورت بی هوازی و فیلترهای شنی در حال حاضر در بوستان ارم راه اندازی شده است.

وی ادامه داد: همچنین تصفیه فاضلاب به روش هوازی نیز در پارک وکیل آباد امکان پذیر شده است.

کاظمی افزود: در صورتی که یکی از این دو روش از منظر زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی توجیه مناسبی داشته باشد در پارک های بزرگ شهر اجرا خواهد شد.

وی گفت: ایجاد تصفیه خانه های لوکال نیز در برخی محلات مشهد توجیه دارد.

وی تصریح کرد: همچنین با یک برنامه ریزی های مناسب می توان با ارتقاء تصفیه خانه های پرکند آباد و اولنگ از پساب تصفیه شده آن برای آبیاری کمربند سبز استفاده کرد.

کاظمی ادامه داد: در حال حاضر استفاده از پساب تصفیه خانه‌های پرکند آباد و اولنگ توسط سازمان حفاظت محیط زیست تایید نشده است.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: از پساب این تصفیه خانه بعد از مخلوط آن با درصد زیادی آب صرفا به منظور آبیاری درختان استفاده خواهیم کرد اما باید فعلا منتظر تایید محیط زیست بود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر استفاده از تصفیه خانه‌های لوکال و محلی 100 درصد مورد تایید سازمان حفاظت محیط زیست است.

استفاده از فاضلاب تصفیه شده؛ نیازمند تایید آزمایشگاه معتمد

همچنین در ادامه معاون محيط‌ انساني اداره كل محيط ‏زيست استان خراسان رضوی در خصوص استفاده از پساب تصفیه خانه های پرکندآباد و اولنگ برای آبیاری فضای سبز کمربند سبز گفت: تا زمانی که پساب این تصفیه خانه‌ها برای فضای سبز مشکل آفرین نباشد و با استاندارد های لازم همخوانی داشته باشد می توان از آن برای آبیاری فضای سبز غیرپارکی استفاده کرد.

محمدحسین قادری اضافه کرد: در صورتی که پس آب فاضلاب بدون رعایت استاندارد به منظور آبیاری فضای سبز استفاده شود باعث انتقال تخم انگل به انسان و به تبع آن ایجاد بیماری خواهد شد.

وی گفت: باید نمونه های ورودی و خروجی این تصفیه خانه ها برای مطابق سازی با استاندارد و انجام آزمایشات مختلف به یک آزمایشگاه معتمد فرستانده شود تا بتوان در این خصوص تصمیم گیری کرد.

معاون محيط‌ انساني اداره كل محيط‏زيست استان خراسان رضوی بیان داشت: با توجه به اینکه شهروندان از بوی بد تصفیه خانه پرکند آباد ناراضی هستند استفاده از پساب آن در صورت رعایت استاندارد می تواند در کاهش این مشکل و ورود آن به کشف رود جلوگیری کند./س

برچسب ها: فاضلاب ، فضای سبز ، مشهد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.