تحليلگر مسائل کشورهاي عربي به بررسي موضع عربستان سعودي و تامين مالي وهابي ها در برابر بهار عربي پرداخت.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني فرانس24، گوتيه ريبينسکي تحليلگر سياسي فرانس 24 گفت: ماهيت عربستان سعودي اين است که با هر گونه انقلاب و تحولي مخالفت مي کند. محافظه گرايي وهابي هاي سعودي موجب شده است که اين کشور در برابر هر گونه تحول مقاومت کند. اين کشور که مهمترين کشور صادر کننده نفت در جهان به شمار مي رود از اين سلاح براي حفظ آرامش داخلي استفاده مي کند چرا که کوچکترين تنشي در اين کشور منجر به تحولات جهاني قيمت نفت مي شود. عربستان با در اختيار داشتن مکه مهمترين منطقه مقدس مسلمانان مدعي است در برابر انقلابهاي عربي مقاومت مي کند. 

اما ادعاي لزوم حفظ ثبات در کنار پول هاي سعودي به سلفي ها در کشورهاي منطقه دو امر ضد و نقيض به نظر مي رسد.

برنارد هيکل استاد دانشگاه پرينستون در اين باره گفت: عربستان سعودي سالهاي زيادي از  برداشتي سلفي از اسلام حمايت کرده که بيشتر ماهيت مذهبي  داشت و انقلابي نبود. مشکلي که با سلفي ها وجود دارد اين است که درون آن مدام افراط صورت مي گيرد. القاعده  يکي از پديده هاي افراط گري درون جريان سلفي بوده است. عربستان سعودي نتوانسته است جنبش سلفي را خارج از مرزهايش کنترل و مهار کند اما اين کشور هنوز جريانهاي سلفي پول مي دهد. 

ريبينسکي گفت در مصر اما عربستان به سعوديها پول نمي دهد آيا از  وقايع اين کشور در هراس است؟

هيکل گفت دقيقا همين طور است. بيشترين ترس سعوديها در مصر اخوان المسلمين است. اخوان المسلمين ماهيتا فعال  هستند و اتحادي که در دهه هاي 1950 و 1960 بين اخوان و عربستان شکل گرفته بود؛ در دهه1990 شکسته شد.

عربستان سعودي خواهان سرنگوني بشار  اسد در سوريه و پايان يافتن رژيم علوي در آن کشور است تا رژيمي سني در دمشق روي کار بيايد که با عربستان متحد و دشمن ايران باشد.

عربستان و قطر درحال در پيش گرفتن  سياستي خصمانه از طريق اعطاي پولهاي کلان به مخالفان سوري اند.

ريبينسکي يادآوري کرد علاوه بر پول عربستان با اسلحه نيز  اقدام مي کند. در قضيه  بحرين نيروهاي عربستان سعودي علنا بحرين را اشغال کردند. 

برنارد هيکل گفت عربستان در سرکوب قيام شيعيان بحرين نقشي سرنوشت ساز ايفا کرد.  عربستان 135 ميليارد دلار در عربستان تزريق کرد تا آرامش داخلي را بخرد و با جنبش انقلابي عربي مقابله کند. عربستان سعودي بحرين را کشوري خارجي نمي داند بلکه آن را بخشي از خاک خود مي داند و به هيچ وجه نمي تواند تحمل کند که اين کشور تحت کنترل شيعيان درآيد.
 
وي درباره عدم واکنش جهاني به اين دخالت عربستان گفت: عربستان سعودي به آمريکا هشدار داده بود که بحرين خط قرمز تلقي مي شود و ما اين انقلاب شيعه را سرکوب مي کنيم و حتي ده ميليارد دلار به رژيم سني بحرين پول مي دهيم.

برنارد هيکل گفت مسئولان سعودي با پول موفق شده اند صداي اعتراض جوانان را آرام کنند اما در هر صورت همه چيز به تحولات قيمت جهاني نفت بستگي دارد روزي که نفت عربستان تمام شود و بحراني در کشور بروز کند ديگر نمي توان با پول خشم مردم را آرام کرد. تا زماني که در کشورهاي عربي هرج و مرج باشد و قيمت نفت همچنان بالا ، سعوديها قدرت عمل خواهند داشت. اين وضع پنج تا ده سال ديگر ادامه مي يابد.

هيکل درباره وراثت سلطنت در عربستان سعودي گفت اين خاندان سلطنتي به اصلاحات نياز دارد.  وليعهد  کنوني  هفتاد و هفت ساله است. برادر او جوانتر است. اين خانواده بزرگ سلطنتي بايد بالاخره مشکلات وراثت را حل و فصل کند.
برچسب ها: وهابی ، عربستان ، دلار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار