وزير علوم، تحقيقات و فناوري گفت: اگر دانشگاه پول و بودجه نداشته باشد كه مازاد بر ظرفيت دانشجو را رايگان پذيرش كند دانشجو از كشور خارج مي شود و پول و هزينه خارج از مرزها صرف مي شود دانشگاه پولي را وزارت علوم پيشنهاد نكرد اما چون قانون است اجرا مي كند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، كامران دانشجو  در نشست سراسري هماهنگي تشكل‌هاي دانشگاهي كه امروز در دانشكده اقتصاد دانشگاه شهيد بهشتي برگزار شد،‌ اظهار داشت: ما هر نقدي هم که به يکديگر داريم، در يك خانواده بزرگ به نام انقلاب هستيم. مرزمان با دشمنان كاملا مشخص است و نبايد بگذاريم دشمن از بحث و جدل ما استفاده كند.

وي افزود:‌ اگر نقدي به هم داريم اما هر دو طرف در برابر يك دشمن و در يك جبهه و پيرو ولايت هستيم امكان دارد اشتباه كنيم اما نيت اصلي‌مان پيروي از خط ولايت است و اينکه از آمريكا و ايادي اش بيزاريم و نمي‌گذاريم دشمن از انتقاداتي که مي‌کنيم سوءاستفاده كند.

دانشجو تصريح كرد: دانشگاه مكاني است كه مي‌بايست صحبت از اختلاف سليقه در آن باشد اما شأن دانشگاه در اين نيست كه اگر مخالف نظر و سليقه دانشجو حرفي گفته شد سوت وكف بزنند.

وزير علوم با بيان اينکه در دانشگاه نبايد مثل سالن مد رفتار كنيد شان دانشگاه و معبر عمومي اين نيست، اظهار داشت: عده اي مي‌گويند دانشگاهي آزاد و سرحال و با نشاط است تا هر كس هر چه مي‌خواهد بگويد ولي اينطور نيست؛ همه حرف ها بايد در چارچوب اسلام زده شود.

دانشجو تصريح كرد: نبايد تشكل‌هاي دانشگاهي به وضعيت موجود قانع باشند و مي بايست مطالبه گر باشند كه اين با پرخاشگري تفاوت دارد. مطلوب و آرمان هاي نسل ها با هم فاصله دارند ما حركت به سمت هدف مطلوب را شروع كرده ايم.

وزير علوم در ادامه افزود: در بحث اسلامي شدن دانشگاهها تشكل ها در سراسر كشور چند مقاله نوشتند. 14 نفر از مراجع قم بحث حجاب و عفاف را كه از سال 66 بر زمين مانده بود تاييد كردند خواسته ما اين است مقاله بنويسيد و به روزنامه ها و رسانه ها بدهيد.

دانشجو تصريح كرد: مي گويند بايد كار فرهنگي كرد اما کار فرهنگي، فقط ايجابي نيست. كجاي انديشه امام(ره) اختلاط يعني مناسبات پسر و دختر به سبك غربي را مجاز مي داند. بعد از 34 سال كه از انقلاب مي گذرد ما فقط يك دانشگاه دخترانه داريم اما اميدواريم در مهر ماه مواردي از اينگونه را به عنوان عينيت ببينيم.

وي گفت: مي گويند فضاي دانشگاه فضاي مطلوبي نيست. ما سعي و تلاش خود را در دانشگاه‌ها مي كنيم در بحث آزادي بيان همه حرفها زده شد بعد مي گويند آزادي بيان نيست اگر در جايي برخوردي صورت گرفته است نبايد به پاي كل نظام و آموزش عالي گذاشته شود. من بعيد مي دانم تشكل ها و دانشجوها از گفتن مطالب بترسند نظر را بايد گفت ولي ارائه نظريه، كار نظريه پرداز است .

دانشجو خاطر نشان كرد: در بحث دانشگاه پولي، دانشگاهها ظرفيتي براي پذيرش دانشجو را اعلام مي كنند و وزارت علوم هم شاخص هايي مطرح مي كند. اگر مازاد بر ظرفيت دانشجو وجود داشت ما هزينه اي در نظر مي گيريم و پولي از دانشجو كسر مي كنيم زيرا اگر دانشگاهها ، دانشجو را جذب نكنند دانشجو به دانشگاههاي خارجي پناه مي برد و دوري از خانه و فرهنگ اسلامي تبعات خوبي ندارد و از طرفي با خارج شدن پول و ارز از كشور به اقتصاد لطمه مي خورد اگر دانشجو با رتبه پايين‌تر از شاخص معيار قبول شد شهريه اي مي پردازد و در كشورش شروع به درس خواندن مي كند.

وي در ادامه اظهار داشت: دانشجويي كه پول ندارد اما رتبه پايين تري آورده است هيچ حقي بر آن كه رتبه بالاتر دارد و بي پول است ندارد اگر اعتراضي وجود دارد به قانون رجوع كنيد.

 دانشجو تصريح كرد: اگر دانشگاه پول و بودجه نداشته باشد كه مازاد بر ظرفيت دانشجو را رايگان پذيرش كند دانشجو از كشور خارج مي شود و پول و هزينه خارج از مرزها صرف مي شود دانشگاه پولي را وزارت علوم پيشنهاد نكرد اما چون قانون است اجرا مي كند.

 وي در ادامه تصريح كرد: در تاجيكستان، دانشجويي التماس مي كرد ظرفيت دانشگاهها را بالا ببريم تا افرادي مثل وي به کشور برگردند زيرا در خارج هم پول مي دهند و هم به گفته اين دانشجو، نزديك است که به فساد كشيده شوند.

دانشجو گفت: من قبول ندارم وضعيت كيفي دانشگاهها پايين آمده است. توليد علم كشور ما از دانشجوي ارشد دكتري حاصل شده است كه نسبت به 4 سال گذشته 15000 عدد مقاله بيشتر منتشر شده است. استاد بي سواد كه نمي تواند اين جور دانشجو را تربيت كند تا مقاله اي ارائه دهد و در كنفرانس بين المللي شركت كند. ما 17000 مقاله فارسي و 21000 مقاله خارجي داريم و در منطقه اول هستيم.

وي اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در همه جا از رشد علمي و فن آوري كشور اظهار رضايت و خرسندي كرده اند. ما در نانو ، هوا فضا و هسته اي اول هستيم اگر به گفته قشر دانشگاهي، كيفيت دانشگاهها پايين است پس چرا دانشگاهها را تحريم مي كنند و چرا اساتيد ما ترور مي شوند.

دانشجو در ادامه افزود: هر استاديار به بالا يك دانشجو براي مقطع دكترا مي گيرد و ما در سياست خود اين موضوع را دنبال مي كنيم كه براي شهرستانهاي محروم دانشگاه براي مقطع دكترا تاسيس كنيم. اگر موقعيت ايجاد نشود دانشجوهاي شهرستان به دانشگاههاي تهران مي آيند.

وزير علوم ادامه داد: علي محمدي و شهرياري در همين دانشگاهها درس خواندند آيا كيفيت علمي نداشت؟ من در اين جا خاطر نشان مي كنم اساتيد ما هيچ از اساتيد دنيا كم ندارند البته ما بايد ظرفيت تحصيلات تكميلي را افزايش دهيم.

وي يادآور شد: زير ساختهاي ما كوچكترين كسري ندارند. من مخالف پارتي بازي فردي در گرفتن مدرك دكتري هستم و اگر متوجه اين موضوع شوم شديدا برخورد مي كنم. ما 37 پروژه كلان در طراحي و ساخت هواپيماهاي 150 نفره را آغاز كرديم و با وزارت صنعت و معدن 140 ميليارد تومان قرار داد بسته ايم .

دانشجو گفت: ما طرفدار پرورش اساتيد انقلابي در دانشگاهها هستيم اما نه انقلابي نما. ما در حال جذب مجموعه اي از افراد با سابقه براي سمت استادي هستيم و از افراد سرشناس، شايسته ترين را انتخاب مي كنيم. بنده شخصا نمي توانم دنبال تك تك آدم ها بگردم به خاطر همين كميته اي 9 نفره تشكيل دادم تا آنها افرادي باسابقه و سرشناس را براي سمت استادي به من معرفي كنند.

وي تصريح كرد: در بحث مديريت سليقه اي دخالت سليقه را مي توان كم كرد اما نمي توان حذف كرد. ما به طور جدي به دنبال رفع ايراد آيين نامه ها هستيم.

وزير علوم گفت: مگر مي شود قشر دانشجو بدون فكر در مورد تحريم ها و فضاي اقتصادي كشور تصميم سازي كند و در اين فضا مطالبه داشته باشد. اگر اين كار را هم انجام داد آيا انصاف است ما در اين وضعيت اقتصادي و تحريم سفت و محكم عمل كنيم تا دشمن به دانشگاه طمع نكند.

دانشجو فضاسازي سالم در عرصه فرهنگ را بر عهده دانشگاهيان دانست و افزود: من خواستار اين هستم كه دانشجويان در بحث انتخابات 92 هوشيار عمل كنند. در سالي كه مي آيد دشمن به دنبال تفرقه انداختن است. نگذاريد تفرقه بيندازد زيرا بعضي اوقات دشمن از اختلاف سليقه ها سو استفاده مي كند.

وي در پايان خاطرنشان کرد: تشكل ها نبايد سرباز جناح ها و احزاب بيروني باشند و بايد بسيار آگاهانه و هوشيارانه در مسير پيشروي انتخابات  عمل كنند.

انتهاي پيام/ش3

برچسب ها: دانشجو ، دانشگاه ، آزاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار