حوادث اخیر عربستان سعودی از جمله دستگیری شیخ نمر النمر روحانی شیعه این کشور حاکی از این موضوع است که بیداری اسلامی به زودی به عربستان سرایت خواهد کرد.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از آل-مانیتور، سال گذشته اگر کسی می پرسید که آیا جنبش های مردمی به عربستان سعودی رسیده است، او را متهم به اوهام یا اغراق می کردند. بسیاری اعتقاد داشتند که نشانه کمی از بسیج مردمی وجود دارد و اینکه رژیم آل سعود می تواند خشم در حال انفجار مردم را خاموش کند.

با فوران مجدد و افزایش اعتراضات در شهر القطیف در شرق عربستان ، مردم عربستان تاکید دارند که بیداری اسلامی به این کشور رسیده است. با این وجود، کارشناسان ادعا می کند که این جنبش  هنوز به بلوغ کامل نرسیده و آل سعود هنوز تاثیرگذار است.

اعتراضات بعد از دستگیری شیخ نمر که منجر به زخمی شدن وی و قتل دو نفر دیگر شد افزایش پیدا کرده است. در نتیجه دستگیری این روحانی شیعه،موجی از خشم همه جا را فرا گرفت و تظاهر کننده ها به دادگاه های القطیف کوکتل مولوتوف پرتاب کردند .

دادگاه اکنون در حال بررسی 10 پرونده مرتبط با اعتراضات است و احکام ،اواخر این هفته صادر خواهند شد. 

استان شرقی عربستان در حال خروش است. راه پیمایی های زیادی در حال شکل گرفتن هستند و  تقاضاهای متعددی برای آزادی زندانی ها در رسانه ها، شبکه های اجتماعی و ویدئوهای یوتوب وجود دارد.

از آغاز اعتراضات در سال گذشته بسیاری از مسائل تغییر کرده است. حمزه الحسن شخصیت مخالف آل سعود در مصاحبه با السفیر گفت اعتراضات اعتراضات به بیرون استان شرقی رسیده است.

این مخالف آل سعود در ادامه گفت: اعتراضات اولیه که توسط شیعیان راه اندازی شد دیگر گروه ها را نیز ترغیب کرد.

بنا به گفته تحلیل گران دستگیری شیخ النمر بزرگترین اشتباه دولت عربستان است زیرا جرقه ای برای اعتراضات گسترده می باشد. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار