شست‌وشوي ظروف، پوشاك، سطوح و... با مواد شيميايي، تماس با آب داغ، حتي رعايت بهداشت معمول روزانه از جمله مواردي است كه سبب از بين رفتن لايه رويي پوست دست مي‌شود.

گرچه در اغلب خانه‌ها كنار ظرفشويي دستكشي هم آويزان است، اما گاهي دستكش‌ها نيز جنس و در نتيجه كارايي مناسبي ندارند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک گاه برخي خانم‌ها براي انجام كارهاي به قول خودشان كوچك، مثل شستن فقط يك ليوان يا تميز كردن گوشه‌اي از آينه و... حوصله و تمايلي به استفاده از دستكش نشان نمي‌دهند و همه اينها سبب از بين رفتن پوست مي‌شود. در پوست، پروتئين، كلاژن و لايه‌اي از چربي هست كه نقش محافظ دارد. وقتي مواد شوينده بدون واسطه دستكش مناسب با پوست دست تماس پيدا مي‌كند اين لايه از بين مي‌رود و قسمتي كه حفاظ خود را از دست داده با پوسته ‌پوسته شدن، خارش، سوزش و در موارد حادتر، اگزما، التهاب شديد، عفونت يا ترشحات همراه مي‌شود. اينها واكنش سيستم ايمني بدن براي ترميم پوست است كه اگر مراقبت كافي از آن صورت نگيرد، مي‌تواند مشكلات ديگري را نيز در پي آورد.

پيشگيري همواره بهتر از درمان بوده است، اما در اين مواقع مي‌توان پس از مشورت با پزشك، بسته به نوع آسيب با ماليدن مقداري پماد ويتامينه از نوع آ+د، سبب تخفيف سوزش يا خارش و بهبود آن شد. اين پماد رطوبت كافي را براي پوست فراهم مي‌آورد و موجب نرمي آن مي‌شود. افزودن مقدار كمي وازلين نيز به پماد، فايده آن را افزايش مي‌دهد. روغن زيتون هم با افزايش آنتي‌اكسيد و اسيدهاي چرب، اثرگذار است. مي‌توان از مقداري عسل هم براي موارد سطحي سوزش استفاده كرد، اما توصيه مي‌شود حتي براي شستن ظروف كم يا سطوح اندك هم از دستكش ‌هايي كه لايه نخي در زير لايه لاستيكي خود دارند استفاده كنيد، از تماس با آب داغ بپرهيزيد و پس از شست‌وشوي دست‌ها با مواد شوينده، كرم‌هاي بهداشتي و پمادهاي ويتامينه به پوست‌تان بماليد./س

برچسب ها: شست وشوی ، پوست ، محافظت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.