به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، جواد نجم الدین با بیان این مطلب گفت: انجام تمامی فعالیت های فوق در داخل کشور از ویژگی های منحصر به فرد پروژه دناست و این امر صرفه جویی ارزی قابل توجهی را برای این گروه صنعتی در پی داشته است.
وی افزود: دنا با موتور اي اف 7 و در دو نوع بنزینی و گازسوز به بازار عرضه خواهد شد و به منظور بهره گیری از سیستم کروز کنترل در این محصول، فعالیت های کالیبراسیون موتور و طراحی و ساخت قطعات مرتبط با این مجموعه نیز در دست اقدام است.
نجم الدین اظهار داشت: در حال حاضر گیربکس دنا دستی است، اما ایران خودرو برای تجهیز این محصول به گیربکس اتوماتیک برنامه دارد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، سیستم ترمز جلو و عقب در این مجصول را دیسکی عنوان کرد و گفت: با این محصول، سیستم جدید کنترل پایداری خودرو - ای. اس. پی. - به مشتری معرفی خواهد شد.
وی طراحی مجموعه چراغ های جلو و عقب دنا را نسبت به محصولات جاری، مدرن تر توصیف کرد و گفت: در این بخش نیز از فناوری روز دنیا استفاده شده است.
مهندس نجم الدین افزود: داشبورد، رودری و سایر قطعات تزیینات داخلی دنا نیز با طراحی کاملا جدید و امکاناتی چون سیستم مالتی مدیا و ره یاب با کلیدهای کنترلی روی فرمان به مشتری عرضه خواهد شد.
نجم الدین، ایربگ راننده و سرنشین را بخشی از امکانات و قابلیت های دنا برای دست یابی به استانداردهای ایمنی در تمامی مدل های آن ذکر کرد و گفت: با توجه به پلتفرم جدید صندلی این خودرو، امکان تجهیز آن به ایربگ های جانبی نیز فراهم شده است.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، با اشاره به حجم تغییرات محصول پایه، خاطرنشان ساخت: نزدیک به 90 مجموعه قالب برای قطعات بدنه دنا ساخته شده که در این میان 16 مجموعه قالب بزرگ بدنه ای توسط شرکت قالب های صنعتی ایران خودرو و مابقی توسط سازندگان زنجیره تامین ساپکو در حال ساخت است.
وی از ساخت تجهیزات مونتاژ بدنه توسط شرکت تام ایران خودرو و ساخت تمامی قالب های قطعات تزییناتی شامل داشبورد، سپرها، چراغ ها و مانند آن، توسط سازندگان ساپکو خبر داد و ذکر این نکته را ضروری دانست که با توجه به پیشرفت فیزیکی فرایند ساخت قالب های تولیدی و تجهیزات مونتاژی و مطابق با برنامه ریزی های انجام شده، تولید آزمایشی دنا در خطوط اصلی مونتاژ اواسط بهمن ماه امسال آغاز خواهد شد./س