کارشناس مسئول گیاهان دارویی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: پودر تهیه شده از آسیاب دانه های شنبلیله گياه را مي توان به صورت خمير درآورده و برای بهبوی كورك و دُمل هاي چركي پوست روی قرار داد.

نقشی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: شنبليله گياهي است علفي به ارتفاع 10 تا 50 سانتي متر با گل هايي منفرد و به رنگ روشن كه رنگ ميوه هاي آن زرد تا قهوه اي است.

وی تصریح کرد: شنبليله يك داروي گوارشي تلخ بوده و مي توان آن را در بيماري قند و به صورت موضعي در التهابات پوستي مصرف كرد.

نقشی ادامه داد: شنبلیله حاوي مقادير زيادي آهن، فسفر و ويتامين D بوده و دانه هاي آن به لحاظ دارا بودن برخي عناصر همچون آهن در درمان ضعف عمومي بدن توصیه می شود.

کارشناس مسئول گیاهان دارویی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: اين گياه در بيشتر نواحي كشور از جمله آذربايجان شرقی، اصفهان، فارس، سمنان و دامغان مي رويد و بعنوان سبزي خوراكي كاشته شده و مصرف مي شود.

وی اظهار داشت: جوشانده دانه هاي شنبلیله براي نرمي پوست و همچنين رفع تحريكات جلدي به كار مي رود وبه اين منظور مي توان جوشانده آن را به شكل كُمپرس به كار برد.

نقشی تاکید کرد: کارشناسان مصرف جوشانده دانه هاي اين گياه را به صورت غِرغِره و برای رفع ورم لوزه ها توصیه می نمایند./س

برچسب ها: شنبلیله ، چرکی ، پوست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.