آيت الله محمد يزدي عضو هئيت رئيسه مجلس خبرگان رهبري است.

به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، آيت ‌الله‌ محمد يزدي‌ در سال‌ 1310 در اصفهان متولد شد.

خانواده‌اي‌ وي متدين‌ و ارادتمند به‌ خاندان‌ پيامبر(ص)، بودند.

جدش‌، مرحوم‌ شيخ‌ محمدعلي‌، حدود صد سال‌ پيش‌ از يزد به‌ اصفهان‌ هجرت‌ كرد و در مدت‌ زمان‌ كوتاهي‌، در حوزه‌ علميه‌ اصفهان‌، به‌ درجات‌ علمي‌ بالايي‌ نائل‌ آمد.

مرحوم‌ آقانجفي‌ كه‌ در آن‌ دوره‌، رياست‌ حوزه‌ علميه‌ اصفهان‌ را بر عهده‌ داشت‌، شيخ‌ محمد علي‌ را مأمور بحث‌ و مناظره‌ با كشيش‌هاي‌ ارامنه‌ جلفاي‌ اصفهان‌ كرد كه‌ شيخ‌ محمدعلي‌ توانست‌ بر تمامي‌ آن‌ها فايق‌ آيد و از آن‌ پس‌، به شيخ‌ يزدي‌ شهرت‌ يافت‌.

پدر آيت ‌الله‌ يزدي‌، مرحوم‌ شيخ‌ علي‌ يزدي‌ نام‌ داشت‌ كه‌ از شاگردان‌ «شيخ‌ عبدالكريم‌ حائري‌» و از روحانيون‌ معروف‌ اصفهان‌ بود كه‌ امامت‌ جماعت‌ يكي‌ از مساجد اصفهان‌ را برعهده‌ داشت‌ و به‌ حل‌ مشكلات‌ مردم‌ عالم‌ پرور اصفهان‌ مي‌پرداخت‌.

مادر آيت ‌الله‌ يزدي‌ نيز زني‌ مؤمن‌ از خانواده‌ متدين‌ و دوستدار اهل‌ بيت‌(ع‌) بود كه‌ پدرش‌ از مريدان‌ شيخ‌ يزدي به‌ شمار مي‌آمد و ارادت‌ او به‌ شيخ‌ يزدي‌ در ازدواج‌ پدر و مادر وي‌ بي‌ تأثير نبوده‌ است‌.

دوران‌ تحصيل‌

آيت ‌الله‌‌ ‌ يزدي‌ تحصيلات‌ خود را ابتدا در محضر پدر و با فراگيري‌ زبان‌ فارسي‌ آغاز كرد و پس‌ از آن‌، عازم‌ مكتب‌ خانه‌ شد؛ مكتب‌ خانه‌هاي‌ آن‌ روزگار اغلب‌ در مسجد بود و فاقد ميز و صندلي‌.

پس‌ از گذراندن‌ دوره مكتب‌، براي‌ گذراندن‌ كلاس‌ چهارم‌ ، به‌ نخستين‌ مدرسه‌اي‌ كه‌ در اصفهان‌ به‌ سبك‌ جديد تأسيس‌ شده‌ بود و يكي‌ از روحانيون‌ كه‌ با پدر او نيز سابقه‌ دوستي‌ داشت‌، آن‌ را اداره‌ مي‌كرد، رفت‌ و شش‌ كلاس‌ آن‌ نظام‌ را در آن‌ مدرسه‌ گذراند.

تحصيلات‌ حوزه‌ را كه‌ در آغاز نزد پدر آموخته‌ بود و در مدرسه كاسه‌گران‌ اصفهان‌ ادامه‌ داد و سپس‌ به‌ مدرسه‌ ملا عبدالله‌ رفت‌ و به‌ تحصيل‌ مشغول‌ شد.

 پس‌ از آن‌ به‌ مدرسه‌ صدر آمد و به‌ خواندن‌ قوانين‌ پرداخت‌ ، در اين‌ ميان‌، از محضر عالمان‌ بزرگ‌ اصفهان‌ نيز در زمينه‌هاي‌ علمي‌ و معنوي‌ بهره‌ ‌برد.




با ورود ‌ آيت‌الله‌ بروجردي‌ به‌ قم‌، شور و بي‌ قراري‌ زائدالوصفي‌ وجود طلبه‌ جوان‌ را فرا گرفت‌ و با اصرار فراوان‌ به‌ پدر، خواستار حضور و تحصيل‌ در حوزه علمية‌ قم‌ شد. پدر، در ابتدا با اين‌ سفر مخالف‌ بود، ولي‌ با واسطه‌ قرار گرفتن‌ يكي‌ از علماي‌ يزد، به‌ سفر فرزند خود رضايت‌ داد.

در بدو ورود به‌ قم‌، در مدرسه‌ فيضيه‌ مستقر شد. در آن‌ زمان‌، آيت ‌الله‌ بروجردي‌، از برخي‌ طلاب‌ به‌ سبب‌ آشنايي‌ با ميزان‌ توانايي‌ علمي‌ آنان‌، امتحان‌ به‌ عمل‌ مي‌آورد.

وي‌ با شركت‌ در دروس‌ سطح‌، كتاب‌هاي‌ رسائل‌، مكاسب‌ و كفاية‌الاصول‌ را به‌ خوبي‌ فرا گرفت‌ و در درس‌ خارج‌ علماي‌ بزرگ‌ حوزه‌، از جمله‌ آيت ‌الله‌ بروجردي‌ و امام‌ خميني‌(ره‌) شركت‌ كرد.

تلاش‌ علمي ‌وي در آن‌ سال‌ها باعث‌ شد تا بتواند از حضرت‌ امام‌ خميني‌(ره‌) اجازه‌ نامه اجتهاد دريافت‌ كند.

استادان‌ و دوستان‌

دوران‌ تحصيل‌ آيت ‌الله‌ يزدي‌، سرشار از تحصيل‌ در محضر عالمان‌ بزرگ‌ بوده‌ است‌. از استادان‌ وي‌، هنگام‌ تحصيل‌ در اصفهان‌، مي‌توان‌ از افرادي همچون شيخ‌ حسن‌ نجف‌ آبادي‌، فقيه‌، سيد محمدعلي‌ ابطحي‌ نام‌ برد كه‌ بخشي‌ از كتب‌ دورة‌ سطح‌ را در خدمت آنان‌ فرا گرفت‌.

 با ورود به‌ قم‌ به‌ دروس‌ مرحوم‌ آيت الله‌ لاكاني‌، مرحوم‌ حاج‌ آقا حسين‌ بُدلا و مرحوم‌ زاهدي‌ رفت‌ و رسائل‌، مكاسب‌ و كفاية‌الاصول‌ را در محضر آيت ‌الله‌ حاج‌ شيخ‌ مرتضي‌ حائري‌، آيت ‌الله‌ مرعشي‌ و آيت ‌الله‌ سلطاني‌ فرا گرفت‌ و در درس‌ تفسير علامه‌ طباطبايي‌ نيز حاضر شد.

وي‌ در درس‌ خارج‌ علماي‌ بزرگي‌ همچون‌ آيت ‌الله‌ بروجردي‌(ره‌)، آيت ‌الله‌ اراكي‌، آيت ‌الله‌ شيخ‌ محمدتقي‌ آملي‌، آيت ‌الله‌ شاهرودي‌ و نيز يك‌ دوره‌ كامل‌ در درس‌ خارج‌ امام‌ خميني‌(ره‌) شركت‌ كرد.

 آيت ‌الله‌ يزدي‌، ويژگي‌ درس‌ امام‌(ره‌) را چنين‌ برمي‌شمرد: «حضرت‌ امام‌(ره‌) قبل‌ و بعد از شروع‌ سال‌ تحصيلي‌ به‌ نصيحت‌ طلاب‌ مي‌پرداختند و در اكثر مواقع‌ هم‌ به‌ ياد دارم‌ كه‌ شاگردان‌ تحت‌ تأثير نفوذ كلام‌ حضرت‌ امام‌(ره‌) به‌ گريه‌ مي‌افتادند. عجيب‌ اينجا بود كه‌ مسائل‌ مطروحه‌ از سوي‌ امام‌ گاه‌ از اهميت‌ چنداني‌ برخوردار نبود، ولي‌ بحث‌ و بيان‌ امام‌ به‌ گونه‌اي‌ بود كه‌ همه‌ را به‌ گريه‌ مي‌انداخت‌».

از دوستان‌ و معاشران‌ آيت ‌الله‌ يزدي‌ در ايام‌ تحصيل‌ در اصفهان‌ مي‌توان‌ ازافرادي همچون فقيه‌ ايماني‌، مدني‌، اخوان‌ ابطحي‌، سيد محمدعلي‌ مجلسي‌ و سيد محمدباقر مجلسي‌ نام‌ برد.

همچنين‌ وي‌ در نخستين‌ سال‌هاي‌ طلبگي‌ با آيت ‌الله‌ سيد محمد حسين‌ بهشتي‌ آشنا شد و نظم‌ آن‌ شهيد سعيد را شايان‌ ستايش‌ مي‌داند.

 از دوستان‌ وي‌ در زمان‌ تحصيل‌ در قم‌ نيز مي‌توان‌ ازافرادي همچون محمدي‌ گيلاني‌، شيخ‌ حسين‌ مظاهري‌، شيخ‌ محمدتقي‌ مصباح‌ يزدي‌، سيد علي‌ اكبر موسوي‌ يزدي‌ و حاج‌ شيخ‌ مرتضي‌ تهراني‌(انصاري‌) نام‌ برد.

فعاليتهاي‌ علمي‌ و فرهنگي‌

زندگي‌ آيت ‌الله‌ يزدي‌، همواره‌ با تلاش‌ها و دغدغه‌هاي‌ علمي‌ و فرهنگي‌ همراه‌ بوده‌ است‌. بخشي‌ از اين‌ تلاش‌ها در قالب‌ سخنراني‌ها و تدريس‌ها تبلور يافته‌ است‌ كه‌ اغلب‌، اساسي‌ترين‌ مباحث‌ اسلام‌ و تشيع‌ در آن‌ مورد مداقه‌ قرار گرفته‌ است‌ و تا هم‌ اكنون‌ نيز ادامه‌ دارد.

آيت ‌الله‌ يزدي‌ در طول‌ دوران‌ مبارزه‌ بر ضد رژيم‌ شاهنشاهي‌، حتي‌ در زمان‌ تبعيد، دست‌ از نگاشتن‌ در جهت‌ تبيين‌ معارف‌ اسلامي‌ برنداشت‌.

فعاليت‌هاي‌ سياسي‌

زندگي‌ سياسي‌ حضرت‌ آيت ‌الله‌ يزدي‌، با توجه‌ به‌ مبارزة‌ بي‌ امان‌ ايشان‌ با رژيم‌ شاه‌ و نيز افشاگري‌هاي‌ فراوان‌ كه‌ به‌ تبعيد و شكنجه‌ وي منجر ‌شد،

آيت ‌الله‌ يزدي‌ با ورود به‌ حوزه‌ علميه‌ قم‌، مبارزه‌ و درس‌ را آغاز مي‌کند و با شركت‌ در درس‌ امام‌ خميني‌(ره‌) و جلساتي‌ عمومي‌ و خصوصي‌ ، توانايي‌ و عزم‌ خود را براي‌ پي‌گيري‌ جريان‌هاي‌ سياسي‌ و پيروي‌ از خط‌ مشي‌ امام‌(ره‌) اعلام‌ مي‌کند.

 ارتباط‌ وي‌ با امام‌ با حاضر شدن‌ در درس‌ خارج‌ اصول‌ ايشان‌ در مسجد سلماسي‌ و پرسش‌هاي‌ علمي‌ و سياسي‌ در پايان‌ درس‌ آغاز شد. در آن‌ ايام‌، در عصرهاي‌ جمعه‌، بيشتر جوانان‌ به‌ سينما مي‌رفتند و جو سينماها آكنده‌ از فيلم‌هاي‌ زشت‌ و مبتذل‌ بود.

حضرت‌ امام‌(ره‌) با توجه‌ به‌ اين‌ معضل‌، از علما و طلاب‌ خواسته‌ بودند كه‌ جلساتي‌ را در عصرهاي‌ جمعه‌ برقرار كنند. رساندن‌ اين‌ پيام‌ امام‌(ره‌) در برخي‌ از شهرها، به‌ عهده‌ آيت ‌الله‌ يزدي‌ بود.

يكي‌ از آن‌ جلسات‌، جلسه‌ معروف‌ مسجد امام‌ حسن‌ عسگري‌(ع‌) واقع‌ در قم‌ بود كه‌ هر يك‌ از علما، ده‌ شب‌ در آنجا به‌ سخنراني‌ مي‌پرداخت‌. هنگامي‌ كه‌ نوبت‌ به‌ آيت ‌الله‌ يزدي‌ رسيد، به‌ جاي‌ ده‌ شب‌، بيست‌ شب‌ آن‌ جلسه‌ را اداره‌ كرد. عنوان‌ بحث‌هاي‌ وي‌ در آن‌ بيست‌ شب‌، «انقلابهاي‌ تاريك‌ و روشن‌» بودكه‌ امام‌(ره‌) نيز يك‌ شب‌ به‌ آن‌ محفل‌ آمد و تا پايان‌ جلسه‌ هم‌ حضور داشت‌.

سخنراني‌هاي‌ وي در آن‌ ايام‌، چنان‌ مؤثر و شور آفرين‌ بود كه‌ باعث‌ شد امام‌ خميني‌(ره‌)  شيشة‌ عطري‌به او هديه‌ و براي‌ وي دعا کند.

ويژگي‌ سخنراني‌هاي‌ آيت ‌الله‌ يزدي‌ اين‌ بود كه‌ در سخنراني‌ خود ضمن‌ بيان‌ مكتب‌ و روش‌ اهل‌ بيت‌ و نيز خط‌ مشي‌ دشمنان‌ آنها، واقعيات‌ مبارزه‌ و مصداق‌هاي‌ كنوني‌ دشمني‌ با اهل‌ بيت‌ را بيان‌ مي‌كرد؛ مثلاً در باره‌ نهضت‌ امام‌ حسين‌(ع‌) سخن‌ مي‌گفت‌ و بدي‌ و پليدي‌ يزيد و پيروانش‌ را به‌ مردم‌ گوشزد مي‌كرد. سپس‌ حسينيان‌ زمان‌ و يزيديان‌ اين‌ دوره‌ را با ويژگي‌هاي‌ آنها و با انطباق‌ با صدر اسلام‌ بيان‌ مي‌فرمود. كتاب‌ «حسين‌ بن‌ علي‌ را بهتر بشناسيم‌» حاصل‌ اين‌ سخنراني‌ها بود كه‌ چند بار، ساواك‌ آن‌ را از بازار جمع‌آوري‌ كرد.

ساواك‌ كه‌ اين‌ گونه‌ افشاگري‌ها را برنمي‌تافت‌، آيت ‌الله‌ يزدي‌ را بارها دستگير و ممنوع‌ المنبر كرد؛ از جمله‌ دستگيري‌ بعد از 21 رمضان‌ در مسجد جامع‌ قم‌ و پس‌ از سخنراني‌ در منزل‌ آيت الله‌ گلپايگاني‌ را مي‌توان‌ نام‌ برد.




ساواك‌ بارها آيت الله يزدي را تبعيد كرد كه‌ طولاني‌ترين‌ آنها پس‌ از بندر لنگه‌ و بوشهر، رودبار بود؛ اما آيت الله‌ يزدي‌ در دوره‌ تبعيد نيز دست‌ از مبارزه‌ برنداشت و بارها به‌ طور مخفيانه‌ به‌ تهران‌ و قم‌ مي‌آمد و در جريان‌ امور قرار مي‌گرفت‌ و اعلاميه‌هاي‌ امام‌ را براي‌ مردم‌ و علماي‌ شهرها مي‌برد. ايشان‌ در قم‌ و تهران‌ جلساتي‌ را به‌ صورت‌ مخفي‌ تشكيل‌ مي‌داد و با افراد و جريان‌هاي‌ گوناگون‌ به‌ تبادل‌ نظر مي‌پرداخت‌ كه‌ به‌ جلسات‌ زيرزميني‌ شهرت‌ يافته‌ بود.

از ديگر فعاليت‌هايي‌ كه‌ در كارنامه سياسي‌ آيت الله‌ يزدي‌ مي‌درخشد، پناه‌ دادن‌ به‌ آن‌ دسته‌ از سربازان‌ فراري‌ بود كه‌ پس‌ از دستور امام‌(ره‌) و پيش‌ از پيروزي‌ انقلاب‌، از ارتش‌ گريخته‌ و به‌ مردم‌ پيوسته‌ بودند.

منزل‌ او در آستانه‌ پيروزي‌ انقلاب‌ مركز تلاش‌ها و نيز حل‌ و فصل‌ بسياري‌ از امور جريان‌هاي‌ انقلاب‌ بود. همان‌ منزلي‌ كه‌ امام‌(ره‌) پس‌ از پيروزي‌ انقلاب‌ و مراجعت‌ به‌ قم‌، در آن‌ ساكن‌ شدند.

پس‌ از پيروزي‌ انقلاب‌ اسلامي‌، در اولين‌ سخنراني‌ امام‌(ره‌) در فيضيه‌ كه‌ شور و شوق‌ فراوان‌ و كثرت‌ جمعيت‌ مانع‌ از انجام‌ اين‌ سخنراني‌ بود حضرت‌ امام‌ به‌ ايشان‌ دستور مي‌فرمايند براي‌ آرام‌ كردن‌ مردم‌ ايراد سخن‌ كنند و ايشان‌ نيز امر امام‌ را اطاعت‌ کردند  كه‌ خاطره آن‌ در اذهان‌ حاضران‌ در آن‌ روز بزرگ‌ باقي‌ مانده‌ است‌.

جامعه‌ مدرسين‌ حوزه‌ علميه‌ قم‌ از مراكز بسيار مهمي‌ بود كه‌ در زمان‌ رژيم‌ طاغوت‌، خدمات‌ شاياني‌ را به‌ مبارزات‌ ملت‌ ايران‌ براي‌ دست‌ يابي‌ به‌ انقلاب‌ اسلامي‌ انجام‌ داده‌ است‌.

آيت الله‌ محمد يزدي‌، از آغازين‌ روزهاي‌ تأسيس‌ اين‌ مركز، با آن‌ همكاري‌ داشته‌ است‌ و اين‌ همكاري‌ تاكنون‌ نيز ادامه‌ دارد.

وي در باره‌ جامعه‌ مدرسين‌ مي‌گويد: «جامعه‌ مدرسين‌ حوزه‌ علميه‌ قم‌ در شمار مراكزي‌ بود كه‌ بي‌ آنكه‌ تبليغات‌ هنگفتي‌ براي‌ اثبات‌ ارزش‌ و اعتبار خود بنمايد، توانست‌ احترام‌ توده مردم‌ را نسبت‌ به‌ خود جلب‌ كند. مردم‌ اعضاي‌ جامعه‌ را افرادي‌ متدين‌ و فاضل‌ يافته‌ بودند و عميقاً به‌ اين‌ باور رسيده‌ بودند كه‌ اينان‌ كساني‌ نيستند كه‌ براي‌ قصد و غرض‌ دنيوي‌ كاري‌ انجام‌ داده‌ و سخني‌ بگويند و جز براي‌ خير و انجام‌ وظيفه‌ ديني‌ و الهي‌ خودكاري‌ نمي‌كنند.

آيت الله‌ محمد يزدي‌، پس‌ از پيروزي‌ انقلاب‌ اسلامي‌ نيز همواره‌ در خدمت‌ نظام‌ و بازوي‌ تواناي‌ امام‌ و رهبري‌ بود.

 مسئوليت ها

 
1.رياست‌ دادگاه‌ انقلاب‌ اسلامي‌ قم‌

2.رياست‌ دفتر امام‌(ره‌) در قم‌

3.نمايندگي‌ مجلس‌ خبرگان‌ قانون‌ اساسي‌

4.نمايندگي‌ مجلس‌ شوراي‌ اسلامي‌ در دو دوره‌ متوالي‌ (دوره‌ اول‌ از قم‌ و دوره‌ دوم‌ از تهران‌)

5.نائب‌ رئيس‌ مجلس‌ شوراي‌ اسلامي‌

6.عضويت‌ در شوراي‌ نگهبان‌ پس‌ از استعفاي‌ آية‌الله‌ صافي‌ گلپايگاني‌

7.عضويت‌ در شوراي‌ بازنگري‌ قانوني‌ اساسي‌

8.رياست‌ قوه‌ قضائيه‌ با حكم‌ مقام‌ معظم‌ رهبري‌ در دو دورة‌ پنج‌ ساله‌

9.نمايندگي‌ رؤساي‌ سه‌ قوه‌ در هيأت‌ سه‌ نفره‌ حل‌ اختلاف‌ بين‌ مرحوم‌ رجايي‌ و بني‌صدر

10.نمايندگي‌ مجلس‌ خبرگان‌ رهبري‌؛

 11.نائب‌ رئيس‌ و قائم‌ مقام‌ اجرائي‌ جامعه‌ مدرسين‌ حوزه‌ علميه‌ قم‌.





آيت الله يزدي هم اکنون نايب رئيس اول مجلس خبرگان رهبري است.


انتهاي پيام/س3
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار