مرگ و میر در اثر سرطان بیشتر از تصادفات است .


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مازندران جسم انسان از میلیون ها سلول تشکیل شده است که در کنار هم بافتهایی مانند ماهیچه ها / استخوان و پوست را می سازند و هر کدام عملکرد واحد خود را دارند .

سلول ها به طور طبیعی با دو تا شدن به صورت منظم و کنترل شده تکثیر و منجر به رشد و ترمیم بافت های بدن می شوند .

اما بعضی وقت ها سلول ها بدون کنترل و به صورت غیر عادی و بی رویه تکثیر و در یک نقطه از بدن انباشته می شوند و تشکیل تومور می دهند که می تواند خوش خیم یا بدخیم باشد . تومورهای خوش خیم معمولا قسمت کوچکی از بدن را اشغال و به آهستگی رشد می کنند و با توجه به راه اندازی و محلشان مشکلاتی را به وجود می آورند که با تشخیص به موقع و جراحی رفع می شود .

اماتوده های بدخیم ( سرطان ) یا نئوپلاسم مانند نوع خوش خیم آن در یک نقطه از بدن جمع می شوند اما می توانند به بافت ها و ارکانهای مجاور گسترش یابند این سلول های سرطانی که مانند فرخیک هستند می توانند وارد جریان خون و سیستم لنفاتیک ( سلول های ایمنی ) شده و به همه قسمت های بدن گسترش یابند . انواع سرطان شامل سارکم که از بافت همبند مثل غضروف / استخوان / و ماهیچه منشاء می گیرد کارسینوم که سازنده غدد سرطان پوست و ریه و پستان است لوسمی و لنموم که از سلول های تشکیل دهنده خون و یمنی منشاء می گیرد .

رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه در مازندران با توجه به گردشگر پذیر بودن و ورود مسافران میلیونی مرگ و میر در اثر تصادفات کمتر از سرطان است گفت : سالانه افرادی که در اثر سرطان جان خود را در این استان از دست می دهند بیشتر از تصادفات هستند .

دکتر جان بابایی افزود : سرطان ها در این استان پس از بیماری های قلبی عروقی دومین علت مرگ و میر به شمار می آیند که 13 تا 15 درصد مرگ و میر را به خود اختصاص می دهند .

فوق تخصصخون و انکولوژی تصریح کرد شایع ترین نوع سرطان در مازندران سرطان دستگاه گوارشی شامل قسمت های فوقانی معده / مری و روده بزرگ است که شایع ترین علائم آن گیر کردن غذا در مری درد شکم / کاهش وزن / بی اشتهایی / یبوست و تغییر در اجابت مزاج است که در صورت تشخیص به موقع بیش از 50 درصد تومورها با جراحی درمان می شود .

رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران مهمترین عامل بروز سرطان دستگاه گوارش به ویژه معده را عفونت های میکروبی و تغذیه نامناسب بیان کرد و گفت : در گذشته مصرف غذاهای سوخته و مانده را مهمترین علت سرطان دستگاه گوارشی می دانستند اما امروز با استفاده از یخچال در منازل این احتمال کمرنگ شده است .

جان بابایی افزود : مصرف غذاهای پرچرب و سنگین / چاقی / ارتباط با سموم کشاورزی پس از عفونت ها مهمترین عامل سرطان دستگاه گوارش است که تنها با جراحی درمان می شوند ./ع


برچسب ها: سرطان ، سبقت ، تصادفات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.