سازمان ملل روز دوشنبه کمپین بین المللی آشنایی مردم با جرائم سازمان یافته را آغاز کرد تا وجوه قانوني جرايم سازمان يافته را در فضاي بين المللي تبين كند.

به گزارش حوزه حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرائم سازمان یافته وابسته به سازمان ملل، مستقر در وین اعلام کرد این کمپین اهمیت و گسترش جرائم سازمان یافته بین المللی را نشان می دهد.

گفتني است؛ سالانه هشتصد و هفتاد میلیارد دلار از راه جرائم سازمان یافته به دست می آید، که این مبلغ بیش از شش برابر مبلغ کمک رسمی به توسعه، یک و نیم درصد تولید ناخالص داخلی جهان یا هفت درصد صادرات جهانی است.

بنا به اعلام ستاد حقوق بشر، این نهاد وابسته به سازمان ملل، جرائم سازمان یافته همه کشورها را در بر می گیرد و با تهدید یا کلاهبرداری از آسیب پذیرترین کشورها بهره برداری می‌کند.

برای نمونه، دو میلیون و چهارصد هزار تن در جهان قربانی قاچاق انسان هستند که سی و دو میلیارد دلار برای قاچاقچیان درآمد دارد، همچنین سالانه یک و نیم میلیون نفر قربانی جعل هویت هستند.

کالاهای تقلبی ( بنا به اعلام سازمان همکاری و توسعه اقتصادی ، با درآمد بالغ بر دویست و پنجاه میلیارد دلار ) ، داروهای تقلبی ( که بنا به اعلام سازمان بهداشت جهانی ، یک درصد داروها را در جهان و تا سی درصد داروها را در کشورهای آسیایی، آفریقایی یا آمریکای جنوبی شامل می شود ) و قاچاق مواد مخدر ( با سیصد و بیست میلیارد دلار درآمد در سال دو هزار و نه ، که هشتاد و پنج میلیارد دلار آن فقط مربوط به قاچاق کوکائین بود) از جمله موضوعاتی بود که به آنها اشاره شد.

همچنین قاچاق سلاح ( با درآمد بین یکصد و هفتاد میلیون تا سیصد و بیست میلیون دلار درآمد) یا مواد غذایی تقلبی و نیز قاچاق حیوانات وحشی ، مواد اولیه نادر یا جرائم سایبری از جمله این جرائم سازمان یافته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از وین ، دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرائم سازمان یافته سازمان ملل برای این حرکت خود ، پایگاه اینترنتی www.unodc.org/toc را راه اندازی کرده است که مرتبا اطلاعات راجع به جنبه های مالی و اجتماعی جرائم سازمان یافته را به ویژه درخصوص قاچاق انسان یا کالاهای تقلبی به روز خواهد کرد.

این نهاد همچنین دو فیلم ویدئویی شصت و سی ثانیه ای ساخته است که قرار است از شبکه های تلویزیونی بین المللی و همچنین پایگاههای اینترنتی unodc.org ، توئیتر ، یوتیوب ، فیس بوک و گوگل پلاس پخش شود.

پايان پيام/پ3
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار