هيلاري کلينتون وزير امور خارجه آمريکا در فلسطين اشغالي گفت آمريکا از همه ابزارهاي قدرت براي جلوگيري از دستيابي ايران به پيشرفت هسته اي استفاده خواهد کرد ولي اين گفته‌ها هم اختلافات پنهان واشنگتن-تل آويو بر سر فعاليت هسته اي ايران را پنهان نمي کند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني العربيه، کلينتون سفر به رژيم اسرائيل را با ديدار با بنيامين نتانياهو نخست وزير  در قدس به پايان برد و گزارش ها حاکي است اختلافاتي ريشه اي بين دو طرف درباره نحوه تعامل با فعاليت هسته اي ايران بروز کرده است. 

زياد حلبي گزارشگر شبکه العربيه از قدس گزارش داد: اختلافات بين وزير امور خارجه آمريکا و نخست وزير رژيم اسرائيل درباره نحوه تعامل با فعاليت هسته اي ايران پشت لبخندها و استقبال گرم نتانياهو از کلينتون پنهان شده است. واشنگتن خواستار فرصت بيشتري براي تحميل تحريم هاي شديد بر تهران است و اسرائيل معتقد است فرصت موجود تا چند ماه آينده از بين خواهد رفت و بعد از آن اقدام نظامي فايده اي نخواهد داشت.رژيم اسرائيل به کارآيي تحريم ها عليه ايران اعتقادي ندارد. شايد به همين علت بود که وزير امور خارجه آمريکا در ديدارهايش با مقامات اسرائيلي، ويندي شرمن مسئول آمريکايي پيگيري مذاکرات با ايران را نيز مشارکت داد. 

نتانياهو پس از ديدار با کلينتون گفت: صلح با مصر کليد ثبات است و ما بايد از تلاش ها براي دستيابي به راه حلي با فلسطيني ها تلاش کنيم. منافع مشترک ما با آمريکا در اين است که اطمينان يابيم پيشرفت هاي هسته اي ايران تحقق پيدا نخواهد کرد.

کلينتون نيز در حضور نتانياهو به خبرنگاران گفت: شاهد تحولات بي سابقه و چالش هاي بزرگي در برابر خود هستيم، ما به هماهنگي روزانه بين آمريکا و اسرائيل به منظور يافتن راهي به سوي ثبات و صلح براي آمريکا و اسرائيل ادامه خواهيم داد.

مشاور امنيت ملي آمريکا در ديدار محرمانه چند روز پيش خود از اسرائيل، تل آويو را براي پرهيز از اقدام نظامي عليه ايران زير فشار قرار داد. وي گفت دولت آمريکا طرحي نظامي براي زمان ضرورت تهيه کرده است. لئون پانتا وزير دفاع آمريکا نيز که قرار است تا دو هفته ديگر به اسرائيل سفر کند بر اين مسئله تاکيد کرده است.

زياد حلبي در پايان گفت: علاوه بر مسائل جدي، احتمالا مسئله انتخابات آمريکا نيز در سفر مکرر مقامات آمريکايي به اسرائيل بي تاثير نيست به ويژه آن که ميت رامني نامزد جمهوري خواهان در انتخابات آمريکا نيز اواخر اين ماه از اسرائيل ديدن خواهد کرد. تلاش براي جلب آراء يهوديان از طريق ابراز دوستي با اسرائيل، شيوه اي رايج در انتخابات آمريکا است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار