محسن رضايی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و پيش از اين فرمانده پیشین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نامزد دورهٔ دهم ریاست جمهوری ایران بود.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، محسن رضايي در شهريور 1376 از سوي مقام معظم رهبري  به عنوان "دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام" منصوب شد و مطالعات اوليه براي تنظيم سند چشم انداز 20 ساله ايران را آغاز کرد.

زندگي نامه

رضایی 10 شهريور 1333 در مسجد سليمان به دنيا آمد. پس از به پايان رساندن تحصيلات ابتدايي و بخشي از تحصيلات متوسطه در دبيرستان سينا مسجدسليمان،با رتبه نهم در آزمون ورودي هنرستان صنعتي شرکت ملي نفت ايران در اهواز پذيرفته شد و در سال 1348 به اين شهر هجرت کرد و در محله خزعيله يا سچه ساکن شد.

مبارزه سياسي فرهنگي با رژيم شاه را از ترم دوم هنرستان صنعتي آغاز نمود و به زودي در حالي که خود را براي شرکت در کنکور دانشگاه ها آماده مي کرد، در رابطه با اين فعاليت هاي سياسي توسط ساواک اهواز بازداشت شد و مورد شکنجه و بازجويي قرار گرفت.

شروع فعاليت هاي سياسي

در سال ۱۳۵۲ جهت تحصیل در رشته مهندسی مکانیک در دانشگاه علم و صنعت به تهران آمد و وارد مبارزات چریکی علیه سلطنت پهلوی شد.

در آن هنگام او از اعضای بلندپایه گروه چریکی اسلامی منصورون بود و از اعضای کلیدی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی بود که پس از انقلاب ۵۷ با ائتلاف هفت گروه چریکی ایجاد شده‌بود.

با شدت گرفتن فشار پليس سياسي شاه (ساواک) بر گروه هاي چريکي، ناچار شد دانشگاه و کار صنعتي را رها کند.

پس از اين زندگي مخفي را در پيش گرفت و در فاصله سال هاي 1353 تا 1357 به کادرسازي و گسترش تشکيلات جمعيت منصورون همت گمارد تا شاخه هاي تشکيلات در 7 استان و 17 شهرستان مهم کشور راه اندازي شد.

در آستانه پيروزي انقلاب و ورود امام خميني (ره) به ميهن، جمعيت منصورون به عنوان بزرگ ترين گروه چريگي طرفدار حضرت امام (ره) و روحانيت (به همراه گروه توحيدي صف و گروه موحدين) وظيفه حفاظت از حضرت امام (ره) را برعهده گرفت.

در سال 1358 که به پيشنهاد استاد شهيد مرتضي مطهري، 7 گروه مسلح مسلمان با يکديگر ادغام شدند تا بازوي مسلحي براي حفاظت از انقلاب نوپاي اسلامي باشند، او از سوي گروه منصورون به عضويت شوراي مرکزي "سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي" در آمد.

عضويت او در اين سازمان بيش از 3 ماه به طول نيانجاميد و در خرداد 1358 با حمايت حضرت امام (ره) واحد اطلاعات و بررسي هاي سياسي را در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي بنيان نهاد و به عضويت شوراي فرماندهي سپاه درآمد.

فرماندهي کل سپاه پاسداران

در شهريور 1360 از سوي حضرت امام خميني(ره) به فرماندهي کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به عنوان پنجمين فرمانده کل سپاه منصوب شد و در دوران پرافتخار هشت سال دفاع مقدس، فرماندهي سپاه اسلام را برعهده داشت و دو دانشگاه امام حسین و بقیة الله وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تاسيس کرد.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام

در شهريور 1376 پس از قبول استعفاي وي توسط رهبر انقلاب از فرمانده سپاه ، از سوي ايشان به عنوان "دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام" منصوب شد و مطالعات اوليه براي تنظيم سند چشم انداز 20 ساله ايران را آغاز نمود.


در سال 1384 کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شد اما دو روز قبل از انتخابات کناره گیری کرد.

رضايي:ترور احمد، انتقام موساد از من بود

در میانه آبان ماه سال گذشته پسر ارشد محسن رضایی در دبی به طرز مشکوکی جان باخت. گرچه پلیس امارات درباره مرگ احمد رضایی چند گزارش متفاوت داد؛ اما پیگیری های خانواده رضایی بر سر این پرونده همچنان ادامه دارد. محسن رضایی چهار احتمال را برای جان باختن فرزندش مطرح می کند:

 اول از اینکه وی خود کشی کرده باشد. موضوع دوم ترور توسط منافقین بوده، احتمال سوم ترور توسط سازمان سیا و احتمال چهارم ترور توسط سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی، موساد بوده است. رضایی سه فرضیه اول را رد شده می داند و می گوید علائم و اسنادی وجود دارد که این ترور توسط موساد صورت گرفته و آمریکایی ها هم اطلاع داشتند. آنها اما منتظرند تا پرونده تحقیقات تکمیل شود. اما اینکه موساد از ترور احمد رضایی چه سودی می برد از نظر رضایی بیشتر به یک تسویه حساب با فرمانده جنگ ایران می ماند.

"این کار را موساد برای انتقام گیری از من به خاطر دوران فرماندهیم در سپاه و اقداماتی که من در تشکیل حزب الله و حماس انجام داده ام، انجام داده است. در این خصوص اسنادی به دست ما رسیده اما هنوز به یقین کامل نرسیده ایم اما فرضیه انتقام گیری توسط موساد، فرضیه بسیار محکمي است."

نهمین انتخابات ریاست جمهوری

محسن رضایی در سال ۱۳۷۸ خود را کاندیدای نمایندگی مجلس شورای اسلامی در تهران کرد و در فهرست "ائتلاف خط امام و رهبری" قرار داشت، اما موفق به کسب آرای لازم نشد.

او همچنین در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۴ نیز با شعار انتخاباتی "دولت عشق" حضور یافت، اما دو روز پیش از برگزاری انتخابات کناره‌گیری خود را اعلام کرد. در بیانیه‌ای که او در آن زمان منتشر کرد، دلیل کناره گیری خود را "جلوگیری از پراکندگی آرای مردم" در اثر کثرت نامزدها عنوان کرد.

دهمين انتخابات ریاست جمهوری

در سال 88 وي کانديداي انتخابات رياست جمهوري شد. وی در بین نامزدهای رسمی انتخابات، آخرین فردی بود که به صحنه وارد شد. رضائی با ایده "دولت ائتلافی" و بصورت مستقل وارد انتخابات شد. وی نفر سوم از بین کاندیداهای چهارگانه شد.

بعد از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال 1388، رضایی به همراه کروبی و موسوی، دیگر کاندیداهای ریاست جمهوری به نتایج آرا اعتراض کردند. او شکایت خود را رسما به شورای نگهبان ارائه کرد، اما بعدتر در اطلاعیه ای خود را سرباز رهبر خواند و از اعتراض خود صرف نظر نمود. وی اعتراضات به نتیجه ی انتخابات ریاست جمهموری  را "فتنه" نامید و گفت: چه پیش و چه پس از انتخابات شما دیدید كه شيوه من با دیگر نامزدها متفاوت بود. من مي‌دانم كه مردم پیش از انتخابات، چه برداشتي از عملكرد من داشتند؛ برای همین در مورد آن صحبت نمي‌كنم؛ اما پس از انتخابات من ريسماني را به نام قانون برگزیدم و به آن متصل شدم. تا زماني كه وقت اعتراض كردن وجود داشت من اعتراض و شكايت كردم و حرف زدم، ولی زماني كه شوراي نگهبان اظهارنظر خود را ارایه داد، من آن را تمكين كردم.

يازدهمين انتخابات رياست جمهوري

جبهه ايستادگي اعلام کرده است که اگر محسن رضايي به طور جدي و رسمي اعلام حضور كنند، حتما اين جبهه بررسي‌هاي لازم را انجام خواهد داد و قطعا بعد از اعلام رسمي رضايي، جبهه ايستادگي هم اعلام نظر خواهد كرد.


انتهاي پيام/س3
برچسب ها: مجمع تشخیص ، رضایی ، سپاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار