رئيس دستگاه قضا گفت: بيش از 50 درصد زنداني‌ها در کشور مربوط به جرايم مواد مخدر هستند.

به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، آيت‌الله آملي لاريجاني امروز در افتتاحيه همايش ملي پژوهش در نظام عدالت کيفري پرداختن به تحقيق و پژوهش را يک ضرورتي مهم براي دستگاه قضايي دانست و اظهار داشت: برگزاري اين گونه همايش ها براي نشاط دستگاه قضا ضروري است.

وي در انتقاد به عنوان همايش ادامه داد: اگرچه برگزاري اين گونه همايش ها در باب پژوهش ارزش بالايي دارد اما شايد بهتر بود که در ابتدا درباره عدالت کيفري بحث مي شد.

رئيس دستگاه قضا افزود: ميزان بحث‌هايي که درباره عدالت  کيفري انجام شده زياد نيست و به مباحث به صورت گسترده نپرداخته‌ايم.

آيت‌الله آملي لاريجاني گفت: بدون اينکه يک رشته‌اي را توسعه داده باشيم نمي‌توان به پژوهش در آن رشته پرداخت و اين تناسب درستي ندارد البته پيرامون عدالت کيفري تحت عناوين مختلفي بحث شده اما زياد نيست.

وي تاکيد کرد: بايد بر ترويج و پرداختن به مباحث مربوط به عدالت کيفري تمرکز کنيم و بعد از اينکه بحث‌هاي تخصصي زيادي را درباره عدالت کيفري انجام داديم به پژوهش بپردازيم.

رئيس دستگاه قضا ادامه داد: بحث عدالت کيفري در زبان ما خيلي لفظ جا افتاده اي نيست و به نظرم فقط جعل اصطلاحي صورت گرفته است.

وي تصريح کرد: در پرداختن به بحث عدالت کيفري تناسب‌ها به خوبي رعايت نشده و فکر مي‌کنم که فقط ترجمه‌اي از زبان انگليسي درباره عدالت کيفري به اصطلاحات ما وارد شده است.

آيت‌الله آملي لاريجاني با اشاره به معني عدالت کيفري در زبان انگليسي گفت: در فرهنگ آکسفورد عدالت کيفري را به معناي عام مديريت پروسه قضايي و قانون ترجمه کرده‌اند.

وي با اشاره به بحث عدالت کيفري ادامه داد: در مباحث مربوط به عدالت کيفري سوال‌هاي مختلفي مطرح مي‌شود که آيا سوال‌هاي سيستم عدالت کيفري عادلانه است يا خير و اگر از عدالت کيفري نام مي‌بريم ديگر سوال پرسيدن از عادلانه بودن آن معنايي ندارد.

رئيس دستگاه قضا بحث عدالت کيفري را ميان‌رشته‌اي دانست و تصريح کرد: در عدالت کيفري، رشته‌هاي مختلفي با يکديگر مرتبط مي‌شوند و جمع کردن اين مباحث کار بسيار دشواري را پيش روي افراد محقق قرار مي دهد.

رئيس دستگاه قضا يکي ديگر از مهم‌ترين جهات بحث در عدالت کيفري را از منظر فلسفي دانست و تصريح کرد: کمتر کتابي ديده مي‌شود که به بحث عدالت کيفري کار کرده و به بحث فلسفي کشيده نشده باشد.

آيت آملي لاريجاني جنبه ديگر بحث در عدالت کيفري را از لحاظ فلسفه اخلاقي و سياسي دانست و افزود: در اين قسمت از عدالت کيفري سوال هايي مطرح مي شود که چرا مجازات از لحاظ اخلاقي صحيح است؟

وي ادامه داد: بحث عدالت با کيفري ارتباط وسيعي دارد و سوالاتي مطرح مي شود که آيا قوانين ما عادلانه است يعني قانوني که از قوه مقننه عبور کرده تقنيني عادلانه داشته يا خير؟

رئيس دستگاه قضا تصريح کرد: در باب عدالت نيز بحث هاي گسترده‌اي وجود دارد و ليبرال ها قصد دارند که فکر ديگري از عدالت را ارائه کنند.

آيت الله آملي لاريجاني با اشاره به بحث جامعه شناختي در عدالت کيفري گفت: برخي از جامعه شناسان نيز به بعد جامعه شناختي عدالت کيفري توجه دارند و آنان بررسي مي کنند که مجازات ها چه آثاري در جامعه خواهد داشت.

رئيس دستگاه قضا تراکم زنداني هاي مواد مخدر را در کشور معضل خواند و ادامه داد: بيش از 50 درصد از زنداني ها مربوط به جرائم مواد مخدر است و اين زنداني ها خانواده دارند.

وي تاکيد کرد: بحث هاي مربوط به مجازات که شامل زندان و غير آن مي شود آثار متعددي دارد که قابل بحث است.

وي تصريح کرد: در جمهوري اسلامي ايران که متفکران آن با ايمان و مومن هستند در بحث اعمال مجازات ها علاوه بر نگاه جامعه شناختي بايد از منظر وحياني نيز به اين مسئله توجه کرد.

آيت الله آملي لاريجاني افزود: عقل فلسفي از پرداختن به مجازات هاي خاص و حدود آن ناتوان است پس بنابراين در سيستم وحياني با حکومت ديني طبيعتا بايد به اين جهت نيز توجه کنيم و مباحث درباره آن به بحث هاي فقهي و جنبه هاي اجتهادي بر مي گردد.

رئيس دستگاه قضا با اشاره به جهت اجرايي مجازات ها گفت: در پروسه قضايي کيفري علاوه بر تقنين در مقام اجرا نيز بحثهايي را نيز داريم و به حدود اختيارات مجري نيز پرداخته شده است.

وي گفت: اگر بنا داريم تحقيقاتي انجام بدهيم بايد در انجام اين تحقيقات به تمامي جهات توجه کنيم.

آيت الله آملي لاريجاني توجه به بحث ارزش ها در پژوهش را ضروري دانست و تصريح کرد: در عناوين مربوط به اين همايش از اخلاق حرفه اي نيز نام برده شد و رعايت اخلاق در پژوهش بحث مهمي است و به رفتار پژوهشگر بر مي گردد ولي منظور من اخلاق پژوهشگر نيست بلکه توجه به دخالت ارزش ها در پژوهش است و اينکه ارزش ها چه تاثيري بر پژوهش دارند.

رئيس دستگه قضا با اشاره به اين مطلب افزود: بسياري از اساتيد مغرب زمين در اين باره بحث هاي مختفي دارند و دخالت ارزش ها در علوم انساني بسيار مهم است.

آيت‌الله آملي لاريجاني ادامه داد: يکي از نکات مهم در بحث دخالت ارزش‌ها در پژوهش عدالت است و ما با توجه به معاني عدالت بايد يک تصوير روشني از حق داشته باشيم.

رئيس دستگاه قضا اظهار داشت: ليبرال دموکراسي و مدرنيته با مشکلاتي مواجه است و يکي از آن مشکلات اين است که آنان مي‌گويند انسان خودش راه و مسير آينده را تعيين مي کند و سوالي در اين جا مطرح مي‌شود، پس نظامي که حکومت عادلانه دارد بايد براساس کدام ارزش‌ها کار کند.

آيت‌الله آملي لاريجاني تاکيد کرد: نظام ايماني ما با ارزش‌هايي که در غرب مطرح مي‌شود، همسويي ندارد و در نگاه قرآن به ارزش‌ها، آينده افراد از يک ديگر جدا نيست.

رئيس دستگاه قضايي كشور خاطرنشان كرد: قانون اساسي ايران در همان ابتدا اصول اوليه ايمان به خداوند و نظام توحيدي را اصل قرار مي دهد./پ3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار