کارشناس روابط آمريکا و ايران در گفتگو با سي سي تي وي تاکيد کرد فشار بيش از حد بر ايران و کشورهايي که با ايران همکاري مي کنند باعث تضعيف جايگاه آمريکا مي شود.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني سي سي تي وي، دکتر ادموند غريب درباره فشار آمريکا بر کشورهاي ديگر براي قطع خريد نفت از ايران گفت: آمريکا تحريمهاي نفتي عليه ايران را مسئله اي مهم براي امنيت ملي خود مي داند.

"در اينجا گفته مي شود تحريم هاي نفتي عليه ايران يکي از راههايي است که مي توان با تکيه بر آن از وقوع رويارويي نظامي با ايران جلوگيري کرد. "

اين تحليلگر درباره علت اينکه آمريکا برخي از کشورها را از مجازاتهاي خود در رابطه با تحريم نفتي ايران معاف کرده و درباره برخي ديگر اين کار را نکرده است گفت اين مسئله اي بسيار مهم است. آمريکا مي داند که نمي تواند همه معاملات تجاري کشورهاي ديگر را با ايران متوقف کند اما تلاش مي کند تا با فشار به برخي از کشورها معاملات تجاري آنها را با ايران کاهش دهد. البته مشکل اساسي اين است که آمريکا در خصوص اين مسئله سياستي دوگانه دارد. براي مثال درباره چين، اين کشور همچنان اصرار دارد که آمريکا يا طرفهاي ثالث حق ندارند به چين ديکته کنند که روابطش با کشورهاي ديگر چگونه باشد و چه معاملاتي با آنها داشته باشد با وجود اين آمريکا چين را از مجازاتهايي که تعيين کرده بود معاف کرده است اين در حاليست که چين خريد نفت ايران را در دو ماه گذشته افزايش داده است.

"بعلاوه برخي از اقتصاددانهاي آمريکايي نگران هستند که فشار بيش از حد بر جامعه جهاني و کشورهايي نظير ايران و کشورهايي که مي خواهند با ايران تجارت و تعامل داشته باشند، ممکن است باعث شود تا آنها وابستگي خود را به دلار کم کنند و  مستقل عمل کنند. هم اکنون ما شاهديم برخي معاملات با ايران به شکل پايا پاي و با پرداخت طلا يا ارزهاي محلي انجام مي شود. اگر اين روند ادامه پيدا کند باعث مي شود تا کشورها سياستها و روشهايي را اتخاذ کنند که در نهايت موضع آمريکا را تضعيف کند. "
برچسب ها: ایران ، فشار ، تحریم ، نفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار