چرا دروغ می گوییم ؟

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک اگر چه همه ما مي‌دانيم كه هيچ چيز مانند راستگويي نيست اما باز هم با قرار گرفتن در برخي موقعيت‌ها، دست به دامان هزار و يك دروغ مي‌شويم تا كارمان را پيش ببريم. واقعا دليل علمي دروغگويي چيست؟ چرا گاهي مجبور مي‌شويم دروغ بگوييم؟

متاسفانه دروغ زنجيره‌اي از واكنش‌ها را ايجاد مي‌كند كه كل جامعه را مي‌تواند تحت تأثير قرار دهد. اگر دليل اجتماعي دروغگويي را از افراد مختلف جويا شويم در نهايت به اين نتيجه مي‌رسيم كه اكثر افرادي كه دست به دروغگويي مي‌زنند مي‌خواهند تصوير و وجهه مثبتي به سايرين و حتي خودشان نشان دهند. اين موضوع دقيقا ريشه در عزت نفس انسان دارد و در واقع افراد به محض اين كه عزت نفس خود را در معرض خطر مي‌بينند دست به دروغ گفتن مي‌زنند.

دروغگویان را بشناسیم :

دروغ گفتن معمولا نوعي اضطراب و استرس در فرد ايجاد مي‌كند در اين ميان اگر چه بسياري از افراد دروغگو سعي مي‌كنند در زمان دروغ گفتن استرس و اضطراب خود را مخفي كنند. اما برخي تغييرات فيزيولوژيكي در رفتارشان ايجاد مي‌شود. اولين نشانه اين است كه فرد دروغگو دچار اضطراب مي‌شود و مدام عرق مي‌كند. در عين حال يكي از نشانه‌هاي بارز دروغگويان اين است كه حافظه قوي ندارند و چون زياد دروغ مي‌گويند، فراموش مي‌كنند چه چيزي را در چه موقعيتي گفته‌اند، بنابراين ضد و نقيض حرف مي‌زنند و قادر نيستند عينا همان كلمات را تكرار كنند و اغلب وقتي با اين درخواست روبه‌رو مي‌شوند، از كوره دررفته و عصباني مي‌شوند./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.